اخبار علمی

این روز‌ها در بیشتر مراکز تفریحی، یکی از علاقه‌های کودکان رنگ آمیزی صورتشان است،اما این کار به ظاهر بی خطر می‌تواند پیامد‌های تلخی به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ ماجرا ازسال ۲۰۱۶ آغاز شد که خانم اسمیت (Bermudez-Smith) فرزند خود را که در آن زمان ۷ ساله بود به شهر بازی در منطقه فلوریدای آمریکا برد و برروی صورت او طراحی انجام شد.
این کودک یک هفته پس از این ماجرا دچار خارش و سوزش برروی پوست صورت خود شد که از آن زمان تاکنون به مدت دو سال تلاش پزشکان برای درمان این عارضه پوستی اثربخش نبوده است.


کارشناسان به والدین این کودک هشدار داده‌اند که امکان دارد عارضه که سبب دگرگون شدن بخشی از رنگ پوست صورت او شده است، دائمی باشد.
اکنون ردی از تمامی طراحی‌های رنگی به شکل دایره‌های تیره دراطراف چشم، گونه و دهان این کودک مشاهده می‌شود و بثورات به تدریج در طول دو سال گسترش یافته است.
کارشناسان بیماری پوستی این کودک را اگزما اعلام کرده‌اند که در اثر واکنش به مواد آرایشی گریم ایجاد شده است.
محققان اعلام کرده@اند بیش از یک سوم افراد دچار واکنش‌های حساسیتی به محصول‌های آرایشی بهداشتی می‌شوند و استفاده از این گونه محصولات برای کودکان خطرناک است، زیرا واکنش‌های حساسیتی درآن‌ها شدید‌تر از بزرگسالان بروز می‌کند.

علل بی حالی در طول روز

بی حالی و نداشتن انرژی کافی مشکلی است که بسیاری از افراد در طول روز با آن مواجه‌اند.
کمبود انرژی در بدن می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که از آن جمله می‌توان به کم خوابی و بد خوابی در شب گذشته، فعالیت زیاد جسمانی، استرس و افسردگی، تنش بالا و عصبانیت در طول روز و نامناسب بودن رژیم غذایی اشاره کرد.
بهتر است بدانید که برخی از خوراکی‌ها مثل مواد انرژی زا می‌توانند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند.
انواع آجیل‌ها به دلیل دارا بودن املاح و عناصر کافی و فیبر می‌توانند سطح قند خون را در وضعی متعادل نگه داشته باشند. داشتن یک ظرف کوچک آجیل در طول روز راه حلی فوق‌العاده برای مبارزه با خستگی است.
مصرف ماهی، استفاده از زردچوبه در غذا‌ها نوشیدن آب به میزان کافی و کاهش مصرف قهوه و نوشیدنی‌های انرژی زا (به این دلیل که سطح قند خون را به طور ناگهانی افزایش می‌یابد و سپس افت می‌کند) از روش‌های داشتن یک روز پر انرژی است.

 خمیر دندان موجب التهاب روده می‌شود

مراقب باشید در حین مسواک زدن، ماده خمیر دندان را نخورید!

به تازگی پژوهشگران دانشگاه ماساچوست با تحقیق بر روی موش‌ها دریافتند که ماده ضدباکتریایی و ضد قارچی موجود در خمیردندان که تریکلوزان نام دارد می‌تواند موجب التهاب روده شود و خطر ابتلا به سرطان را در این عضو حیاتی بدن به طور چشمگیری افزایش دهد.

این مطالعات نشان داد در بسیاری از موش‌های آزمایشگاهی که تنها به مدت سه هفته از خوراکی‌های آغشته به تریکلوزان مصرف کردند تومور‌های سرطانی روده مشاهده شد.

این خوراکی ها را نشویید/ برای لاغر ماندن این خوراکی‌ها را بیشتر بخورید/ خطرات مصرف خمیردندان/  خطر ابتلا به پیرگوشی را جدی بگیرید

 

خطر استفاده از هندزفری برای گوش

متخصصان گوش، حلق و بینی همواره در خصوص خطر استفاده طولانی مدت از هدفون و هندزفری هشدار داده اند.

به اعتقاد این پزشکان، استفاده مداوم از هندزفری و هدفون در ابتدا فرد را دچار سردرد و سرگیجه کرده و در طولانی مدت موجب کم شنوایی و پیرگوشی می شود.

پیرگوشی نوعی تضعیف قدرت شنوایی است که با بالا رفتن سن بروز پیدا می‌کند، با این حال پزشکان معتقدند استفاده از هدفون و هندزفری و حضور در مناطق پر سر و صدا ابتلا به پیر گوشی را جلو می اندازد.

این خوراکی ها را نشویید/ برای لاغر ماندن این خوراکی‌ها را بیشتر بخورید/ خطرات مصرف خمیردندان/  خطر ابتلا به پیرگوشی را جدی بگیرید

افرادی که برای ایمپلنت مناسب نیستند

ایمپلنت روشی برای جایگزینی دندان هایی است که به دلایل مختلف نظیر پوسیدگی، عفونت و ضربه ازدست رفته اند.

