آخرین خبر :

بررسی نتایج رویداد اقتصادی آذر۹۶ در خراسان جنوبی خاموشی در باند پرواز صنعت

آذرماه سال گذشته بود، که استاندار خراسان جنوبی همایش سرمایه گذاری و اشتغال را در استان کلید زد، همایشی که قرار است استان را از جایگاه بیست و نهم درآمدزایی به پله های بالاتر بکشاند. حال با گذشت ۴ ماه از این میزبانی بزرگ می گویند قراردادهایی در بخش آی تی به امضا رسیده که توانسته اشتغال ثابت به وجود آورد، اشتغالی که یکی از نمایندگان استان آن را قبول ندارد و می گوید آنچه ایجاد شده را نمی توان به طور قطع اشتغال به شمار آورد. این درحالی است که دستگاه های مرتبط نیز تاکنون گزارشی در این باره منتشر نکرده اند.برای تهیه این گزارش به بیشتر مردان اقتصادی استان و روابط عمومی های سازمان های مرتبط تماس گرفتم، تا بدانم مهمان های ویژه استان در آذر ماه ۹۶ چه تحفه ای برای خراسان جنوبی به ارمغان آوردند؟ تماس ها با اداره کل اقتصاد و دارایی خبرنگار ما را به مدیرکل جذب و سرمایه گذاری استانداری سوق داد، برای سید حامد حسینی چند جمله از صحبت هایی که در سایت ها و نشریات منتشر شده بود خواندم.«توسعه ارتباطات هوایی و توسعه بخش معدن که از راهبردهای اصلی سند آمایش برای توسعه استان است ،اکتشاف و استخراج و فرآوری محصولات معدنی در گفت و گو با مسئولان افغانستانی برای فعال شدن بازارچه ها و . . . »وی در پاسخ به اینکه آیا این موارد به نتیجه رسیده است، می گوید: ممکن است استاندار در آن جلسه مطالب زیادی عنوان کرده باشد که مربوط به قابلیت های استان و یا الزامات توسعه ای باشد اما همه آن مطالب مصوبه نبوده است که اکنون بخواهیم بدانیم چند مصوبه اجرایی شده است.وی معتقد است رایزنی هایی در حال انجام است و تاکنون در حوزه آی تی اتفاقات خوبی افتاده است که باید از مدیرکل همان حوزه بپرسید. وی درباره اینکه در باقی حوزه ها قرار دادی باشد مطلبی عنوان نکرد.
سرمایه گذاری های میلیاردی
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی استان دراین باره از وجود ۱۰ تفاهم نامه خبر داد که توانسته ۸۵۰ نفر اشتغال زایی ایجاد کند البته ثابت و درآمد زا که مختص حوزه فناوری اطلاعات است.مهندس علی دلگیر بیان کرد: این تفاهم نامه ها در بخش هایی مانند حمل و نقل هوشمند، زیرساخت شبکه های ارتباطی استان، تولید محتوا، زیرساخت شهر الکترونیک، توسعه زیرساخت شهرک های صنعتی، توسعه صنایع دستی و بوم گردی، توسعه خدمات ارتباطی در حوزه روستایی و . . . منعقد شده است و باعث اشتغال زایی برای ۸۵۰ نفر بوده که هنوز هم ادامه دارد.مطلبی که امیرحسنخانی نماینده مردم طبس، سرایان، فردوس و بشرویه درباره حمل و نقل هوشمند و اشتغالزایی آن اعلام کرده بود را یادآور شدم و این پرسش را مطرح کردم که آیا این قرار داد به راستی برای استان مفید به فایده بوده است؟پاسخ دلگیر به این سوال با این مقدمه بود که آنچه اکنون در استان با عناوین سیستم حمل و نقل هوشمند جا به جا و تاکسی مم به وجود آمده است به واسطه ایجاد اولین سیستم هوشمند در بیرجند به نام تاچ سی بود که باعث شد بازار به حالت رقابتی درآید و زمینه را برای فعالیت تعدادی که بومی استان بودند فراهم کند.وی درباره بحث تولید محتوا نیز توضیحاتی داد که تولید کننده محتوا می تواند با یکی از شرکت های خصوصی ارتباطی قرار داد تولید محتوا امضا کند و آنچه تولید کرده را به آنها بفروشد و . . .
