استاندار در شورای معادن انتقاد کرد: تعطیلی زنجیره ای معادن

تعطیلی موقت معادن تا ۳ سال یکی از بندهایی قانونی و حق سرمایه گذاران در این بخش است، در خراسان جنوبی این موضوع به یک معضل زنجیره ای تبدیل شده است هر کدام از سرمایه گذاران به کوچک ترین مشکلی برخورد می کند درخواست تعطیلی موقت را دارد، تعطیلی که معادنی که پاشنه آشیل توسعه استان هستند. یکی از دستورالعمل های دیروز شورای معادن استان تعطیلی موقت چندین معدن بود، استاندار خراسان جنوبی از این تعطیلی زنجیره ای معادن انتقاد کرد و گفت: این نشان دهنده این است که در اقتصاد معدن ضعیف هستیم.
استاندار خراسان جنوبی دوشنبه شب در اولین شورای معادن سال ۹۷ عنوان کرد: ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی این استان است و اینگونه استخراج کردن حق مردم استان نیست. محمد مهدی مروج الشریعه با تأکید براینکه معادن محور توسعه خراسان جنوبی هستند، گفت: این مقدار ذخیره قطعی مواد معدنی در استان هنوز نتوانسته موتور محرکه استان را به دست بیاورد و باید برروی سرمایه گذاران و معدن داران خرد فکر بیشتر و صلاحیت آنها بررسی بیشتری شود. وی به تعطیلی موقت ۱۰ معدن کوچک در شهرستان های استان اشاره کرد و افزود: حیف معادن سیلیس نهبندان که به علت برخی از دلایل تعطیلی موقت خورده در حالیکه می توان کارخانه جام و شیشه را هم در این استان راه اندازی کرد. مروج الشریعه با بیان اینکه رکود بازار برای تعطیلی معدن دلیل خوبی نیست، تصریح کرد: اگر قرار باشد که کمکی از طریق ما به سرمایه گذار شود می توانیم کمک های فنی اعتباری به معادن و صنایع معدنی بدهیم و تعطیلی موقت باید در زمان هایی که خیلی ضروری و غیر قابل اجتناب است انجام شود. به گفتۀ وی باید در انتخاب سرمایه گذار در بخش معدن صلاحیت سنجی های بیشتری داشته باشیم تا دیگر با این چنین دلایلی به دنبال تعطیلی موقت نباشند و سرمایه قوی را جذب کنیم تا باعث توسعه شویم.
راه هایی برای حفظ منابع طبیعی
مقام عالی دولت در استان خطاب به مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم بیان کرد: حل مسئله مهم است و باید از روش های دیگر برای مشارکت سرمایه گذار استفاده کرد به نوعی که در یکی از استان ها سرمایه گذاری به جای یک درخت ۱۰۰ درخت کاشته و سه سال از آن نگهداری می کند که به این جلب مشارکت مردمی و سرمایه گذار می گویند. به گفتۀ مروج الشریعه می توان از هر سرمایه گذار محیط بان ساخت و به شرطی پهنه را در اختیار او بگذارید که از او نگهداری کند یا اگر درختی قطع می شود معادلش با همکاری مردم و سرمایه گذار بهترش را طبق نظارت منابع طبیعی بسازند و این موضوع مانعی برای سرمایه گذاری نشود. وی با تأکید براینکه خسارت های ندانم کاری ها، عدم شفافیت ها و معطل ماندن برای اخذ مجوزها در حوزه منابع طبیعی را نباید سرمایه گذار بدهد، خاطرنشان کرد: اگر خام فروشی ها در کشور و قسمت اندکی از مواد معدنی استان ادامه یابد بیغوله های آن برای منابع طبیعی خواهد ماند و اگر منابع طبیعی سختگیری می کند به علت همین اشتباهات گذشته بوده است که به دنبال جلوگیری از این گونه مسائل هستند و نباید خرده گرفت و فقط باید راه حل ها را تغییر داد. او از مدیرکل منابع طبیعی درخواست کرد که با همکاری استانداری بر روی فلوچارت تغییراتی ایجاد کنند تا بتوان برای کمک به سرمایه گذاران کاری انجام داد و سازمان های مختلف باید در این موارد در کنار هم باشند نه اینکه در مقابل یکدیگر قرار گیرند.
ایجاد ۱۳ هزار شغل در معادن استان
دبیر شورای معادن استان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه عنوان کرد: در مجموع معادن استان ۱۳ هزار اشتغال ایجاد شده و دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن ذخایر قطعی مواد معدنی در استان شناسایی شده است. داوود شهرکی افزود: ۷۰ میلیون یورو تسهیلات فاینانس چین در راستای اجرای طرح توسعه معادن زغال سنگ در محدوده پروده طبس برای  افزایش استخراج به میزان ۷۵۰ هزار تن به تصویب رسیده است و عملیات اکتشاف مس چاه پلوند فردوس در سال گذشته با سرمایه گذاری ۲۳ میلیارد ریال آغاز و در حال تجهیز می باشد.
او گفت: از مجموع بیش از ده میلیون تن استخراج سالیانه کمتر از ۵۰۰ تن به خارج از استان صادر می شود و ۵/۹ تن آن حداقل یک مرحله در استان فرآوری می شود.
انتقاد از منابع طبیعی
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه از منابع طبیعی انتقاد کرد و گفت: اکنون یکی از مشکلات اصلی ما واگذاری پهنه ها می باشد که منابع طبیعی به دلیل اینکه باید پهنه ها از نوع پوشش گیاهی مشکلی نداشته باشند سخت گیری های زیادی دارند. موهبتی افزود: در راستای این که کارهای سرمایه گذاران سریعتر انجام شود فلوچارتی را تهیه کرده بودیم که بازه زمانی قرار دادیم ولی منابع طبیعی آن را رد کرد که مدیرکل منابع طبیعی درباره بازه زمانی عنوان کرد: بازه زمانی بازدید چند مرتبه ای پهنه ها تا نوع پوشش ممنون القطعی نباشد خود زمان بر است و به این دلیل بازه زمانی مسلما ۲ یا ۳ ماه نیاز داریم.
پاسخگویی مثبت ۷۰ درصدی منابع طبیعی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم در این شورا طبق آمار مستند، عنوان کرد: در طول بازه زمانی سال ۹۰ تا ۹۶، ۳ هزار و ۶۰۸ مورد استعلام شده که به ۴۲ درصد آن پاسخ مثبت داده شده است. نصرآبادی ادامه داد: از ابتدای سال۹۵ و سال گذشته ۶۰۷ استعلام صورت گرفته که ۴۲۳ استعلام پاسخ مثبت داده شده که این یعنی بیش از ۷۰ درصد آن ها تائید شده اند.
او با تأکید براینکه بررسی محدوده های معدنی با اولویت شهرستان طبس به علت برخی از اعتراضات انجام شده است، بیان کرد: ۹ میلیون هکتار از اراضی استان برای محدوده های معدنی باید بازدید شوند به نوعی که ۷۰ درصد فضای کاریمان را به حوزه معدن اختصاص داده ایم و از دورنگری و توسعه استان بازمانده ایم.
شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم پیشنهاد داد که طیف ها و پهنه ها را می توان در نقشه های هوایی ثبت کرد تا دیگر نیازی به بازنگری و بازدید میدانی نباشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*