در ادامه‌ی فرار مشمولان از خدمت سربازی روش‌های باور نکردنی معافیت از سربازی

برخی با استفاده از انواع داروها سعی می‌کنند خود را به یک بیماری خاص مبتلا کرده و معافیت سربازی را دریافت کنند! گروهی دیگر با کشیدن بخش عمده‌‌ای از دندان‌های خود این مسیر را امتحان می‌کنند و برخی دیگر… . به هر حال مهم تفکری است که موجب شده تا افراد، حاضر به آسیب رساندن به خود شوند تا شاید از گذراندن این ۲ سال معاف شوند!
مسئله‌ی خدمت سربازی، از گذشته تاکنون با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده است و همین فراز و نشیب‌ها در کنار الزامی بودن آن، سبب شد که این مهم به موضوعی دست و پا گیر و مانع پیشرفت افراد در جامعه تبدیل شود. درست است! امروزه بسیاری از افراد، گذراندن ۲ سال خدمت سربازی را آسیبی بزرگ می‌دانند که آن‌ها را از ادامه و تحقق اهداف‌شان دور می‌کند.

باید توجه داشت که خدمت سربازی با هدف آماده‌ سازی افراد برای دفاع از امنیت ملی در نظر گرفته شده است، حال آن‌که این موضوع آنچنان که باید و شاید تحقق نمی‌پذیرد چرا که ۲ تا ۳ ماه گذراندن آموزش‌های نظامی نمی‌تواند سربازان کشور را برای دفاع، آماده سازد و بی‌شک این موضوع باید مورد بررسی و اِعمال تغییرات گسترده‌ای قرار گیرد.

از دیگر سو، متاسفانه شاهد وارد آمدن برخی آسیب‌های رفتاری نیز در دوران سربازی بوده و هستیم که نمی‌توان آن را انکار کرد. اشاعه‌ی بعضی ناهنجاری‌ها و معضلات اجتماعی همچون، اعتیاد، تغییرات رفتاری و… بخش لاینفکی از این دوران به حساب می‌آید که البته با تدابیر و نظارت بیش از پیش مسئولین مربوطه رو به کاهش است.

سربازی و دغدغه‌ی جوانان

همواره یکی از دغدغه‌های پسران برای ورود به فعالیت‌های اجتماعی و در پیش گرفتن کسب و کار، خدمت سربازی است که برخی از آنان پس از اینکه به سن ۱۸ سالگی می‌رسند به این کار مبادرت می‌ورزند و گروهی دیگر، به‌علت ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه و عللی از این دست؛ زمان سربازی را به تعویق می‌اندازند.

سربازی

بسیاری از افرادی که در مرز ورود به خدمت سربازی قرار دارند، تمام توان خود را به‌کار می‌گیرند تا به هر نحوی؛ یا از این دوره معاف و یا آن را خریداری کنند. در این مسیر؛ هر روزه شاهد اتفاقات خاصی نیز بوده‌ایم. برخی با استفاده از انواع داروها سعی می‌کنند خود را به یک بیماری خاص مبتلا کرده و معافیت را دریافت کنند! گروهی دیگر با کشیدن بخش عمده‌‌ای از دندان‌های خود این مسیر را امتحان می‌کنند و برخی دیگر… . به هر حال مهم تفکری است که موجب شده تا افراد، حاضر به آسیب رساندن به خود شوند تا شاید از گذراندن این ۲ سال معاف شوند. اما براستی چرا؟!

شاید بهتر باشید این دوران با تغییراتی همه‌جانبه، به دوره‌ای مفیدتر و تخصصی‌تر تبدیل شود تا ضمن استعداد یابی و کارآموزی، مسیری باشد برای ایجاد نشاط و امید هرچه بیشتر در فضای جامعه و این نظریه، دور از ذهن نیست زیرا در بسیاری از کشورها؛ دوران سربازی با برنامه‌هایی برای رشد و نمو روحی، روانی و حتی جسمی افراد همراه است و شاید این خلاء، راه‌گشایی بسیاری از علل فرار از سربازی باشد.

قانون سربازی در سال ۹۷

به علت فراگیر شدن فرار افراد از سربازی، بسیاری بر آن شدند تا از مسیرهای نامتعارف همچون جعل اسناد؛ به صدور کارت معافیت از سربازی بپردازند. معضلی که آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی فراوانی را به همراه داشت و هر روز شاهد گسترش میدان آن بودیم. از این رو و با توجه به دیگر مشکلات حاصل از این روند و نیز بررسی‌های لازم در این زمینه، مسئولین مربوطه طرحی را ارائه کردند که بنا به داشتن شرایطی ویژه، افراد می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای تعیین شده (جریمه‌ی مشمولان غایب)، کارت معاف از سربازی دریافت کنند. این طرح کاملا قانونی و به‌دور از هر گونه قانون‌شکنی است.

این طرح در سال جاری نیز ادامه دارد و افراد واجد شرایط می‌توانند با دو روش نقد و اقساط، هزینه‌های مربوطه را پرداخت و کارت رسمی معافیت از خدمت سربازی را دریافت کنند. با این روند؛ نه تنها سدی در برابر اشاعه‌ی ناهنجاری‌ها و قانون‌شکنی‌های اجتماعی ساخته می‌شود، بلکه افرادی که تصور می‌کنند گذراندن این ۲ سال، مسیر زندگی و اهداف آن‌ها را تحریف می‌کند نیز می‌توانند، مسیر انتخابی خود را ادامه دهند، شاید که در جایگاه‌های دیگر مثمر ثمر واقع شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*