آخرین خبر :

اخبار علمی

احتیاط کنید

توت فرنگی در صدر فهرست میوه‌های آلوده به آفت‌کش

هرساله، سازمان زیست محیطی EWG آمریکا، فهرستی از ۱۲ میوه و سبزیجات حاوی بالاترین مقادیر باقیمانده آفت‌کش‌ها را منتشر می‌کند. برای سومین سال متوالی، توت فرنگی در صدر این فهرست قرار گرفت.
بازدید : ۱۳۶۹
زمان تقریبی مطالعه : ۲ دقیقه
توت فرنگی

یکی از موضوعات مطرح در حوزه امنیت غذایی، وجود باقیمانده آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی است. وجود باقیمانده آفت‌کش‌ها در میوه، سبزیجات و سایر مواد غذایی، تأثیرات نامطلوبی بر سلامت انسان دارند.
در فهرست ۲۰۱۸ Dirty Dozen که توسط سازمان زیست محیطی «Environmental Working Group» (آمریکا) تهیه می‌شود، نام ۷ میوه و ۵ سبزی دیده می‌شود و برای سومین سال متوالی، توت فرنگی در صدر فهرست آلوده‌ترین میوه‌ها و سبزیجات آلوده به آفت‌کش‌ها جای گرفت.

۱٫ توت فرنگی

۲٫ اسفناج

۳٫ شلیل

۴٫ سیب

۵٫ انگور

۶٫ هلو

۷٫ گیلاس

۸٫ گلابی

۹٫ گوجه فرنگی

۱۰٫ کرفس

۱۱٫ سیب زمینی

۱۲٫ فلفل دلمه‌ای

باید‌ها و نباید‌های تغذیه‌ای پس از ماه رمضان

دستگاه گوارش در ماه مبارک رمضان فعالیت کمتری داشته است بنابراین افراد باید حداقل تا یک هفته پس از اتمام این ماه از مصرف غذا‌های حجیم، سنگین پرچرب و سرخ شده خودداری کنند تا دچار ناراحتی‌های گوارشی نشوند، این مشکلات اغلب به علت سوء تغذیه و هاضمه ایجاد می‌شوند، افراد باید از ریزه خواری هم پرهیز کنند.

اشخاص باید تعادل و تنوع را در برنامه غذایی خود پس از ماه رمضان رعایت و از میوه، سبزیجات و مایعات کافی استفاده کنند، مصرف زیاد نمک، قند و چربی هم برای سلامتی مضر است، افراد همچنین باید عادات غذایی نادرست خود مانند استفاده کردن زیاد از فست فود‌ها و نوشابه‌های گازدار را به حداقل برسانند.

متخصص کلیه:

مواد غذایی که از بروز سنگ کلیه پیشگیری می‌کنند

خبرگزاری فارس: مواد غذایی که از بروز سنگ کلیه پیشگیری می‌کنند

یک متخصص کلیه گفت: کرفس حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات شناخته شده برای افزایش تولید ادرار است؛ اضافه کردن کرفس به وعده‌های غذایی به طور منظم می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه کمک کند.

حسین کرمی جراح و متخصص کلیه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در خصوص روش‌های خانگی برای درمان سنگ کلیه گفت: سنگ کلیه هنگامی رخ می‌دهد که مواد معدنی، نمک، اکثرا اگزالات کلسیم، در کلیه ها کریستال شده و رسوب های سختی را ایجاد کنند. اگرچه این سنگها در کلیه ها تشکیل می‌شوند ولی می‌توانند بر روی هر بخشی از دستگاه ادراری تأثیر بگذارد.

وی ادامه داد: از دست دادن آب یکی از عوامل مهم در پیشرفت سنگ کلیه است. هنگامی که بدن خشک شود، مایع به آرامی از طریق کلیه‌ها حرکت می‌کند و این کندی حرکت، شانس ترکیب مواد معدنی و نمک را افزایش مى‌دهد.

کرمی با بیان اینکه لیمو حاوی سیترات است گفت: این ماده غذایی ترکیبی که به تجزیه رسوبات کلسیم کمک می‌کند و رشد آنها را کند می کند؛ مصرف دو لیوان آبلیمو صبح قبل از غذا و چند ساعت قبل از شام ممکن است باعث کاهش ایجاد سنگ کلیه شود.

این اورولوژیست افزود: برچسب‌ها را هنگام خرید آبلیمو با دقت نگاه کنید. برچسب بسیاری از محصولات آبلیمو حاوی مقدار کمی عصاره لیمو خالص و مقادیر زیادی از شیرین کننده ها است که می‌توانند خطر سنگ کلیه را افزایش دهند. خرید عصاره خالص یا لیمو تازه و آب گرفتن آن در خانه ساده‌ترین راه برای مصرف آبلیمو بدون مواد افزودنى است.

