آخرین خبر :

اخبار علمی

یافته محققان نشان داد؛

افزایش بهبود زنان مبتلا به سرطان سینه با رژیم غذایی کم چرب

تهران- ایرنا- یافته گروهی از محققان آمریکایی نشان می دهد احتمال بهبودی در زنان مبتلا به بیماری سرطان سینه که رژیم کم چربی تری داشته اند، بیشتر از زنانی است که غذاهایی با چربی بیشتر مصرف کرده اند.

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، دکتر روان چلبوسکی محقق ارشد این مطالعه می گوید: این تحقیق یکی دیگر از مزایای داشتن رژیم غذایی کم چرب و مصرف بیشتر سبزیجات و میوه های را نشان می دهد.
وی که در بخش تحقیقات سرطان شناسی بیمارستان هوپ در شهر دوارته کالیفرنیا کار می کند، افزود: ما با انجام این مطالعه پی بردیم که آن دسته از زنان بعد از دوران یائسگی که رژیم غذایی کم چرب تری داشته اند و به بیماری سرطان سینه نیز مبتلا شده اند، زندگی طولانی تری را تجربه کرده اند. همچنین داده های تحقیق این گروه نشان می دهد احتمال ابتلا به انواع بدخیم سرطان سینه در زنانی که رژیم غذایی کم چرب تری دارند، کمتر است.

نانوذرات دارو رسان جدیدترین راهکار مبارزه با سرطان مغز

تهران – ایرنا – محققان دانشگاه ام آی تی آمریکا موفق به توسعه نانوذراتی شدند که قادر به عبور از سد خونی مغز و ارسال دارو به تهاجمی ترین تومور مغزی است.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، «گلیوبلاستوما» تهاجمی ترین تومور مغزی است و بیمارانی که به موقع و صحیح تشخیص داده نشوند، گزینه های درمانی زیادی ندارند و معمولا در طول یک سال جان خود را از دست می دهند.
محققان ام آی تی برای درمان این عارضه راه حلی اندیشیده اند و نانوذراتی توسعه دادند که از سد خونی مغز عبور می کند و دو نوع دارو را در اختیار تومور قرار می دهند. این نانوذرات از جنس لیپوزوم، قطرات چربی، هستند که می توانند یک دارو را داخل ذره و دیگری را در لایه خارجی آن حمل کنند. در بخش داخلی داروی رایج شیمی درمانی به نام تموزولومید و در بخش خارجی یک داروی تجربی به نام JQ-1 قرار می گیرد.
داروی تموزولومید DNA سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد و JQ-1 مهارکننده پروتئین برومودومین است و توانایی تومور برای ترمیم DNA آسیب دیده را کاهش می دهد. بنابراین این دو دارو در تعامل با هم راهکار موثری برای نابودی تومور هستند.
برای اینکه این نانوذرات از سد خونی مغز عبور کنند، روی آنان پوششی از جنس پروتئین ترنسفرین قرار داده شده که به لیپوزوم کمک می کند تا به سلول های سرطانی متصل شود. در نهایت کل بسته درون پلیمری به نام PEG قرار می گیرد که از نانوذرات در مقابل سیستم ایمنی محافظت کنند.
تزریق این نانوذرات به موش های مبتلا به گلیوبلاستوما موفقیت آمیز گزارش شده است و برای آزمایش های انسانی نیازمند بررسی بیشتر است.

هنگام پیاده روی آدامس بجوید

پیاده روی

جویدن آدامس هنگام راه رفتن برای سلامتی فوائدی به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، در تحقیقات بسیاری تاثیرات جویدن آدامس هنگام استراحت برای سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته است. هر چند گروهی از محققان ژاپنی به طور ویژه تاثیرات آدامس جویدن را هنگام ورزش کردن بررسی کردند.

یافته‌های بدست آمده نشان داد جویدن آدامس هنگام پیاده روی عملکرد جسمی و روان شناختی را بخصوص در مردان مسن و میانسال بهبود می‌دهد.

در این بررسی ۴۶ زن و مرد ۲۱ تا ۶۹ ساله به صورت اتفاقی در دو گروه جداگانه جای گرفتند. از افراد گروه نخست درخواست شد برای مدت ۱۵ دقیقه با سرعت طبیعی پیاده روی کرده و همزمان آدامس بجوند. همچنین افراد گروه دوم بدون جویدن آدامس در همین مدت زمان پیاده روی کردند.

محققان ضربان قلب شرکت کنندگان در زمان استراحت و پیاده روی و مسافت راه رفته را اندازه گیری کردند. همچنین مجموع انرژی مصرفی هنگام پیاده روی محاسبه شد.

محققان دریافتند میانگین ضربان قلب هنگام پیاده روی در افراد گروه نخست بالاتر بوده است. همچنین مردان مسن و میانسال در گروه نخست نسبت به شرکت کنندگان گروه کنترل تاثیرات مثبت بیشتری را دریافت کرده‌اند.

به گزارش مدیکال دیلی، محققان با بیان اینکه لازم است برای تعیین مکانیزم این تاثیر گذاری تحقیقات بیشتری انجام شود اظهار داشتند: جویدن آدامس به انطباق ریتم قلب و ریتم لوکوموتور (دستگاه ماهیچه‌ای‌اسکلتی) کمک می‌کند. فرآیندی که در میان افراد مسن نسبت به جوان‌ترها بیشتر دیده می‌شود.

عوارض کمبود کلسیم در بدن

کلسیم مکمل

“هیپوکلسمی” که بیماری کمبود کلسیم شناخته می‌شود بر اثر افت سطح کلسیم در خون بروز می‌کند.

