آخرین خبر :

حال و هوای بیرجند در ماه مبارک رمضان خانه های قرآنی شهر

 

ا
یک هفته از آغاز ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا می گذرد، این روزها و شب ها با عبور از کوچه پس کوچه های شهرمان و با شنیدن نوای زیبای قرآن که از مساجد، تکایا و حسینیه ها به گوش می رسد با تمام وجود زیبایی و معنویت را حس می کنیم. حتی شنیدن اذان در این ماه لذت خاصی دارد و کمتر کسی است که دلتنگ این لحظات نشده باشد.
در ماه مبارک رمضان برگزاری دوره های قرآنی چه در محافل خانوادگی و چه در محافل رسمی سطح شهر رونق خاصی دارد و روزه داران تلاش می کنند حداقل در هر روز یک جزء از قرآن را تلاوت کنند. در واقع در این ماه عطر و بوی قرآن شهر را فرا می گیرد و بویژه شب های بسیار خاطره انگیز و پر از روح معنویت و عشق و ایمان را تداعی می کند. در شهر بیرجند نیز این روزها شاهد برگزاری جلسات قرآنی منظمی هستیم که پیشینه چندین ساله دارند و جوانان و نوجوانان زیادی را در خود تربیت کرده اند.
سه دهه فعالیت قرآنی در مجمع قاریان و حافظان
مجمع قاریان و حافظان قرآن‌کریم یکی از این جلسات قرآنی است که حدود سه دهه است در ماه رمضان هر ساله پذیرای علاقه مندان قرآن کریم است. جلسات قرآنی که ساعت ۹ شب با تلاوت قاریان برتر استان شروع و با تفسیر قرآن استاد بهنام در ساعت ۱۰ و نیم به پایان می رسد .
در یکی از شب های ماه رمضان میهمان این جلسه قرآنی می شوم و با چند نفر از شرکت کنندگان به گفت وگو می نشینم تا از حال و هوای ماه مبارک رمضان بگویند، جوانی که خود را پوریا پور اسد دانش ‌آموز مقطع پیش دانشگاهی معرفی می ‌کند و حافظ ۵ جزء قرآن نیز می باشد، می ‌گوید: ماه رمضان برکت خاصی دارد که ماه های دیگر سال ندارند، آن برکت نیز به خاطر نزول قرآن در این ماه عزیز است بنابراین باید هر چقدر می توانیم از برکات این ماه استفاده کنیم .
ماه رمضان فرصت خودسازی
او که علاقه خاصی به تلاوت قرآن دارد در توصیه به هم سن و سالانش می گوید: در این ماه خداوند نگاه خاصی به بندگان بویژه جوانان دارد و درخواست‌های آنان را اجابت می ‌کند پس در این ماه بهترین فرصت برای خودسازی و نزدیکی به خداوند و دوری از گناهان فراهم شده است. این قاری قرآن یکی دیگر از برکات ماه مبارک رمضان را پاداش‌هایی که خداوند متعال برای اعمال مختلف قرار داده عنوان می ‌کند و در این ارتباط می گوید: تلاوت یک آیه در ماه رمضان ثواب یک ختم قرآن را دارد. مدیرعامل مجمع قاریان و حافظان قرآن‌کریم خراسان‌ جنوبی نیز در حاشیه این جلسه به فعالیت مجمع از سال ۶۷ در بیرجند اشاره می کند و می گوید: بطور متوسط در هر جلسه قرآنی بیش از ۳۰۰ نفر شرکت می کنند که حضور جوانان شایان توجه است. الهی با بیان اینکه علاقه مندان به قرآن در این جلسه می توانند با شرکت در کلاس تفسیر سوره فصلت که توسط استاد بهنام انجام می شود از تلاوت قرآن حظ و بهره بیشتری ببرند، افزود: پخش زنده تفسیر استاد بهنام در وب‌سایتwww.majma-khj.ir برنامه‌ریزی شده و افراد می‌توانند این مراسم را در هر مکانی دنبال کنند.
رایحه قرآن و رمضان
هیات محبان الزهرا از دیگر جلسات قرآنی باشکوهی است که در یک فضای آکنده از معنویت و با نظم خاصی هر روزه ساعت ۶ بعد از ظهر برگزار می شود .
