آخرین خبر :

مدیرکل ورزش و جوانان استان خبر داد: ۵/۳میلیارد تومان برای ساخت خانه جوانان

خانه جوانان با توجه به اهمیت حوزه جوانان با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بیرجند تأسیس می شود.
مدیرکل ورزش و جوانان استان در کمیته تخصصی اوقات فراغت با اعلام این خبر گفت: حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان از محل اعتبارات ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده به استان داده شده است که برای احداث خانه جوان در استان سرمایه گذاری می شود. مهران سرپرست افزود: مشکل اصلی ما درباره تأمین زمین مناسب برای ساخت این خانه است که چون معیارهایی مانند مکان مناسب در مرکز شهر برای دسترسی همه در نظر است برای انتخاب موارد پیشنهاد شده دقت می شود. به گفتۀ وی با انتخاب زمین، پیش بینی ما این است که به مدت ۱۴ ماه ساخت و بهره برداری این خانه به پایان برسد به علاوه بودجه ای برای ساخت خانه جوان در طبس هم در نظر گرفته شده است که مراحل ساخت آن دنبال می شود. او همچنین از افتتاح ۱۰۰ خانه ورزش روستایی خبر داد و افزود: تاکنون حدود ۲۰۰ خانه ورزش روستایی در استان ساخته شده ولی بر اساس برنامه ها و تأکید بر انجام ورزش در روستاهااحداث ۱۰۰خانه ورزش روستایی دیگر هم در حال انجام است که در دو هفته اخیر افتتاح می شود و تعداد خانه های ورزش روستایی استان به ۳۰۰ مورد افزایش می یابد.
وظیفه ورزش و جوانان در قبال جوانان
این مقام مسئول با بیان اینکه حوزه جوانان موضوعی فرابخشی است، عنوان کرد: به دلیل پیوستن دو بخش جوانان و ورزش به هم معمولا بخش جوانان مظلوم واقع می شوند و آنچنان که باید نمی توان به مطالبات جوانان رسیدگی کنیم. سرپرست ادامه داد: هر چند که در حوزه ورزش هم جوابگوی نیازها و خواسته های ورزشکاران و مردم نیستیم و از آنجا که بخش جوانان هم به این وزارت خانه افزوده شده است مشکلات هم بیشتر و رسیدگی ها کمتر شده است چرا که تنوع و گستردگی کار خیلی بالاتر رفته و بودجه و زمان هم محدود می باشد. وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که یک سازمان مستقل برای جوانان در این سیستم ایجاد کنیم البته اینکه تا چه حد می تواند موفق باشد مشخص نیست. او با اشاره به وظایف اداره کل ورزش و جوانان و وزرات خانه متبوع گفت: همه فکر می کنند که ما باید در تمام مشکلات جوانان جوابگو باشیم در حالی که اینگونه نیست. به گفتۀ وی وظیفه اصلی ما یک پایش و نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی متبوع است که کارهایی متنوع برای جوانان باید انجام دهند چرا که نیازهای جوانان در حوزه اشتغال، صنعت و معدن، ورزش و موارد دیگری است که هر کدام در دستگاه اجرایی خاصی باید رسیدگی شود و ما وظیفه داریم برنامه هایی را به آنها بدهیم و آنها اجرایی کنند. نظارت هم برعهده ما است پس کار اجرایی را برعهده نداریم.
سند توسعه ورزش و جوانان
مدیرکل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه جلسات خروجی مناسبی ندارند، گفت: معمولا جلساتی گرفته می شود که هیچ گونه تکلیفی بر عهده کسی نمی گذارد و خروجی چندانی ندارد و این مشکل ما است. سرپرست عنوان کرد: برنامه ای که ما می خواهیم در خراسان جنوبی اجرایی کنیم تهیه سند توسعه ورزش و سند توسعه جوانان می باشد. اکنون ۵۰ درصد کار تهیه سند توسعه ورزش انجام شده و در آن به مسایلی که مربوط به ورزش است و اینکه هر دستگاه اجرایی چه تکلیفی دارد پرداخته شده است. به گفتۀ وی بر این اساس در جلسات گزارش ها باید بر اساس تکلیف هر سازمان ارائه شود. به علاوه در این سند تمام مؤلفه ها و برنامه هایی که در برنامه ششم توسعه برای ورزش در نظر گرفته شده است خواهد آمد و هدف ما هم حفظ و ارتقای سطح نشاط و شادابی در جامعه است. وی به سند توسعه بخش جوانان هم اشاره کرد و گفت: در این سند نیز بر اساس ۱۷ مولفه در حوزه جوانان بر اساس نیازها و مشکلات جوانان برنامه ریزی می شود و وظیفه و کارهای هر سازمان در این سند هم مورد بررسی قرار می گیرد از آنجا که تمام مؤلفه های جوانان خیلی متنوع و گسترده است پرداختن به آن ها به توجه بیشتری هم نیاز دارد. سرپرست افزود: تمام این نیازها و تکلیف ها باید براساس ظرفیت ها و توانایی های هر دستگاه باشد که بتواند حتما انجام شود.
