حمایت بنیاد علوی از مادران مبتلا به سوء تغذیه به ۴۰۲۰ رسید مادران رنگ پریده

سهمیه حمایت از مادران باردار واجد شرایط با همت بنیاد علوی امسال افزایش یافته است و آمار این سهمیه نشان از وجود ۴۰۲۰ مادر مبتلا به سوء تغذیه در استان دارد.
سوء تغذیه شدید در اوایل دوران بارداری سبب بروز نقایص جسمی و ذهنی در جنین و در اواخر بارداری معمولا سبب کاهش رشد و تولد نوزاد کم وزن خواهد شد. بر اساس اظهار نظر کارشناسان، سوء تغذیه چه خفیف، چه شدید و چه متوسط هم بر سلامت مادر و هم بر سلامت جنین مؤثر است. مداخله ای که برای مقابله با سوء تغذیه در دوران بارداری انجام می شود مشتمل بر بهبود وضعیت تغذیه و دریافت مواد مغذی و تأمین کالری لازم است که سبب وزن گیری جنین و افزایش وزن زمان تولد، افزایش احتمال زنده ماندن جنین و بهبود رشد و تکامل دوران کودکی می شود. هر چند در خراسان جنوبی آمار دقیق از تعداد مادران باردار مبتلا به سوء تغذیه وجود ندارد اما آمار ارائه خدمات و بسته های حمایتی از این افراد نشان می دهد که باید در این حوزه کارهای بیشتری انجام شود .
افزایش شاخص لاغری و چاقی در ابتدای بارداری
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با توجه به اجرای برنامه های متعدد بهداشتی شاخص وزن گیری مطلوب مادران باردار در استان افزایش یافته اما با توجه به بارداری در سنین نوجوانی و سنین بالای ۳۰ سال لاغری و اضافه وزن و چاقی در ابتدای بارداری رو به افزایش است و از طرف دیگر شاخص LBW (کم وزنی نوزاد در هنگام تولد ) در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ کاهش داشته است .
توزیع رایگان اسید فولیک
دکتر مهدی زاده در گفت وگو با امروز خراسان جنوبی به برنامه های این مجموعه برای حمایت از مادران باردار و شیرده که مشکل تغذیه ای دارند اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی تغذیه، ویژه پزشکان، کارشناسان و سایر کارکنان ارائه دهنده خدمت، ارائه مشاوره های تغذیه ای و پیگیری مشکلات در دوران بارداری توسط پزشک و ماماهای مراقب سلامت، توزیع رایگان مکمل های دارویی در دوران بارداری مانند اسید فولیک که از سال ۹۵ توزیع آن شروع شده و هم چنین توزیع مولتی ویتامین، میترال حاوی ید و مکمل آهن از جمله اقدامات گروه بهبود تغذیه جامعه می باشند.
حمایت تغذیه ای با همت بنیاد علوی
دکتر مهدی زاده از استانداردسازی وزنه ها در مراکز بهداشت به منظور تشخیص دقیق و بموقع مادران با وزن گیری نامناسب از دیگر اقدامات این گروه یاد کرد و افزود: برای حمایت از مادران باردار و شیرده با برخی از ارگان های حمایتی برنامه هایی را در دست اقدام داریم که حمایت تغذیه ای از مادران باردار نیازمند به سوء تغذیه ( BMI نامطلوب ) یعنی روند وزن گیری نامناسب در دوران بارداری و کم خونی با همکاری بنیاد علوی از جمله این حمایت هاست.
توزیع سبد غذایی بین۴۰۲۰ مادر باردار
وی با بیان اینکه این طرح از سال ۸۷ در شهرستان های سربیشه و نهبندان با سهمیه ۲۵۰ مادر آغاز و بتدریج در کلیه شهرستان های استان اجرا شده ، ادامه داد: در این برنامه مادران واجد شرایط از ماه ۴ بارداری تا ۶ ماه بعد از زایمان سبدهای غذایی دریافت می کنند که در سال ۹۶ این سهمیه به ۳۵۰۰ و در سال ۹۷ به ۴۰۲۰ مادر باردار افزایش یافته است .
وی به اجرای طرح تغذیه ای زنان باردار تحت پوشش بهزیستی با همکاری این مجموعه در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: هم چنین با همکاری کمیته امداد این طرح برای زنان باردار واجد شرایط این مجموعه از سال ۹۶ با حمایت ۶۱ مادر باردار شروع که در سال ۹۷ این تعداد به ۱۰۰ نفر افزایش یافته است.
افزایش وزن گیری
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه برنامه حمایت تغذیه ای از مادران باردار نیازمند با همکاری بنیاد علوی در حال حاضر در استان با همکاری بنیاد مستضعفان اجرا می شود، افزود: اجرای این برنامه تأثیر بسزایی در روند وزن گیری مادران باردار داشته که این فاکتور وزن گیری یکی از فاکتورهای مهم در سلامت مادر و جنین به شمار می رود. مهدی زاده با بیان اینکه دوران بارداری یکی از مهم ترین و پرمخاطره ترین دوران زندگی مادر و جنین به شمار می رود، که سلامتی یا بیماری مادر در این دوران نه تنها کیفیت زندگی او بلکه وضع زندگی و سلامت جنین و نسل آینده را تحت تأثیر قرار می دهد، بیان کرد: عوامل مختلفی در سلامتی مادر و جنین دخالت دارند که یکی از این عوامل تغذیه مناسب در این دوران است چرا که مادران باردار بعلت فشارهای قابل ملاحظه در نتیجه تغییرات هورمونی، متابولیکی و فیزیکی که باعث افزایش نیازهای تغذیه ای آنان می شود، نسبت به سوء تغذیه بسیار آسیب پذیرند.وی با اشاره به اینکه رشد و نمو کامل جنین رابطه تنگاتنگی با تغذیه مادر دارد، ادامه داد: اگر مادر در دوران بارداری تغذیه خوبی نداشته باشد اثر سوء آن متوجه جنین شده که برگشت ناپذیر خواهد بود.وی افزود: اگر اضافه وزن مادر کمتر از نرم تعیین شده باشد با نقایص عصبی در جنین، زایمان پیش از موعد و تولد نوزادان کم وزن همراه خواهد بود که علاوه بر این اضافه وزن بیش از حد مجاز نیز منجر به تولد نوزادان بزرگ، افزایش سزارین ،افزایش بروز فشار خون حاملگی، پره اکلامپسی یا مسمومیت دوران حاملگی، دیابت حاملگی و خونریزی های زایمانی می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*