تکلیف امسال ؛ اجرای ۲۱۸ پروژه افت ۲۹ درصدی اعتبار بیرجند

اعتبارات شهرستان بیرجند امسال در مقایسه با سال قبل ۲۹٫۵ درصد کمتر شد.
فرماندار بیرجند در کمیته برنامه‌ریزی این شهرستان گفت: سهم شهرستان بیرجند از تمام ردیف‌های اعتباری ۵۳۸ هزار و ۶۵۰ میلیون ریال است که این رقم نسبت به پارسال ۵/۲۹درصد کمتر است. علی ناصری کاهش اعتبارات را متأثر از خواسته دولت برای واقعی شدن تخصیص ها عنوان کرد چرا که با نزدیک شدن ارقام پرداختی به واقعیت برنامه ریزی دقیق تری برای اجرای پروژه ها صورت می گیرد. البته او امیدوار است کمک‌های فنی و اعتباری و تسهیلاتی از صندوق‌ها این کاهش اعتبار را جبران کند.
تکیف امسال دستگاه های اجرایی استان اجرای ٢١٨ پروژه با این مبلغ اعتبار است و با توجه به افت سهم ریالی اعتباری تعداد پروژه های امسال بیرجند هم نسبت به سال قبل ١٨ درصد کمتر می شود. بر اساس روال هرسال در این جلسه هم فرماندار تأکید کرد که این اعتبارات برای تکمیل پروژه‌های نا‌تمام برنامه ریزی و از تعریف پروژه‌های جدید خودداری شده است مگر بر اساس نیاز مردم در بخش یا روستایی پروژه ای جدید مشخص شده باشد.
به گفته ناصری سهم شهرستان از محل اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای استان ٣٢ هزار و ٣۵٠ میلیون ریال است و از محل اعتبارات ٣ درصد حاصل از صادرات نفت و گاز طبیعی هم ١۵۶ میلیون ریال به مرکز استان تعلق گرفته است. اعتبار پیش‌بینی شده برای الزامات و احداث و توسعه پایگاه فعالیت بسیج از محل اعتبارات تملک در شهرستان یک‌هزار و ۴٠ میلیون ریال و از محل ٣ درصد حاصل صادرات نفت و گاز یک‌ هزار و ٧۶٠ میلیون، برای اجرای طرح‌های هادی و بهسازی روستایی ٨ هزار و ٣۵٠ میلیون، آبرسانی به روستاها ١٠هزار میلیون ریال و کمک به حوزه‌های علمیه یک‌هزار و ۵٠٠ میلیون ریال مشخص شده است.او ادامه داد: سهم بیرجند از محل اعتبارات قانون توسعه متوازن ٣١١ هزار و ١۵٠ میلیون ریال است و دریافتی مان از اعتبارات ٣ درصد حاصل از صادرات نفت و گاز طبیعی نسبت به پارسال ۵٢ درصد کاهش داشته است. هرچند به گفته او اعتبارات تعیین شده قانون توسعه متوازن بیرجند برای امسال نسبت به سال قبل بیشتر است اما به دلیل ماهیت این اعتبارات و الزامات قانونی آن، این اعتبار به گونه‌ای خاص توزیع می‌شود. با وجود کاهش اعتبارات امسال مسئولان تقسیم اعتبارات سعی کرده اند پروژه‌های بخش کشاورزی، دامپزشکی و محیط زیست را که در اولویت هستند ادامه دهند. آن طور که ناصری توضیح داد، در اختصاص اعتبار میراث فرهنگی هم اولویت با نیازهای پایه‌ای شهرستان است که پروژه‌های گردشگری در روستاها را در بر می گیرد. به علاوه اعتباراتی برای پروژه‌های روستایی در نظر گرفته شده تا طرح‌های هادی متوقف نشود.
فرماندار به برگزاری کنگره ۲ هزار شهید استان اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی تاکنون در شهرستان برای برگزاری این کنگره انجام شده و سعی کرده‌ایم از اعتبارات عمرانی برای این کنگره اعتبار اختصاص دهیم.ناصری با اشاره به نیاز شهرستان بیرجند به فضاهای آموزشی به ویژه در روستاهای اطراف، شمال شهر و مناطق حاشیه شهر، اضافه کرد: در این راستا سعی شده تا از محل اعتبارات قانون توسعه متوازن و ۳ درصد نفت اعتباراتی در اختیار سازمان نوسازی قرار گیرد تا با حداقل اعتبارات مقداری از این مشکلات مرتفع شود ۲٫۵ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات توسعه متوازن برای حوزه بهداشت پیش‌بینی شده است.
شهرک صنوف آلاینده از این اعتبار بی نصیب نماند و به گفته او امسال ایجاد زیربناهای آب و برق برای این شهرک جزو پروژه‌های اولویت‌دار شهرستان است.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان‌جنوبی هم گفت : سهم شهرستان‌های استان از اعتبارات تملک و دیگر ردیف‌های اعتباری براساس شاخص‌های برخورداری و جمعیت مشخص شده که سهم شهرستان بیرجند ۲۱٫۱ درصد تعیین شده است.
حمید جهان‌شاهی با اشاره به اینکه در سال های ۹۴ و ۹۵ میزان تخصیص اعتبارات نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل از آن با شیب ملایمی همراه بوده افزود: در سال ۹۶ جهش خوبی وجود داشت اما امسال اعتبارات کاهش داشته است البته بخشی از اعتبارات توسط قانون‌گذاران با عنوان کمک‌های فنی و اعتباری در قالب تسهیلات ارائه می‌شوند و کاهش اعتبارات دستگاه‌ها را به نوعی جبران خواهند کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*