کرمی در خصوص خواص نعناع بر پیشگیری از بروز سنگ کلیه گفت: نعناع حاوی ترکیبات شناخته شده برای کمک به تثبیت سطوح اسید اوریک است، و ایجاد سنگ کلیه را سخت مى کند. همچنین، نعناع حاوی اسید استیک، ماده ى شیمیایی شناخته شده برای کمک به حل سنگ، است. یک قاشق چای خوری عصاره نعناع یا آب خالص آن در روز ممکن است به جلوگیری و دفع سنگ کلیه کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: کرفس حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات شناخته شده برای افزایش تولید ادرار است؛ اضافه کردن کرفس به وعده‌های غذایی به طور منظم می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه کمک کند، آب کرفس می‌تواند روزانه مصرف شود تا علائم سنگ کلیه را درمان کند.

دیابت زنگ خطری برای ابتلا به سرطان پانکراس

تهران – ایرنا – مطالعات جدید محققان دانشگاه آکسفورد انگلیس نشان می دهد دیابت در اولین سال های تشخیص می تواند زنگ خطری برای ابتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده) باشد.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، مطالعات نشان می دهد دیابت نوع ۲ خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را بیش از دو برابر افزایش می دهد. در این مطالعه آمده است دیابت نوع ۲ هم یکی از عوامل خطر سرطان پانکراس است و هم می تواند در نتیجه این سرطان باشد.
اکثر بیماران دیابتی مبتلا به سرطان، سه سال قبل از تشخیص سرطان، با دیابت تشخیص داده می شوند. بنابراین افراد در اولین سال های تشخیص دیابت، بیشترین گروه خطر هستند. محققان معتقدند ارتباطی که بین دیابت و سرطان لوزالمعده وجود دارد، در سرطان های سینه، پروستات و کولورکتال دیده نمی شود.
سرطان لوزالمعده یکی از سرطان های کشنده است که میزان بقای آن فقط ۸ درصد است و یکی از مهمترین دلایل این موضوع، تشخیص بیماری در مراحل بسیار پیشرفته است.
این مطالعه نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ علاوه بر کاهش وزن و کنترل مستمر بیماری، باید به طور مداوم غربالگری شوند

یکی از میوه‌های نوبرانه تابستانی درمانی پیش گیرانه برای جلوگیری از ابتلا به یکی از مرگ‌بارترین اشکال سرطان در دستگاه گوارش بدن انسان است.

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ جدیدترین پژوهش‌ها نشان داده است مصرف انبه مانند دارویی مقوی می‌تواند مشکل‌های دستگاه گوارش افراد را برطرف کند. انبه حتی برتر از خوراکی‌های حاوی فیبر می‌تواند سبب درمان بیماری هایی، چون یبوست شود.


یبوست یکی از بیماری‌های مزمن در افراد بزرگسال است، به ویژه آن دسته از افراد که تحرک فیزیکی کمی دارند، در رژیم غذایی آن‌ها فیبر کم و در عوض چربی و مواد شیرین زیاد است، استعمال مواد دخانی و اضافه وزن هم از جمله علل یبوست و مشکل در دفع است.

یبوست مزمن دراز مدت می‌تواند سبب رشد تومور‌های سرطانی و ابتلای فرد به سرطان روده شود، همچنین سوء هاضمه، دل درد و حتی نوسان‌های خلق وخو هم در اثر یبوست ایجاد می‌شوند.


انبه حاوی فیبر و سرشار از مواد مغذی به نام پلی فنول هاست که برای درمان یبوست و التهاب روده اثربخش است.

کارشناسان برای مطالعه اثرگذاری مصرف انبه بر رفع مشکل‌های گوارشی، به مدت ۴ هفته برروی ۳۶ زن و مرد داوطلب مبتلا به مشکل یبوست مزمن آزمایش انجام داده اند.


در این آزمایش داوطلبان به دو گروه تقسیم شدند، در گروه اول به داوطلبان روزانه ۳۰۰ گرم انبه برای مصرف داده شد، درحالی که گروه دوم روزانه مقداری پودرمکمل فیبر مصرف کردند.

در پایان آزمایش هردو گروه دچار کاهش یبوست شدند، اما نتیجه درمان در گروهی که انبه مصرف کرده بودند مشهودتر بود.

مصرف انبه همچنین سبب افزایش میزان باکتری‌های مفید روده می‌شود و به این ترتیب التهاب روده را کاهش می‌دهد.


این پژوهش‌ها به وسیله دانشمندان دانشگاه تگزاس‌ای اند ام (Texas A&M University) انجام شده و در نشریه تغذیه مولکولی و تحقیق‌های غذایی (the journal Molecular Nutrition & Food Research.) به چاپ رسیده است.