فاطمه عباسیان یکی از جوانان روزه‌دار بیرجندی است که قبل از شروع تلاوت قرآن در گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: برنامه‌های خیلی خوبی در ماه مبارک رمضان در این مکان برگزار می شود که تلاوت و تفسیر قرآن از مهم ترین این برنامه هاست .
او به علت حضورش در این جلسه قرآنی اشاره می کند و می گوید: فضای محبان الزهرا بسیار آرامش بخش است و من در این فضا احساس خیلی خوبی دارم و علاوه براین برنامه های متنوع در مناسبت های مختلف باعث شده در طول سال هم از این جلسات استفاده کنم. او ادامه می‌ دهد: باید همه قدر این ماه عزیز را بدانیم تا بتوانیم از لحظات پرفضیلتی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده استفاده لازم را ببریم که تلاوت قرآن همراه با تدبر در آن از بهترین این بهره هاست. یکی از مسئولان هیات محبان الزهرای بیرجند در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه امسال هفتمین سالی است که این جلسات را برگزار می کنیم، می گوید: علاوه بر جلسات تلاوت قرآن کریم که توسط قاریان هیات همه روزه ساعت ۶ برگزار می شود ساعت ۹ و نیم هر شب نیز جلسات تفسیر با همکاری حفاظ و اساتید مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن کریم و هم چنین برنامه تلاوت دعای ابوحمزه ثمالی، مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه و … برگزار می شود. نجف زاده با بیان اینکه بطور متوسط در هر کدام از این جلسات ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر بصورت روزانه شرکت می کنند، ادامه می دهد:حضور جوانان در این جلسات پررنگ است.
شرکت روزانه هزار نفر در مراسم آستان باقریه
آستان مقدس شهدای باقریه بیرجند نیز از دیگر جلسات قرآنی است که همه روزه بیش از هزار نفر از مشتاقان قرآن را در خود جای داده و با برگزاری مراسم تفسیر و نماز جماعت و پذیرایی از روزه داران با یک افطار ساده حال و هوای خاصی را برای مؤمنان ایجاد می کند. علی اکبری یکی از شرکت کنندگان در این مراسم قرآنی که همه ساله در این مراسم حضور پیدا می کند در حاشیه یکی از این جلسات معنوی به خبرنگار ما می گوید: والدین بهتر است فرزندان خود را در اینگونه جلسات شرکت دهند تا روحشان با معنویات بیشتر آشنا شود و تربیت اسلامی بهتری هم داشته باشند.از نظر او شرکت در این جلسات می تواند مانعی باشد در مقابل مشکلات اجتماعی و خانوادگی که امروز گریبانگیر جامعه اسلامی است.
فعالیت بیش از ۲ هزار دوره قرآن در سطح استان
مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز در گفت وگو با خبرنگار ما از فعالیت بیش از ۲ هزار دوره قرآنی در سطح استان در ماه رمضان خبر داده و می گوید: طرح بینات ۲۱ با موضوع تفسیر سوره قصص در مساجد، محافل قرآنی شاخص، خانه های قرآن شهری و خانه های قرآن روستایی استان در این ماه آغاز شده است .
سلمانی می افزاید: ترجمه، روخوانی و تفسیر سوره قصص به صورت یک دوره آموزشی در ماه رمضان برگزار می شود که هر سال از سوی سازمان تبلیغات اسلامی کشور تفسیر یک سوره به استان ها ابلاغ می شود. به گفته او پارسال ۲ هزار جلد قرآن کریم برای جلسات خانگی قرآن خوانی خریداری شد.
۷۷ مؤسسه قرآنی، ۴۳ خانه قرآن شهری و ۱۷۰ خانه قرآن روستایی در خراسان جنوبی فعال هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*