به افراد زیر ۱۸ سال، مبتلایان به بیماری دیابت و افرادی که به نرمی و پوکی استخوان هستند چندان توصیه نمی شود از ایمپلنت استفاده کنند.

 

شناسایی ۱۰ نوع سرطان تنها با یک آزمایش!

سلولهای خونی

دانشمندان آمریکایی در مورد یک آزمایش خون ساده که می‌تواند سرطان را حتی قبل از رشد تومور تشخیص دهد، خوش‌بین هستند. دانشمندان این آزمایش را “جام مقدس” (holy grail) تحقیقات سرطان نامیده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، این آزمایش خون “بافت‌برداری مایع” (liquid biopsy) نام دارد. این آزمایش می‌تواند علامت‌های ژنتیکی سرطان‌ها را با شناسایی حتی کوچکترین تکه دی.ان.ای آزاد شده توسط سلول‌های سرطانی در جریان خون، شناسایی کند.

نتایج آزمایشات دانشمندان نشان داد که این آزمایش می‌تواند ۱۰ نوع مختلف از سرطان را  شناسایی کند. محققان ایالات متحده یافته‌های خود را در کنفرانس “American Society of Clinical Oncologists ”  در شیکاگو ارائه کردند.

توصیه مفید برای کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی

گیاهخواری

رژیم غذایی گیاه خواری خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در راستای نتایج مطالعاتی که حاکی از تاثیر مثبت کاهش مصرف گوشت برای سلامتی است، یک بررسی جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی گیاه‌خواری می‌تواند تا حدود ۴۰ درصد خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد.

در چند دهه گذشته، مطالعات متعددی انجام گرفته که در آن‌ها تاکید شده محدود کردن مصرف گوشت تاثیرات مثبت بر سلامتی دارد. به طور مثال، رژیم غذایی گیاهی خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع دو و سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد. همچنین افرادی که رژیم غذایی گیاه‌خواری را انتخاب می‌کنند بدن خود را در برابر برخی انواع سرطان‌ها حفظ می‌کنند.

در روزهای گرم چای نعناع بنوشید

دمنوش نعناع نعنا

در روزهای گرم و بلند تابستان سراغ نوشیدنی‌های یخ‌دار نروید! یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع عطش و حفظ تعادل بدن در این روزهای داغ چای نعناع است. چای نعناعِ گرم مانع از گرمازدگی می‌شود.

به گزارش ایسنا، چای برگ نعناع نه تنها خوش طعم است بلکه خواص بسیاری نیز دارد. به عنوان مثال این نوشیدنی در روزهای گرم تابستان بدن را از درون خنک می‌کند.

متخصصان آلمانی توصیه می‌کنند در طول یک  روز گرم هر از گاهی یکی دو جرعه چای نعناع بنوشید.

در این روزها نوشیدن مایعات کافی برای حفظ تعادل بدن ضروری است. پروفسور فرانک کولیکس، رئیس بخش تخصصی گوارش کلینیک هلیوس برلین توصیه می‌کند در این روزها آب، چای نعناع، آب‌میوه رقیق بنوشید و از نوشیدنی‌ها بسیار سرد و یخ‌دار پرهیز کنید.

ورود مایعات بسیار سرد به درون دستگاه گوارش موجب تولید گرمای بیشتر در بدن می‌شود تا تعادل دما حفظ شود. در نتیجه تأثیر خنک‌کنندگی این نوشیدنی‌ها پایدار نیست.

پروفسور کولیکس به آنهایی که شب‌های گرم خوب نمی‌خوابند هم توصیه می‌کند به جای غذاهای سنگین، سالاد، سبزیجات، میوه یا ماست برای وعده عصرانه یا شام مصرف کنند و  قبل ازخواب دوش آب‌ولرم بگیرند. سالمندان و افرادی که اضافه وزن دارند هم باید تا جایی که می‌توانند از آفتاب مستقیم پرهیز کنند.

به گزارش دویچه‌وله، برای تهیه چای نعناع کافیست برگ تازه نعناع را خرد و آن را در آب‌جوش پنج تا ۱۰ ‌دقیقه دم کنید.

کلم

محققان توصیه می کنند مصرف مقادیر زیاد سبزیجات چلیپایی (صلیبی) نظیر کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل یا فندقی، و گل کلم می توانند ریسک ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، نتایج مطالعات نشان می دهد بین ضخیم شدن عروق گردن، شدت تشکیل پلاک و مصرف سبزیجات ارتباط وجود دارد.

محققان به این نتیجه رسیدند زنان مسنی که سبزیجات چلیپایی بیشتر مصرف می کنند دارای عروق کاروتید سالم تری هستند.

به گفته محققان هنوز دلیل دقیق این ارتباط و علت نقش حفاظتی سبزیجات چلیپایی، مشخص نیست.

انواع کلم‌ها به این دلیل چلیپایی نامگذاری شده‌اند که گل آنها شبیه صلیب هستند. سبزی‌های چلیپایی سرشار از ویتامین‌های A و C، بتاکاروتن و الیاف بوده و نیز مملو از ایندول، ایزول، ایزوتیوسیانیت و سولفورافن هستند که همگی جزو فیتوکمیکال‌های قوی ضد سرطان هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*