اخبار علمی

ابداع سریع ترین روش درمان زخم دیابتی

تهران – ایرنا – محققان با استفاده از یک پروتئین طبیعی موفق به ساخت بانداژی ژله ای شدند. بهبود زخم دیابتی با این روش ۳۳ درصد سریع تر صورت می گیرد و هیچ گونه عارضه جانبی ندارد.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، دست و پای بیماران مبتلا به دیابت به دلیل ضعف گردش خون و آسیب عصبی معمولا بی حس است و به همین دلیل اغلب متوجه زخم های پوستی به ویژه در ناحیه پا نمی شوند. به دلیل سرعت پایین بهبود و ترمیم زخم در این افراد، معمولا ناحیه جراحت دچار عفونت شدید شده و ممکن است منجر به قطع عضو بیمار شود.
محققان دانشگاه نورث وسترن ایلینوی آمریکا برای حل این مشکل یک راه حل ساده اندیشیده اند. آنها از یک پروتئین طبیعی به نام لامینین استفاده کرده اند که در پوست و بافت های دیگر بدن وجود دارد.
این پروتئین در ارتباط سلول ها با یکدیگر نقش دارد و آنها را تشویق به زایش، حرکت و اتصال به یکدیگر می کند. در جریان این مطالعات محققان بخش خاصی از این پروتئین را شناسایی کردند که نقش مهمی در ترمیم و درمان زخم دارد. این بخش از ۱۲ آمینو اسید تشکیل شده است که سنگ بنای اصلی پروتئین هستند و A5G81 نامیده می شوند. به دلیل اینکه A5G81 بسیار کوچکتر و ساده تر از پروتئین لامینین است،‌ ساخت آن در آزمایشگاه با سهولت بیشتر و هزینه کمتری صورت می گیرد.
محققان این بخش از پروتئین را به بانداژ هیدورژلی آنتی اکسیدان که از قبل تولید شده بود اضافه کردند. این بانداژ در ابتدا به صورت مایع است و پس از اینکه روی پوست قرار می گیرد، بر اثر دمای بدن به ژلی سفت تبدیل می شود که دو مزیت دارد. اول اینکه تمام برجستگی ها و انحنای پوست را پوشش می دهد و قابل استفاده در تمام سطوح است. دوم اینکه ژل با ایجاد یک ساختار سه بعدی مانند داربست، رشد سلول ها و ترمیم زخم را ممکن می کند. در نهایت می توان بانداژ را پس از بهبود زخم، با یک محلول نمکی به راحتی شست.
مطالعات نشان می دهد بهبود زخم با این روش ۳۳ درصد سریع تر صورت می گیرد و هیچ گونه عارضه جانبی ندارد.

غذاهایی برای پاکسازی کبد

روده محل اصلی جذب و دفع مواد غذایی است و نقش بسیار تاثیرگذاری را در سلامت فرد ایفا می کند؛ سم زدایی روده از جمله اعمالی است که کمک شایانی را به حفظ سلامت فرد می کند و همچنین گاهی اوقات نیز سبب نجات جان افراد می شود.

جذب مقادیر زیاد آب و در نتیجه هیدراته نگه داشتن بدن، جذب ویتامین های موثر در  رشد سلول های عصبی و تشکیل گلبول های قرمز  از وظایف روده بزرگ است با این حال مصرف برخی مواد غذایی سلامت این عضو بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و سیستم گوارش را دچار یبوست و التهاب می کند.

به این حال مصرف برخی اقلام غذایی نظیر سیب،کرفس،آب و آووکادو در پاکسازی این عضو بدن تاثیر زیادی دارد.

علت گاز گرفتن لب چیست؟/فواید خوابیدن در اتاق خنک چیست/با این خوراکی سوزش سردل خود را درمان کنید/با این خوراکی کبد خود را پاکسازی کنید

مزیت های خوابیدن در اتاق خواب خنک

هرچند بیشتر ما احتمالا تصور می‌کنیم هنگام خواب باید هوای اتاق نسبتا گرم باشد تا سرما نخوریم و راحت بخوابیم، اما دمای اتاق خواب باید ۱۸ درجه سانتی گراد باشد تا یک خواب عالی داشته باشیم.

تحقیقات نشان داده است که خوابیدن در اتاق گرم مانع از ترشح ملاتونین در بدن‌ می‌شود که یکی از بهترین هورمون‌های بدن در مقابله با پیری است.

خوابیدن در تاریکی کامل باعث افت دمای بدن  و ترشح  ملاتونین ترشح می شود که برای بدن مفید است.

