اخبار علمی

افزایش سلول‌های عصبی سالم مغز با دویدن

دویدن

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ورزش‌هایی مانند دویدن علاوه بر بهبود سلامت جسمی، ممکن است به سلامت مغز نیز کمک کنند و به شما کمک کند با استرس مقابله کنید.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، محققان نشان دادند که سیگنال‌های عضلات پا از جنبه‌های مهم سلامت عصبی هستند. به طوریکه، ورزش‌هایی که در آنها پا نقش مهمی دارد، می‌توانند عملکرد مغز را بهبود بخشند.

دکتر “رافلا آدامی” نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: مطالعه ما نشان می‌دهد بیمارانی که بستری شده‌اند و قادر به انجام فعالیت نیستند و فضانوردان که در یک سفر طولانی هستند، نه تنها توده عضلانی از دست می‌دهند، بلکه شیمی بدن‌شان نیز در سطح سلولی تغییر کرده و حتی سیستم عصبی آنان نیز به طور قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این مطالعه نشان داد که ورزش‌هایی مانند دویدن و صعود ورزشی باعث تولید سیگنال‌هایی می‌شود که سلول‌های عصبی سالم مغز را افزایش می‌دهد.

در عوض، انجام ندادن این ورزش‌ها به این معنی است که با مغز برای ایجاد سلول‌های سالم مبارزه کنیم.

تاثیر عسل در درمان  زخم معده

زخم معده یکی از مشکلات آزار دهنده سیستم گوارشی است، بهتر است بدانید که بیشترین دلیل ابتلای افراد به زخم معده یک عفونت باکتریایی به نام هلیکوباکترپیلوری است.

محققان معتقدند بیش از نیمی از مردم جهان به این عفونت مبتلا می‌شوند در حالی که بسیاری از آنان هیچ گاه از وجود زخم معده آگاه نمی‌شوند.

پزشکان معتقدند برای رهایی از زخم معده انجام برخی دستورالعمل‌های پزشکی ضروری است. یکی از این دستورالعمل ها، رعایت یک رژیم غذایی ضد زخم معده است. در رژیم غذایی کنترل کننده زخم معده مصرف بیشتر غذا‌های غنی از پروبیوتیک توصیه می‌شود. عسل جایگاه مهمی در این رژیم غذایی دارد همچنین کلم بروکلی هم سفارش شده است.

در این رژیم غذایی مصرف برخی از ادویه جات مثل انواع فلفل‌های تند و دانه خردل ممنوع است. مواد کافئین دار نظیر چای، قهوه و شکلات هم اصلا برای زخم معده مناسب نیست.

سرفه هایی که برای سلامتی خطرناکند/ رژیم غذایی مفید برای کنترل زخم معده/  اثر کافئین در بی‌خوابی

چشم

با افزایش سن ریسک بروز مشکلات بینایی افزایش می یابد، اما به گفته متخصصان با انجام برخی اقدامات می توان سلامت چشم ها را حفظ کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تا سن ۶۵ سالگی اکثر افراد دچار برخی بیماری های مرتبط با چشم و بینایی می شوند. اما درمان زودهنگام بسیاری از این مشکلات می تواند روند کاهش بینایی را کاهش داده یا متوقف نماید و یا حتی بینایی عادی را برگرداند.

متخصصان چشم پزشکی برای حفظ سلامت چشم و قوه بینایی، موارد زیر را توصیه می کنند.

– معاینه چشم: تا سن ۴۰ سالگی معاینه کامل از سلامت چشم داشته باشید چراکه علائم اولیه بیماری یا تغییر در بینایی در این زمان و بدون هیچ علامتی آغاز می شود.

– آگاهی از ریسک خطر: آگاهی از سابقه خوادگی ابتلا به بیماری های چشمی مهم است چراکه برخی بیماری های چشمی ارثی هستند. به عنوان مقال اگر یکی از نزدیکان شما مبتلا به دژنراسیون ماکولا بوده، احتمال ابتلا شما به این بیماری ۵۰ درصد است. سابقه خانوادگی بیماری آب سیاه هم ریسک ابتلا به این بیماری را ۴ تا ۹ برابر افزایش می دهد.

