دعواهایی که با ماه رمضان بیشتر می شود جنجال زوجین در ماه رمضان

با شروع ماه مبارک رمضان یکی از اختلافاتی که برخی از زوجین ممکن است با آن مواجه شوند روزه خواری است.فرض کنید دو نفر با اعتقادات مذهبی یکسان با یکدیگر ازدواج می کنند و بعد از ازدواج از نظر اعتقادی از یکدیگر فاصله می گیرند تا جایی طرف مقابل نه نماز می خواند و نه روزه می گیرد؛حال وظیفه ی شما برای همراه کردن همسرتان در اعتقادات مذهبی چیست ؟ با چنین همسری چگونه باید برخورد کنیم ؟

 

 

ازدواج، همسر، کاهل نمازی،نماز خواندن، خانواده ایرانی، عشاق موفق، روزه خواری، ماه رمضان، اعتقادات مذهبی، انتقام گرفتن، معاشرت با خانواده، تشویق کردن،

با پسری ازدواج کرده ام که کاهل نماز است و اعتقاد چندانی به روزه گرفتن ندارد. من پایبندی زیادی به نماز و روزه دارم و در حد توانم واجبات را انجام می دهم و از محرمات دوری می کنم و به این شرط با همسرم ازدواج کردم که نماز و روزه اش ترک نشود اما دو سال بعد از ازدواج کم کم عقایدش تغییر کرد و حالا دیگر به طور کامل نه نماز می خواند و نه روزه می گیرد!همسرم مرد بسیار خوش اخلاق و خوش قلب و مهربانی است اما کاهل نمازی او به شدت مرا آزار می دهد. شرایط واقعا برایم غیر قابل تحمل است؛ مخصوصا هر سال در ماه رمضان وقتی می بینم همسرم انقدر راحت از کنار الطاف الهی در ماه رمضان رد می شود و علنی در برابر من روزه خواری می کند، دلشوره و ناراحتی هایم دو چندان می شود.

با شروع ماه مبارک رمضان ممکن است این مسئله، مشکل زوجین بسیاری باشد که باعث ایجاد اختلاف شود اما چه باید کرد ؟

ما بارها به اهمیت تناسب اعتقادی در ازدواج تاکید کرده ایم و همچنین بارها گفته ایم که تن به ازدواج با شرط و شروط و به امید تغییر دادن یکدیگر ندهید. شما که با این امید واهی ازدواج کردید باید این واقعیت را بپذیرید که شما دانسته و با این آگاهی که فرد مقابلتان کاهل نماز است دست به ازدواج با او زده اید و این ریسکی است که شما انجام داده اید؛ شما باید این احتمال را می دادید که میزان موفقیت شما در تغییر دادن او ۵۰ درصد است و ۵۰ درصد احتمال دارد موفق به تاثیر گذاری طرف مقابلتان نشوید و یا او مقاومت کند. در هر حال این واقعیتی است که پیش روی شماست و شما بنا به اعتمادی که به قول و وعده ی همسرتان کردید تن به چنین ازدواجی دادید حالا وظیفه ی شما برای همراه کردن همسرتان در اعتقادات مذهبی چیست ؟

دلیل تغییر اعتقادات دینی همسر

اگر همسر شما اعتقادات مذهبی داشته و بعد از گذشت مدتی آنها تغییر کرده است باید به علت آن پی ببرید. یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود همسر از نظر اعتقادی تغییر کند لجبازی است. وقتی فرد احساس می کند که طرف مقابلش به تعهدات و وظایف خود عمل نمی کند و باورهای مذهبی را معیار و سنجش هر چیزی قرار می دهد دچار نوعی لجبازی و تلافی می شود و مهمترین بخش زندگی همسرش را هدف قرار می دهد.

دلیل دیگر تغییر اعتقادات به فضای زندگی مربوط می شود.محیط کار، محیط دوستان، محل زندگی، حضور در شبکه های مجازی و … هر کدام به نوعی می توانند باعث تغییر در اعتقادات افراد شوند.