درمان آرتروز پیشرفته زانو بدون جراحی امکان پذیر است

تبریز- ایرنا- متخصص طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز در بیماری های روماتیسمی، مفصلی و اعصاب گفت : برای اجتناب از عمل جراحی درمان های جدید آرتروز پیشرفته زانو بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان ابداع شده است.

دکتر سیدکاظم شکوری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه یکی از درمان های قطعی آرتروز پیشرفته زانو تعویض مفصل زانو به وسیله جراحی است، افزود: آرتروز یا استئوآرتریت زانو به حالتی اطلاق می شود که غضروف های مفصل شروع به از بین رفتن می کنند و باعث ساییدگی و آسیب استخوان می شوند.
وی با اشاره به درمان آرتروز پیشرفته به وسیله ازون تراپی، ادامه داد: این درمان تزریقی برای بافت های همبند با استفاده از مواد کلاژن و گاز اوزن است که سبب ترمیم رباط های تضعیف شده و آسیب دیده در داخل و اطراف مفصل می شود.
شکوری گفت: در این روش، ترکیبی از ازون، پروکائین و ویتامین ب ۱۲ و مواد دیگر به بافت آسیب دیده زانو تزریق می شود و باعث از بین رفتن درد و ورم زانو می شود.
وی با بیان اینکه ازون تراپی ضد التهابی قوی است، افزود: این روش درمانی همچنین موجب تعدیل سیستم ایمنی، فعال سازی مکانیسم های ترمیم بافت، بهبود سریع و قابل ملاحظه و جلوگیری از پیشرفت آرتروز و تخریب بیشتر غضروف و مفصل می شود.

قهوه دوستِ کبد!

قهوه

نوشیدن قهوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، نوشیدن سه فنجان قهوه یا بیشتر به دور شدن خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی کمک می‌کند.

این مطالعه که مدت ۲۶ ساعت روی بیش از ۱۴ هزار آمریکایی انجام گرفت، نمی‌تواند تایید کننده رابطه علت-معلولی باشد. هرچند، در این مطالعه مشخص شد افرادی که روزانه سه فنجان قهوه یا بیشتر می‌نوشند ۲۱ درصد کمتر به دلیل ابتلا به بیماری‌های مرتبط با کبد روانه بیمارستان می‌شوند.

یکی از محققان ارشد این مطالعه گفت: نوشیدن قهوه خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را کاهش می‌دهد. همچنین مطالعه فوق تایید کننده این باور است که مصرف کم و متعادل قهوه نمی‌تواند برای کبد مضر باشد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، همچنین برخی دیگر از محققان آمریکایی اظهار داشتند: مفید بودن نوشیدن قهوه برای کبد موضوع جدیدی نیست. پیش‌تر نیز چندین مطالعه جامع انجام گرفته که نشان می‌دهد نوشیدن قهوه با کاهش چشمگیر در خطر ابتلا به سیروز مرتبط است.

پیش بینی خوردگی استخوان ناشی از ایمپلنت با آزمایش ادرار

تهران – ایرنا – مطالعات محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو نشان می دهد با بررسی دو نشانگر زیستی در نمونه ادرار بیمار می توان قبل از عمل جراحی ایمپلنت، احتمال خوردگی استخوان را پیش بینی کرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، «استئولیز» یا خورده شدن استخوان در اطراف مفصل مصنوعی یکی از مهمترین مشکلات بیمارانی است که کاشت پروتز استخوانی و مفصلی انجام می دهند.
در این حالت استخوان اطراف پروتز خورده می شود و باعث می شود پروتز شل شود. معمولا حدود ۱۰ درصد از بیمارانی که از پروتز های مختلف و به ویژه پروتز لگن و زانو استفاده کرده اند، ۱۰ تا ۱۵ سال پس از ایمپلنت مجبور به عمل جراحی و تعویض پروتز هستند.
محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو معتقدند با بررسی دو نشانگر زیستی در نمونه ادرار بیماران سالها قبل از بروز استئولیز و حتی قبل از ایمپلنت می توان این حالت را پیش بینی کرد. یکی از این دو نشانگر alpha CTX نام دارد که یک پروتئین اتصال دهنده بافت است و دیگری یک پروتئین واکنشی ایمنی به نام interleukin 6 است که در التهاب نقش دارد.
محققان احتمال می دهند که نشانگر های دیگری نیز برای پیش بینی عوارض جانبی ایمپلنت پروتز وجود دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*