اعتراض در شورای برنامه ریزی به بی تفاوتی درباره مطالبه آبی خراسان جنوبی سرمایه گذار سرگردان انتقال آب

سرمایه‌گذار اروپایی برای پروژه انتقال آب به شرق کشور اعلام آمادگی کرده ولی برای اجرای پروژه خود همچنان سرگردان است. استاندار خراسان جنوبی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، انتقال آب به خراسان جنوبی را کلید توسعه در همه زمینه ها دانست و گفت: نیاز استان انتقال آب است که سرمایه گذار اروپایی برای اجرای این پروژه مهم و حیاتی به روش B.O.T با پنج میلیارد دلار اعلام آمادگی کرده اما همچنان سرگردان است و این اتفاق پسندیده نیست. مروج الشریعه در ادامه با گلایه از آندسته مدیران دستگاه های اجرایی که توان جذب اعتبارات دستگاه خود را ندارند، افزود: برخی دستگاه ها قدرت جذب داشته و فرصت های زمانی را قدر و قیمت می دانند. مروج الشریعه تأکید کرد: دستگاه های اجرایی که به هر دلیلی توان جذب اعتبارات نه تنها در حوزه عمرانی که در سایر حوزه ها را نداشته باشند اعتبار آنها به دستگاه های پرتوان اختصاص خواهد یافت. او ادامه داد: برای حوزه های زیرساختی به ویژه تبدیل جاده بیرجند – قاین به آزادراه ۲۰۰ میلیارد تومان تعهد تسهیلات مالی کردیم. مروج الشریعه بیان کرد: اگر شاخص آزادراه در استان محقق شود نگاه سرمایه گذاران به استان عوض خواهد شد. وی افزود: باید سعی کنیم در جلسات بعدی شورای برنامه ریزی و توسعه استان، راه و روش های استفاده از منابع مالی کشور به ویژه از سازمان های تسهیل گر و توسعه گرا منابع مالی و تسهیلات بانکی را بررسی و رصد کنیم.
پروزه های عمرانی کیفی باشد
او در ادامه به کیفیت اجرای پروژه های عمرانی اشاره کرد و گفت: باید برای اجرای پروژه در زمان بندی بسیار سریع اما با کیفیت اجرا و قیمت تمام شده پایین اقدام کنیم. وی با بیان اینکه با هیچ دستگاهی در این زمینه تعارف نداریم، یادآور شد: دستگاهی که نتواند در موعد مقرر پروژه های خود را اجرایی کرده یا روند اجرایی ضعیف داشته باشد در یک جلسه شورای برنامه ریزی و فوق العاده استان اعتبارات آن دستگاه را جابجا یا در تخصیص اعمال خواهیم کرد. مقام عالی دولت در استان با اشاره به مجموع کل اعتباراتی که در توسعه استان ها نقش آفرین است، بیان کرد: در مجموع نقش اعتبارات عمرانی – استانی استان ها، بودجه شرکت های دولتی، اعتبارات ارزی شرکت های دولتی و … که در برش های استان سهم دارند در توسعه یک استان ۲۸ درصد است.مروج الشریعه ادامه داد: در ۷۲ درصد باقیمانده نقش توسعه در استان، منبع اعتباری تسهیلات بانکی توسط بخش خصوصی یا بخش های وابسته دخیل می باشد.  او با بیان اینکه امسال کمک های فنی و اعتباری بسیار تأثیرگذار است، افزود: برای ایجاد آزاد راه های استان مستلزم است در خصوص ۲ امر تأمین منابع مالی از تسهیلات و تعهد به تقبل درصدی از سود تسهیلات اقدام شود. وی احداث ناحیه صنعتی IT را موتور محرکه توسعه استان دانست و اظهار کرد: با راه اندازی و آغاز به کار این ناحیه صنعتی می توان باب توسعه ای برای فارغ التحصیلان این رشته در استان فراهم کرد.
نظارت بر پروژه ها بعد از ماه رمضان
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: از ۸۴ دستگاه اجرایی و شهرداری های استان تاکنون ۳۵ دستگاه هیچگونه گزارشی از جذب اعتبارات ارائه نداده اند که باید هرچه سریعتر اقدام کنند. سید مجتبی علوی مقدم افزود: مدیران دستگاه های اجرایی باید در فرصت باقیمانده برای جذب بیشتر اعتبارات دستگاه خود تلاش بیشتری کنند. وی بیان کرد: تاکنون ۴۹ درصد اعتبارات نقدی و ۳۳ درصد اعتبارات از طریق اسناد خزانه ای جذب شده است ولی دستگاه های اجرایی باید برای اجرای عملیات عمرانی بیشتر تلاش کنند تا شاهد برگشت اعتبارات نباشیم. او تأکید کرد: اگر احساس شود دستگاهی امکان جذب اعتبارات را نداشته یا در این زمینه کوتاهی کند با دستور استاندار تخصیص های دستگاه مربوطه به دستگاه هایی با توان جذب بالاتر اختصاص خواهد یافت. به گفتۀ وی بعد از ماه مبارک رمضان پروژه های عمرانی دستگاه های اجرایی استان مورد ارزیابی و نظارت قرار خواهد گرفت و در این راستا فرمانداران و دستگاه های برتر تعیین و معرفی خواهند شد.
همه استان را ببینیم
نماینده مردم طبس، بشرویه، فردوس و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرد: اگر مرکز استان نیاز به اعتبار داشته باشد بدون شک نمایندگان استان پشتیبانی می کنند مسائلی در سطح استان مطرح و مردم انتظاراتی دارند که ما به عنوان نمایندگان مردم باید به گوش مدیران برسانیم. همه می دانیم ادارات کل در مرکز بوده و باید بیرجند را بیشتر از سایر شهرستان ها دید اما حواسمان باشد اگر نتوانیم هم گرایی را در استان تقویت کنیم بدون شک دچار مشکل خواهیم شد. امیرحسنخانی گفت: همچنین در تأمین گوشت مرغ دچار مشکل هستیم در فردوس مرغداری ها دان ندارند و نمی توانند مرغ را بفروشند، قیمت دان بیش از ۲ هزار تومان است لازم است در این موضوع شهرستان های مختلف استان را دریابید.
۴۹۰ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در این شورا گفت: امسال ۴۹۰ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شده که در مجموع ۲۳۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان آن اعتبارات استانی است. محمد هادی آرین تصریح کرد: از این اعتبارات ۴۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان استانی، ۳۱ میلیارد و ۵۷۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعتبار ارتقای شاخص های توسعه اقتصادی و ۴۷ میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ است.وی ادامه داد: همچنین از محل اعتبارات ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده ۱۹ میلیارد تومان و سه درصد حاصل از فروش نفت خام و گاز طبیعی ۸۵ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان به استان ابلاغ شد.
به گفتۀ وی در مجموع در دومین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان ۳۴۵ میلیارد تومان اعتبارت هزینه ای و عمرانی بر اساس ۲ آیتم جمعیت و برخوردار نبودن بین دستگاه های اجرایی و ۱۱ فرمانداری استان توزیع شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*