به گزارش ایسنا، کمبود کلسیم در طولانی مدت به تغییراتی در دندان‌ها، مغز، بروز آب مروارید و پوکی استخوان منجر و باعث شکنندگی استخوان‌ها می‌شود.

پیامدهای هیپوکلسمی می تواند کشنده باشد و اگر درمان نشود مرگ بیمار را به همراه دارد.

 کمبود کلسیم علائم اولیه ندارد و برای جلوگیری از پیامدهای بیشترِ آن فرد باید با مشاهده برخی از علائم به دنبال تشخیص و درمان بیماری باشد.

بنابر گزارش مدیکال نیوز تودی، با تشدید بیماری هیپوکلسمی برخی از علائم آن تشدید می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مشکلات عضلانی: کمبود کلسیم فرد را دچار احساس خستگی مفرط می‌کند. درد عضلانی، گرفتگی و اسپاسم اولین نشانه‌های کمبود کلسیم است. همچنین  احساس گزگز شدن در دست‌ها و پاها و اطراف دهان می‌تواند از علائم این کمبود باشد.

– احساس خستگی مفرط: پایین بون سطح کلسیم موجب بی‌خوابی می‌شود. در نتیجه فرد با احساس خستگی‌، خواب آلودگی و نداشتن انرژی رو برو می شود.

– ظاهر شدن علائمی روی ناخن و پوست: کمبود مزمن کلسیم بر پوست و ناخن‌ها تاثیر می گذارد. بر اثر این بیماری ممکن است پوست خشک شود. برخی محققان کمبود کلسیم را با اگزما و پسوریازیس مرتبط دانسته‌اند. علاوه بر این کمبود کلسیم می تواند به خشکی و شکنندگی ناخن‌ها منجر شود.

– پوکی استخوان:‌ با کمبود کلسیم تراکم مواد معدنی در استخوان ها کاهش پیدا می کند و در نتیجه استخوان‌ها مستعد شکستگی می شوند.

– سندرم پیش از قاعدگی: در سال ۲۰۰۹ مطالعه‌ای انجام گرفت که نشان دهنده ارتباط بین افزایش مصرف کلسیم و بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی است. محققان مشاهده کردند زنانی که برای مدت سه ماه روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت می‌کردند کمتر گرفتار افسردگی و احساس خستگی بوده و اشتهای آنها بهتر نیز بوده است.

– مشکلات دندانی: کمبود کلسیم مشکلاتی را متوجه دندان ‌ها کرده که از آن جمله می توان به ضعیف شدن ریشه دندان‌ها ، حساس شدن لثه‌ها و پوسیدگی اشاره کرد.

– افسردگی:‌ همچنین پایین بودن سطح کلسیم با اختلالات روانی همچون افسردگی مرتبط باست. هر چند  شواهد موجود برای اثبات این ادعا اندک است.

لزوم مصرف بیشتر مواد غذایی فیبردار در ماه رمضان

تغذیه مواد غذایی رژیم غذایی

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان یزد با بیان این‌که ساعت غذا خوردن ماه رمضان و تنوع غذایی این ماه باید در طول سال هم رعایت شود، گفت: یک ساعت و نیم بعد از بیدار شدن بهترین زمان برای مصرف کردن سحری و سه ساعت قبل از خواب بهترین زمان برای صرف شام است.

سیدمحمدرضا آقایی میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که روزه‌داری با رعایت آداب و رفتار غذایی مناسب برای تمام افراد جامعه مفید است،‌اظهار کرد: روزه گرفتن بدون صرف سحری برای هیچ کس توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که ماه رمضان، ماه رژیم لاغری نیست، افزود: متأسفانه برخی از افراد با شیوه غذایی نادرست سعی دارند در ماه رمضان رژیم لاغری گرفته و کاهش چشم‌گیر وزن داشته باشند.

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان یزد، گفت:‌ در نظر پزشکی سلامت دارای چهار بعد«جسمی»،«روانی»،«معنوی» و «اجتماعی» است که در فرهنگ روزه داری جای گرفته است.

این مقام مسئول نظم در غذا خوردن و استفاده از غذاهای مختلف را از جمله رفتارهای تغذیه‌ای مناسب در ماه رمضان دانست و بیان کرد: ماه رمضان برای لاغری مناسب نیست ولی می‌شود رفتار غذایی از نظر نوع مواد مصرفی و نظم در مصرف غذا که در ماه رمضان رعایت می‌شود به دیگر ماه‌های سال تأمیم داده شود.

آقایی در ادامه با بیان این‌‎که مصرف بی‌رویه انواع غذاهای چرب، ‌پرنمک و شیرینی را یکی از مشکلات جدی رفتار غذایی در ماه رمضان است،‌ عنوان کرد: مواد دارای فیبر و آب از جمله موادی است که مصرف آنها برای روزه‌دار توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یک ساعت و نیم بعد از بیدار شدن بهترین زمان برای مصرف کردن سحری و سه ساعت قبل از خواب بهترین زمان برای صرف شام است. به هیچ عنوان بعد از سحری خوردن نباید بخوابیم و افطار را نباید با غذاهای شیرین شروع کنیم.

آقایی با تأکید بر این نکته که رمضان برای سالم شدن است، تصریح کرد:‌ ساعت غذا خوردن ماه رمضان و تنوع غذایی این ماه باید در طول سال رعایت شود. رعایت نظم خواب از دیگر موارد حائز اهمیت در راستای تأمین سلامت افراد در ماه رمضان و دیگر فصول سال است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*