اخبار علمی

خطر استفاده از ظروف یکبار مصرف

در ایام ماه مبارک رمضان و ماه محرم بازار استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف حسابی داغ می‌شود؛ استفاده راحت و تنوع این محصولات موجب شده است که مردم هم به استفاده از این ظروف رغبت داشته باشند.
این درحالی است که طبق اعلام سازمان‌های جهانی بهداشت و بر اساس نظر کارشناسان بهداشت ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان را به شدت افزایش می‌دهند.

محققان معتقدند ماده تشکیل دهنده این ظروف که مونومر نام دارد در دما‌های بالاتر از ۶۵ درجه سانتی گراد ترکیبات سمی مانند دیوکسین از خود آزاد می‌کنند که به راحتی با مواد غذایی ترکیب می‌شوند، دیوکسین از خطرناکترین سموم برای بدن است که به بروز بسیاری از سرطان‌ها مانند سرطان سینه منجر می‌شود.

خطر این ظروف سرطان زا/  اثر عجیب  چاقی در این بیماران/ بهترین منابع پروتئین برای بیماران قلبی

 

رژیم غذایی مفید برای داشتن کبد سالم

کبد یکی از اندام‌های حیاتی بدن انسان است که به دلیل داشتن وظایف مختلف در سم زدایی و از بین بردن مواد زائد بیشتر با این گونه مواد سر و کار دارند و احتمال آلودگی و بیماری در آن بیشتر است.

به همین منظور افراد باید برای سلامتی خود یک رژیم غذایی محافظ کبد را انتخاب کنند، برای مثال کبد وظیفه دفع اکسیدان‌های بدن را بر عهده دارد. طبیعی است که افراد باید در رژیم غذایی خود انواع مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها را اضافه کنند؛ سبزیجات سبز تیره، مرکبات، انگور، انار، آجیل‌ها از برترین موادغذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها هستند.

برای سلامتی کبد باید مصرف کافئین، نمک٬ غذا‌های پرچرب و فرآوری شده را تا جایی که می‌توانید کاهش دهید و از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید.

نقش پروتئین در سلامت قلب

پروتئین یکی از مواد ضروری برای بدن است که به هیچ عنوان نباید آن‌را از رژیم غذایی حذف کرد؛ حتی پزشکان به افراد گیاه خوار توصیه می‌کنند حتما از منابع گیاهی پروتئین مانند سویا، عدس، نخود، آجیل و مغز‌ها استفاده کنند.

به تازگی پژوهشگران هلندی ثابت کرده اند مصرف روزانه ۷۰ گرم پروتئین خالص خطر مرگ را در بیماران قلبی تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
این محققان بهترین منابع پروتئین برای بیماران قلبی را گوشت مرغ و ماهی (مخصوصا ماهی قزل آلا و سالمون) می‌دانند.

خطر این ظروف سرطان زا/  اثر عجیب  چاقی در این بیماران/ بهترین منابع پروتئین برای بیماران قلبی

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی:

دم‌نوش‌های گیاهی و شکلات داغ مانع جذب آهن می‌شوند

دمنوش

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: قهوه، دم‌نوش‌های گیاهی و شکلات داغ مانع جذب آهن می‌شوند.

دکتر مهیار منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه ‍ کم‌خونی فقر آهن (Irondeficiency anemia) شایع‌ترین گونه کم‌خونی بوده و ناشی از کمبود آهن در تغذیه، دفع بیش‌ازحد خون در بلندمدت (مانند خونریزی گوارشی) و یا سوء جذب آهن رخ می‌دهد، اظهار کرد: شایع‌ترین مشکل علائم عمومی این عارضه احساس سستی، خستگی همیشگی یا هنگام فعالیت و احساس کسالت عمومی است.

وی اضافه کرد: سایر علائم سرگیجه کاذب، ابتلای مکرر به بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، ناخن‌های قاشقی شکل (گودشدن روی ناخن)، هرزه‌خواری، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاهاست.

منصوری بیان کرد: کمبود آهن گاهی سبب رنگ‌پریدگی و زخم غیرطبیعی گوشه لب می‌شود.

این پزشک فوق تخصص با بیان اینکه ترکیبات دارای آهن مانند فروس سولفات در درمان و پیشگیری از کم‌خونی فقر آهن به کار می‌رود، افزود: مصرف گوشت و جگر، مغزها مانند پسته، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری، اسفناج و حبوبات مثل عدس و لوبیا همچنین میوه‌های خشک (مانند برگه‌ها) و دانه‌های روغنی مفید است.

منصوری با بیان اینکه مصرف ویتامین ث بعد از غذا (مانند آب‌لیمو) موجب افزایش جذب آهن و مصرف چای و قهوه موجب کاهش جذب آهن می‌شود، خاطرنشان کرد: در حقیقت تانن موجود در چای و آهن دو عنصری هستند که به هم می‌چسبند و دفع می‌شوند، بنابراین آهن جذب بدن نمی‌شود. به همین دلیل همه افراد (خصوصاً کسانی که به کم‌خونی مبتلا هستند)، بهتر است نوشیدن چای را به دو ساعت بعد از غذا موکول کنن

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*