کارشناسان در کنار مزایای میوه انبه به افراد توصیه می‌کنند قبل از مصرف درباره نداشتن آلرژی غذایی به این میوه اطمینان کسب کنند، زیرا انبه در برخی افراد می‌تواند سبب واکنش‌های حساسیتی شود

رژیم غذایی مدیترانه ای

طبق نتایج جدید تحقیقاتی، مصرف رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از چربی های سالم حاصل از روغن زیتون و مغزیجات آجیلی بیش از رژیم غذایی کم چرب در پیشگیری از حمله قلبی و سکته مفید است.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان موسسه سالود اسپانیا در مطالعه خود، حدود ۷۴۵۰ فرد در معرض ریسک بالا بیماری قلبی را در یکی از سه گروه رژیم غذایی گنجاندند: رژیم غذایی مدیترانه ای همراه با روغن زیتون فوق خالص، رژیم غذایی مدیترانه ای همراه با ترکیب مغزیجات آجیلی، یا رژیم غذایی همراه با کاهش میزان مصرف چربی (گروه کنترل).

سپس شرکت کنندگان به مدت حدود ۵ سال تحت نظر بودند تا تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای در کمک به حفظ سلامت قلب بررسی شود.

در رژیم غذایی مدیترانه ای چربی های اشباع نشده سالم بدست آمده از منابعی نظیر روغن زیتون، مغزیجات آجیلی و ماهی چرب جایگزین چربی های اشباع شده حاصل از کره و برش های چرب گوشت می شود.

محققان مشاهده کردند در حدود ۳.۸ درصد گروه روغن زیتون و ۳.۴ درصد افراد گروه مغزیجات آجیلی در طول دوره تحت مطالعه سکته یا حمله قلبی را تجربه کردند، درحالیکه ۴.۴ افراد گروه رژیم غذایی کم چرب دچار سکته یا حمله قلبی شدند.

به گفته محققان، بررسی ها نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای حاوی روغن زیتون ریسک سکته یا حمله قلبی را تا ۳۱ درصد و رژیم غذایی حاوی مغزیجات آجیلی این ریسک را تا ۲۸ درصد کاهش داد.

محققان دلیل این فواید رژیم غذایی را ناشی از چربی های سالم اشباع نشده آن می دانند.

ترفند‌های درمان کم خونی

یکی از بیماری‌های رایج امروزی کم خونی است که ارتباط مستقیمی با تغذیه دارد، اما علاوه بر تغذیه می‌توان از طریق درمان گیاهی این بیماری را مهار کرد.

افسنتین، گیاهی است شفابخش که هم به طور وحشی می‌روید و هم آن را کشت می‌کنند و براحتی می‌توانید آن را از عطاری‌ها تهیه کنید. ۵ تا ۶ گرم از برگ این گیاه را در یک لیتر آب جوش بریزید و چند دقیقه آن را بجوشانید و بعد بگذارید خنک شود.

آن را صاف کرده و با کمی عسل شیرین کرده و قبل از ناهار و شام یک فنجان از آن را میل کنید. این جوشانده برای درمان کم خونی و لاغری بسیار موثر است. انگور به علت داشتن آهن، منگنز و منیزیم برای درمان کم خونی بسیار موثر است؛ البته انگور شیرین با پوست نازک.

نوشیدن روزانه ۳ تا ۵ فنجان شربت بارهنگ کم خونی را از بین می‌برد.


 


۲۰ گرم از آب تره را با عسل مخلوط کرده و روزانه ۲ تا ۳ فنجان از آن را میل کنید که درمان کامل و خوبی برای کم خونی است.

۲۰ گرم جو پوست کنده را در یک لیتر آب سرد بریزید و بجوشانید و آب اول آن را دور ریخته و دوباره یک لیتر آب روی آن بریزید و یک ربع بجوشانید و صاف کنید و پس از هر وعده غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

کسانی که دچار کم خونی هستند یک روز در میان بعد از وعده غذایی پنج، شش عدد فندق خام بخورند.

برگ‌های کلم سبز و قرمز خام را به صورت سالاد قبل از هر وعده غذایی میل کنید. برگ‌های کلم دارای کلسیم و گوگرد فراوان بوده و بسیار برای کم خونی مفید است.

جوشانده برگ یا پوست گردو بهترین دارو برای کم خونی است.

۲۰ تا ۳۰ گرم از برگ‌های خشک گزنه را در نیم لیتر آب سرد بریزید و ۳ تا ۵ دقیقه بجوشانید و سپس ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا دم بکشد، بعد آن را صاف کنید و روزی ۳، ۴ بار و هر بار یک فنجان از آن را بنوشید که برای کم خونی بسیار موثر است.

حدود ۵ گرم از ریشه خشک ریواس را به صورت پودر درآورید و داخل یک لیوان آب ولرم حل کرده و با عسل شیرین کنید و خوب هم بزنید و هر روز قبل از غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

داشتن تغذیه خوب و مناسب همراه با گیاهان دارویی می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را معالجه و ریشه کن کند، پس از معجزه این مواد غافل نشوید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*