اینترنت پرسرعت برای ۴۱۳ روستای استان
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی استان ادامه داد: در همین راستا از دی ماه سال گذشته تاکنون ۴۱۳ روستای استان به اینترنت پرسرعت مجهز شده است و امسال نیز ۶۹۷ روستای دیگر از این زیرساخت ارتباطی بهره مند خواهند شد. وی گفت: در عقد قرارداد با بخش خصوصی موفق شدیم از دی ماه سال گذشته تاکنون ۴۱۳ روستای خراسان جنوبی را به اینترنت پر سرعت مجهز کنیم.مهندس علی دلگیر اظهار داشت: اعتبار هزینه شده برای این تعداد از روستاها ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بوده ،که اینترنت آن از نوع بیسیم نسل ۴ است.وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۸۰ روستای استان نیز از تلفن ثابت بهره مند شدند که با توجه به ادامه کار شرکتی که با آنها قرار داد داریم تا پایان سال تعداد این روستاها افزوده خواهد شد.وی از اجرای دو طرح دیگر زیرساخت ارتباطی در استان خبر داد و گفت: در راستای تفاهم نامه هایی که سال گذشته بین شرکت های آتی و آی سی تی با این شرکت به امضا رسیده است مقرر شد در شهرستان های قاین و بیرجند ۹۵ کیلومتر فیبر نوری اجرا شود.دلگیر با اشاره به اینکه هم اکنون اجرای این طرح در شهرستان قاین آغاز شده است، افزود: مبلغ سرمایه گذاری این طرح برای دو شهر یاد شده ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می باشد. وی توسعه زیرساخت های ارتباطی را زمینه ساز شروع کسب و کار های مرتبطی دانست که ممکن است تا قبل از آن امکان انجام آن نبوده است بنابر این توسعه این زیرساخت مهم می تواند در اشتغالزایی استان نقش برجسته ای داشته باشد. علاوه بر این میزان دسترسی های ارتباطی را ارتقا دهد.به گفته دلگیر طرح فیبر نوری بیرجند نیز ظرف چند ماه آینده اجرایی می شود. هرچند نتوانستم اطلاعات بیسشتری از نتایج این پرواز به استان از زبان مدیرکل جذب و سرمایه گذاری استان بگیرم اما در تماس تلفنی با مهندس فخر مسئول بازارچه های مرزی استان درباره بخشی از گفته های استاندار در آن جلسه مبنی بر اینکه «یکی از پیشنهادات ما به طرف افغانستانی این است که تمرکز همه فعالیت‌های اقتصاد مرز را از یک مبداء خارج و سایر مبادی را نیز تجهیز کنیم تا گمرکات مرزی در یزدان، میل ۷۳ و دوکوهانه علاوه بر میل ۷۸ و ماهیرود نیز فعال شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.» این بود که در اواخر سال ۹۶ و امسال چند هیئت افغانستانی به استان سفر کرده اند که باعث شده بسترهای مناسبی برای آنچه مد نظر ما بود به وجود آید البته قرار شد ریز اطلاعات این سفر ها به طور اختصاصی در اختیار خبرنگار قرار گیرد.
سفر اقتصادی خوب
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان این سفر را بسیار خوب ارزیابی می کند اما پاسخ را به صورت سؤالی مطرح می کند. حال که قابلیت های سرمایه گذاری را به سمع و نظر سرمایه گذاران رساندیم. اتفاقا عده ای از آنها را جذب کردیم. چه کنیم که آنها برای انتخاب این استان مصمم شوند؟پاسخش پر از کمبود است از کمبود زیرساخت های حمل و نقل گرفته تا نبود تفاوت در پرداخت تسهیلات، مواردی که خود زخم های کهری بر تن سرمایه گذاری این استان زده است و شهرکی همه را می داند، اما راهکار را در دست نماینده های استان می بیند، راهکارهایی که تمام چالش ها را کارشناسی کرده است و ۱۰۰ درصد جذب سرمایه گذار را در این استان قطعی می کند.در کل به نظر می رسد استاندار خراسان جنوبی اکنون باید بعد از گذشت ۴ ماه از همایشی که برای اشتغال و توسعه با آن حجم از کار اطلاعاتی و استقبال و هزینه برگزار شد کمی رسانه ها را از نتایج آن اقدام بزرگ با خبر کند. زیرا وقتی به سراغ تک تک مدیران می روی یا وقت پاسخگویی ندارند یا پاسخگویی را به زمان دیگری موکول می کنند بر این اساس شاید پرواز صنعت استان در باندی فرود می آید که بدون نور و روشنایی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*