اخبار علمی

غذاهایی که نباید در بیماری آرتروز مصرف شود

آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک باعث تورم و اختلال حرکت مفاصل می‌شود. آمارها نشان می دهد که حدود سه‌چهارم افراد میانسال و سالخورده به آرتروز مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، ٣ عامل اضافه‌وزن، سن و آسیب‌دیدگی مفاصل، مهم‌ترین دلایل بروز آرتروز هستند. استفاده از دارو، ورزش و در موارد حاد، عمل جراحی توصیه می‌شود.

شایع‌ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون‌فقرات و دست دیده می‌شود.

 

 

 

 

رژیم غذایی گیاهخواری می تواند به کاهش درد و علائم آرتروزکمک کند این رژیم فاقد غذاهایی با منشاء حیوانی به خصوص محصولات لبنی است و لازم است این افراد از مصرف گروه‌های غذایی زیر پرهیز کنند:

– مهار کننده های جذب کلسیم : گوشت قرمز، لبنیات ، تخم مرغ، جوجه، الکل، قهوه ، شکر تصفیه شده، اکثر شیرینی جات، نمک اضافی

– غذاهای دارای اگزالات بالا : ریواس ، زغال اخته، آلوها ، کنگر ، اسفناج

– غذاهای خانواده ی گیاهان تاج ریزی ها : گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، فلفل ها، تنباکو

– غذاهایی که موجب تورم و آب آوردگی می شوند : گندم سیاه، لبنیات، کلیه ی چربی های حیوانی.

برای سلامت قلب هر روز یک سیب بخورید

پژوهشگران علوم تغذیه در کشور امریکا می گویند مطالعات آنان نشان می‌دهد که خوردن یک سیب در روز می‌تواند از ابتلا به بیماریهای قلب و عروق پیشگیری کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، محققان با مطالعه بر گروهی از افراد میانسال سالم دریافتند که خوردن روزانه یک عدد سیب به مدت چهار هفته، ۴۰ درصد از سطوح مواد مرتبط با بروز سختی شریان‌ها را کاهش می‌دهد.

مصرف کپسول‌های حاوی “پلی فنول”_ نوعی آنتی اکسیدانی که در سیب یافت می‌شود نیز نتایج مشابهی را به همراه دارد اما به اندازه خود سیب ثمربخش نیست.

طی این مطالعه، پژوهشگران متوجه شدند که سیب میزان “لیپوپروتئین باچگالی کم” را که به آن اصطلاحا کلسترول بد یا (LDL) می‌گویند، کاهش می‌دهد.

هنگامی که LDL برای اکسیده شدن با رادیکال‌های آزاد واکنش نشان می‌دهد، احتمال زیادی وجود دارد که کلسترول باعث افزایش التهاب و آسیب بافتی شود.

زمانی که LDL اکسید می‌شود، ساختاری به خود می‌گیرد که منجر به وجود آمدن تصلب (سخت شدن) شریان می‌شود.

با خوردن یک سیب در روز به مدت ۴ چهار هفته، تاثیرات شگفت انگیز و چشمگیر آن را بر اکسیده شدن LDL کشف کردیم و این کاهش ۴۰ درصدی را می‌توان به حالتی تعبیر کرد که فردی را با عروق کرونری (قلبی) عادی با شخص مبتلا به بیماری عروق کرونر مقایسه کنیم.

کاهش فشار و کلسترول خون کرفس

کرفس خاصیت ضد کلسترول هم دارد که با تعدیل سطح کلسترول موجب جلوگیری از افزایش فشارخون نیز می‌شود. کرفس باعث آرام‌سازی و شل شدن عضلات می‌شود و جریان پتاسیم و کلسیم را داخل و بیرون سلول‌ها بهبود می‌دهد.