برنامه ریزی دقیق برای اوقات فراغت
این مقام مسئول به برنامه ریزی درباره اوقات فراغت هم اشاره کرد و گفت: هر دستگاه اجرایی و نهادی برنامه های خود را برای اوقات فراغت تابستان اعلام می کند و در نهایت با توجه به ۷ محور مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. سرپرست یادآور شد: زمانی یک پرتال جامع برای ثبت برنامه های اوقات فراغت بود که به صورت پایلوت اجرایی ولی بعد حذف شد. اکنون در این باره آمار دقیقی نداریم. به گفته وی به همین دلیل به دنبال این هستیم که حتما کمیته نظارتی برای عملکرد تمام دستگاه های اجرایی در استان در نظر بگیریم تا با توجه به برنامه های اوقات فراغتی که گفته اند راستی آزمایی انجام شود و در پایان سال که جشنواره تجلیل از دستگاه های برتر در حوزه اوقات فراغت را داریم انتخاب برترین ها بر اساس ارزیابی درست انجام شود. او پیشنهاد داد: تمام دستگاه هایی که برنامه های اوقات فراغت را اجرایی می کنند به ما اطلاع دهند تا در سایت پوشش داده شود
مشکلات روحی و هویتی جوانان
مدیرکل ثبت احوال استان نیز در این جلسه عنوان کرد: ثبت احوال با توجه به وظیفه خود پرسش نامه هایی در زمینه مشکلات اصلی جوانان منتشر کرده است. فاطمی تصریح کرد: با توجه به این پرسشنامه ها مشکلات اصلی جوانان در بخش روحی، روانی، معرفتی و هویتی بود و به همین دلیل در این بخش ها باید توجه بیشتری شود تا با آموزش و برنامه های مناسب این مشکلات برطرف شود. وی بیان کرد: در سال ۹۶ حدود ۶ هزار و ۷۳۶ واقعه ازدواج داشته ایم که از این تعداد ۵ هزار و ۵۵۹ مورد آنها در رده جوانان ۱۹ تا ۲۹ سال بوده است. او ادامه داد: آمار طلاق استان یک هزار و ۲۲۳ نفر است و نسبت به کل کشور رتبه ۲۸ را داریم که این رتبه کم است ولی به دلیل جمعیت و فرهنگ مردم همین تعداد هم مناسب منطقه نیست و باید به این موضوع توجه شود. به گفتۀ وی بیشترین آمار طلاق در ۴ سال اولیه زندگی اتفاق می افتد و می توان با برنامه ها و آموزش هایی از آن جلوگیری کرد.
توجه به کیفیت
کارشناس مسئول تربیت بدنی و سلامت استان هم در این کمیته عنوان کرد: با توجه به اینکه ۱۶۰ هزار دانش آموز داریم خیل عظیمی از مسایل اوقات فراغت باید به این بخش تخصیص پیدا کند. شکری تأکید کرد: بیشتر در حوزه اوقات فراغت به بخش کمی توجه می شود و سطح کیفی آموزش ها به فراموشی سپرده شده است.
وی تصریح کرد: علاوه بر توجه به بخش فنی باید به فرهنگ سازی خانواده ها هم توجه شود، از موازی کاری دور شده و هر کدام از برنامه های اوقات فراغت متناسب با هر منطقه و نیازهای مردم آن در نظر گرفته شود. به گفتۀ وی به اوقات فراغت زنان خانه دار هم باید توجه شود و یک دستگاه متولی این بخش باشد، همچنین لازم است آسیب شناسی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف برنامه های اوقات فراغت را هم در دستور کار قرار دهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*