با همسر روزه خوار و کاهل نماز چگونه برخورد کنیم ؟

به او نزدیک شوید

اصرار بیش از اندازه، سرزنش کردن، انتقام گرفتن و … هیچ وقت نتیجه ی مثبتی نداشته و نخواهد داشت لذا اول از همه دست از سماجت برای نماز خواندن و روزه گرفتن همسرتان بردارید در مقابل ابتدا روابط عاطفی‌تان را با او نزدیک کنید .

هنگاهی که روابط عاطفی‌تان به یکدیگر نزدیک می شود در خواست هایتان را راحت تر می توانید مطرح کنید اما باز هم حواستان باشد که در خواست‌تان همراه با اصرار نباشد مثلا هنگامی که نماز می خوانید جا نماز را جمع نکنید و به همسرتان با لحنی محبت امیز بگویید :« عزیزم!جا نماز را جمع نکردم تا اگر خواستی نمازت را بخوانی» این کار را بارها انجام دهید ؛ یا در ماه رمضان با لحن مسالمت آمیز از همسرتان بخواهید که سحر همراه شما بیدار شود تا احساس تنهایی نکنید . در واقع او را گام به گام با خود همراه کنید تا به مروز زمان تاثیراتش را ببینید.

همچنین کارهایی که همسرتان دوست دارد که شما انجام دهید در صورتی که از حد شرعی خارج نشود انجام دهید و به او ثابت کنید که بخاطر او حاضرید هر کاری انجام دهید؛با این روند او هم کم کم یاد می گیرد که بخاطر همسرش باید یکسری آداب شرعی را رعایت کند و به آنها پایبند باشد و این مسئله باعث می شود که به مرور زمان دیگر نه بخاطر شما بلکه با اعتقاد قلبی دستورات دینی را انجام دهد.

معاشرت با خانواده و دوستان متدین

حتما در برنامه هایتان معاشرت با خانواده های مذهبی را قرار دهید .  با افرادی که همسرتان با آنها ارتباط نزدیکی دارد و آدمهای موجهی هستند رفت و آمد کنید و یا از آنها بخواهید در این زمینه به صورت غیر مستقیم با همسرتان صحبت کنند چرا که ممکن است آن تاثیری که حرف های دیگران مخصوصا دوستان صمیمی همسرتان بر روی او می گذارد صحبت های شما چنین تاثیری را نداشته باشد و به حرف های شما به دید نصحیت و پند و اندرز نگاه کند ؛ یک دوست خوب تاثیر بسیار موثری را می تواند در زندگی انسان داشته باشد .

تشویق کنید

شما ابتدا با عمل خود او را تشویق به نماز خواندن و روزه گرفتن کنید یعنی خودتان نمازتان را سر وقت بخوانید و حتی اگر مثلا در راه سفر و یا مهمانی هستید که فکر می کنید ممکن است تا رسیدن به مقصد نمازتان قضا شود از همسرتان بخواهید که شما را به مسجد ببرد تا نمازتان را بخوانید؛ با این عمل به او نشان می دهید که نماز برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است و یا در ماه مبارک رمضان سعی کنید افراد متدین و نماز خوان و روزه گیر را افطاری دهید و او را در تدارک این مهمانی دخالت دهید و از خیر و برکت های این ماه و ثواب افطاری دادن برای او بگویید و اگر کوچیک ترین گامی در این راه برداشت از او تشکر کنید.

همچنین اگر همسرتان حتی یکبار هم دو رکعت نماز خواند او را تشویق کنید و بگویید که بخاطر داشتن چنین همسری به او افتخار می کنید . از احساستان به او بگویید که با نماز خواندش آرامش خاصی در وجودتان حاکم می شود.

صبر ، صبر، صبر

انتظار نداشته باشید که نتیجه ی کارهایتان را یک روزه بگیرید.باید صبر و تحمل خود را زیاد کنید تا به تدریج رفتار همسرتان را نسبت به نماز و روزه اصلاح کنید. در این مسیر از غر زدن، کنایه، سرزنش و مقایسه کردن دوری کنید که در غیر اینصورت تمام زحمت‌تان بی نتیجه خواهد ماند. زبان خوش و محبت آمیز رمز موفقیت شما در این راه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*