 

تخم شربتی و خاکشیر دو یار دیرین

رقص دانه‌های تخم شربتی و خاکشیر در لیوان کریستال دل و جان را صفا می‌دهد. این دو نوشیدنی بدون تحمیل کالری (در صورتی که شکر زیادی برای تهیه شربت استفاده نکنید) نه تنها عطش را برطرف می‌کنند بلکه باک ویتامین و مواد معدنی بدن را نیز پر می‌کنند. شاید باورتان نشود که کلسیم تخم شربتی ۵ تا ۶ برابر بیشتر از شیر است و پتاسیم، آهن، منیزیم و زینک خوبی به بدن می‌رساند. خاکشیر نیز دوستدار دستگاه گوارش، ضدیبوست، اشتهاآور، ضدجوش، دوستدار سلامت پوست، تب بر و سرشار از ویتامین C است.

افزایش اشتها با انجیر

انجیر سرشار از پتاسیم و تأمین کننده سلامت کودکان ضعیف است، برای کم خون و بی اشتها مفید است و به علت داشتن پتاسیم در دفع اوره و چربی خون بسیار مؤثر است. شربت انجیر نیز تسکین دهنده دردهای گلو و سرفه است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، انجیر میوه ای مقوی و شیرین است که منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین های C ،B، A است.

انجیر منبع غنی از فیبرغذایی غیرمحلول لیگنین است که نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد.

انجیر دارای طبیعت گرم است، تعرق بدن را زیاد می کند، ادرار آور است، حرارت بدن را کاهش می دهد، چاق کننده است و برای کسانی که می خواهند وزن اضافه کنند، بسیار مفید است.

انجیر سرشار از پتاسیم و تأمین کننده سلامت کودکان ضعیف است، برای کم خون و بی اشتها مفید است و به علت داشتن پتاسیم در دفع اوره و چربی خون بسیار مؤثر است. شربت «انجیر» نیز تسکین دهنده دردهای گلو و سرفه است.

ارتباط سایز کمر با کمبود ویتامین D

ویتامین د تست

متخصصان تغذیه و سلامت معتقدند که چربی‌ شکمی می‌تواند با کمبود ویتامین D مرتبط باشد.

به گزارش ایسنا، آزمایش‌ها نشان می‌دهد افرادی با سطح بالاتری از چربی شکمی و سایز بزرگترِ دور کمر، بیشتر احتمال دارد دچار کمبود ویتامین D شوند.

ویتامین D که از طریق تماس پوست با نور خورشید تولید می‌شود نقش حائز اهمیتی در عملکردهای مختلفِ بدن انسان بازی می‌کند. بررسی‌های متعددی روی این ویتامین و خواص آن انجام گرفته است. به طور مثال، ویتامین D می‌تواند بدن را در برابر نارسایی قلبی، دیابت و سرطان حفظ کند و همچنین کمبود این ویتامین موجب ریزش مو می‌شود.

در عین حال کمبود ویتامین D با سلامت استخوان‌ها مرتبط است اما ممکن است در عفونت دستگاه تنفسی و بیماری خودایمنی نیز نقش داشته باشد.

از آنجایی که هر روز اهمیت ویتامین D شناخته شده‌تر می‌شود متخصصان زمان بیشتری را به درک و بررسی اینکه چه افرادی در معرض کمبود این ویتامین هستند و چگونه می‌توان از این کمبود پیشگیری کرد اختصاص داده‌اند.

ارتباط بین چاقی و پایین بودن سطح ویتامین D پیش از این مورد توجه قرار گرفته بود هر چند در این آزمایش‌ها این ارتباط به شکل عمیق‌تر مورد مطالعه قرار گرفته و روی نوع و محل تجمع چربی در بدن تمرکز شده است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، متخصصان هلندی دریافتند در زنان مجموع چربی‌ها و چربی شکمی با پایین بودن سطح ویتامین D مرتبط است هر چند چربی شکمی بیشترین تاثیر را دارد. اما در مردان پایین بودن سطح ویتامین D به طور چشمگیر با چربی در کبد و شکم مرتبط است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*