اخبار علمی

ارتباط فشار خون بالا با خطر زوال عقل

فشار خون

افزایش ناچیز فشار خون در میانسالی می‌تواند خطر زوال عقل را تا ۴۵ درصد بیشتر کند.

به گزارش ایسنا، مطالعه انجام گرفته روی ۹۰۰۰ فرد ۵۰ ساله با فشار خون بیش از ۸۰/۱۳۰ بیشتر احتمال دارد در دوره‌های بعدی زندگی‌شان دچار زوال عقل شوند.

گروهی از محققان فرانسوی و انگلیسی براساس مشاهدات خود اعلام کردند: این میزان از فشار خون در دوره میانسالی به اندازه کافی در افزایش قابل توجه ابتلا به زوال عقلی موثر است.

محققان اظهار داشتند: این خطر به نظر از میزان زمانی نشات می‌گیرد که افراد از فشار خون بالا رنج می‌برند و افزایش میزان فشار خون در سن ۵۰ سالگی به این معناست که فرد برای مدت زمان طولانی‌تری در معرض این عارضه بوده است.

فشار خون بالا با حمله‌ ایسکمی گذرا (TIA)، آسیب دیدن ماده سفید در مغز و محدودیت تامین خون مغز مرتبط است و موجب تحلیل رفتن ذهنی می‌شود.

به گزارش روزنامه تلگراف، به گفته محققان یافته‌های بدست آمده تایید کننده تاثیرات مخرب فشار خون بالا در دوره میانسالی و خطر زوال عقلی است.

مزایای رژیم گیاه‌خواریِ سالم

گیاهخواری

محققان در یک بررسی جدید بار دیگر تاثیرات رژیم غذایی گیاه خواری بر سلامتی را مورد مطالعه قرار داده‌اند که حاکی از فوائد بسیار آن است.

به گزارش ایسنا، اگرچه در رژیم گیاهخواری نیز انتخاب مواد غذایی سالم و باکیفیت حائز اهمیت است. به بیان دیگر غلات سفید و تصفیه شده نیز اساس گیاهی دارند اما جزو خوردنی‌های سالم نیستند.

سایت مدیکال دیلی در مطلبی تازه به برخی از مهمترین فوائد رژیم غذایی گیاهی اشاره کرده که به شرح زیر است:

– بهبود سلامت قلب: گروهی از محققان هلندی به مطالعه روی ۶۰۰۰ نفر پرداخته و دریافتند افرادی که از پروتئین گیاهی مصرف می‌کنند نسبت به مصرف کنندگان پروتئین حیوانی کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند.

انجمن قلب آمریکا نیز اعلام کرده است که افراط در مصرف پروتئین حیوانی به دلیل وجود چربی اشباع شده می‌تواند سطح کلسترول را افزایش دهد و خطرزا باشد.

– کاهش خطر ابتلا به دیابت: در مطالعه‌ای که در آمریکا انجام گرفت مشخص شد در افراد گیاه‌خوار فاکتورهای خطرزای ابتلا به دیابت کمتر است. این فاکتورها شامل شاخص توده بدنی پایین، فشار خون پایین، دور کمر کوچکتر، پایین بودن میزان چربی شکمی و کلسترول پایین است.

– افزایش وزن ناچیز: محققان آمریکایی در مطالعه‌ای مشاهده کردند رژیم‌های غذایی گیاه خواری که مبتنی بر انتخاب خوردنی‌های گیاهی سالم همچون غلات، میوه، سبزی و خشکبار است با میزان افزایش وزن کمتری همراه است.

– کاهش خطر مرگ: بررسی‌ها نشان می‌دهد انتخاب بهترین گزینه‌ها در رژیم غذایی گیاه‌خواری مهم است. مطالعه انجام شده روی ۳۰ هزار فرد بزرگسال در آمریکا نشان داد انتخاب مواد غذایی گیاهی که سالم و باکیفیت هستند در این نوع از رژیم غذایی با کاهش ۳۰ درصدی مرگ زودرس همراه است. همچنین این تاثیرگذاری در مبتلایان به بیماری‌های مزمن بیشتر است.

جداسازی سلول‌های سرطانی با نانو موتورها

نانو ربات - میکرو ربات - نانو دارو

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشگاه رازی کرمانشاه موفق به طراحی نانوموتوری شدند که قادر است سلول‌های سرطان خون (لوسمی) را از نمونه‌ خون جدا کند.

به گزارش ایسنا دکتر محمود عموزاده تبریزی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم نوین در پزشکی در این باره گفت: این پژوهش شامل دو بخش اصلی است. در بخش اول تلاش شد تا با به‌کارگیری موادی ارزان‌قیمت، نانو موتوری ساخته شود که بتوان از آن به ‌منظور جداسازی سلول سرطان لوسمی (HL-60) استفاده کرد.

وی طراحی یک نانوحسگر زیستی برای اندازه‌گیری غلظت این سلول سرطانی را از دیگر بخش‌های این پژوهش نام برد و ادامه: در ساخت هر دوی این محصولات از آپتامر نیز بهره گرفته شده ‌است. نتایج این پژوهش در حوزه‌ پزشکی و زمینه ساخت ابزارهای تشخیص طبی جهت اندازه‌گیری سلول‌های سرطانی کاربردی خواهد بود.

عموزاده تبریزی با بیان اینکه نانو موتور به‌ کار رفته در جداسازی سلول سرطانی در این پژوهش، نسبت به موارد گزارش در سایر منابع علمی ارزان‌تر است،‌ یادآور شد: از طرفی با توجه به اینکه در ساخت آن از آپتامر استفاده شد، این نانو موتور از گزینش پذیری خوبی برای جداسازی سلول سرطانی برخوردار است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*