تغذیه سالم و مناسب: رژیم غذایی کم چرب و سرشار از میوه، سبزیجات و غلات کامل به حفظ بینایی کمک می کنند. مواد خوراکی مناسب برای حفظ سلامت چشم عبارتند از مرکبات، روغن های گیاهی، مغزیجات آجیلی، سبزیجات پربرگ سبز تیره، و ماهی های آب های سرد نظیر خال مخالی، سالمون و ماهی کاد.

عدم استعمال سیگار: سیگار کشیدن ریسک بیماری های چشمی نظیر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را افزایش می دهد. همچنین ریسک بیماری های قلبی-عروقی را هم که می توانند به چشم آسیب برسانند را افزایش می دهد. دود دست دوم سیگار هم منجر به تشدید خشکی چشم می شود.

استفاده از عینک آفتابی: قرارگیری در معرض نور فرابنفش خورشید هم ریسک بیماری های چشمی نظیر اب مروارید، زواید گوشتی روی چشم و سرطان را افزایش می دهد. از اینرو همیشه در فضای باز و زیر نور خورشید از عینک آفتابی و همچنین کلاه لبه دار استفاده نمایید.

مصرف دانه‌های آجیل می‌تواند خطر بروز ضربان نامنظم قلب و سکته مغزی را تا ۱۸ درصد کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان موسسه (Karolinska) سوئد در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند، مصرف دانه‌های آجیل سه بار در هفته می‌تواند خطر بروز ضربان نامنظم قلب و بیماری‌های ناشی از آن از جمله سکته مغزی را تا ۱۸ درصد کاهش دهد.

محققان این نتیجه‌ها را با بررسی برروی بیش از ۶۰ هزار فرد بزرگسال اهل کشور سوئد و بررسی وضعیت قلب آن‌ها در طول ۱۷ سال به دست آورده اند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند خوردن دانه‌های آجیل می‌تواند سبب کاهش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در بیماران شود، این عارضه در دراز مدت سبب نارسایی قلبی و سکته مغزی می‌شود.


ازجمله دانه‌های آجیل مفید برای سلامت بدن می‌توان، بادام، پسته، فندق، گردو، بادام زمینی، بادام هندی و انواع تخمه‌ها ازجمله تخمه کدو حلوایی را نام برد.

در کنار مصرف دانه‌های آجیل برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، انجام ورزش زیر نظر متخصص، داشتن رژیم غذایی سالم شامل میوه و سبزیجات تازه به همراه پروتئین کم چرب، مصرف شکلات تلخ، پرهیز از استرس و عصبانیت، کنترل منظم فشارخون، خودداری از مصرف بیش از اندازه نمک، نوشیدن آب به میزان کافی و مراجعه منظم به متخصص درصورت مشاهده علامت‌هایی چون درد در قفسه سینه، تپش قلب، ضربان قلب نامنظم، سابقه تصادف یا جراحی و نیز وجود بیماران قلبی عروقی در بین بستگان درجه اول توصیه می‌شود.

ساخت دستگاه پاستوریزاتور سرد برای حفظ کیفیت مواد غذایی در کشور

دستگاه پاستوریزاتور سرد

دستگاه پاستوریزاتور غیر حرارتی با فرآیند فشار بالا (bar ۶۰۰۰) با کاربرد وسیع در صنایع غذایی و دارویی، توسط محققان موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر سید مهدی میرزابابایی، مجری این طرح پژوهشی در خصوص مزایای استفاده از روش پاستوریزاسیون سرد گفت: حفظ ارزش تغذیه‌ای، بافت، طعم، رنگ و بو و کاهش مصرف انرژی از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از این روش به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: از آنجا که استفاده از فرآیندهای حرارتی برای پاستوریزه کردن مواد غذایی باعث وارد شدن آسیب جدی به ماده غذایی می‌شود، لذا در حال حاضر ضرورت استفاده از روش‌های جدید و غیر مخرب برای حفظ کیفیت مواد غذایی و رقابت پذیر کردن محصولات در صنعت غذا به خوبی احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای جلوگیری از مشکلات ناشی از فرآیندهای حرارتی از فرآیندهای غیر حرارتی فشار بالا (HPP) استفاده می‌شود، افزود: با استفاده از فرآیندهای فشار بالا ضمن انجام عمل پاستوریزاسیون در دمای محیط، ویتامین‌ها، طعم، رنگ، بافت و تازگی ماده غذایی حفظ شده و ماندگاری آن به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*