خوراکی‌هایی موثر در کاهش فشار خون

فشار خون بالا یکی از مشکلاتی است که در سال‌های اخیر به دلیل تغییر در سبک زندگی و داشتن رژیم‌های غذایی نامناسب در میان افراد بسیار شایع است.

پزشکان مهم‌ترین عارضه فشار خون بالا را مشکلات قلبی می‌دانند، با این وجود این عارضه خطر سکته مغزی و نارسایی کلیه را هم افزایش داده و در دراز مدت ممکن است به اختلال بینایی منجر شود.

بهترین راهکار برای درمان فشارخون بالا تغییر در رژیم غذایی و خودداری از غذا‌های پرچرب، آماده و پرنمک است، بهتر است بدانید برخی مواد غذایی هم در کاهش فشار خون فوق العاده اثرگذار هستند، ماست، دوغ، چای ترش، دم کرده گل گاوزبان، فندق و شیره آن از خوراکی‌های کاهنده فشار خون هستند.

خوراکی های کاهنده فشار خون/ خطر مصرف ساقه کاهو / با این خوراکی نیمی از انرژی بدن تامین می‌شود/ نقش این میوه ها در سلامت کبد و کلیه

ساقه گیاهان را نخورید

امروزه برای پرورش گیاهان  بیشتر از کود‌های شیمیایی استفاده می‌کنند، یکی از مشکلات این کود‌ها وجود مقدار زیاد نیترات در آنهاست.

البته در باغبانی کود‌های نیتروژنه مشکل زیادی ایجاد نمی‌کنند، چرا که نیترات زیادی جذب میوه درختان نمی‌شود، نیترات بیشتر جذب اندام رویشی گیاهان مخصوصا  ساقه آن‌ها می‌شود، به همین دلیل متخصصان تغذیه معتقدند از مصرف ساقه گیاهانی همچون کاهو و اسفناج تا حد امکان پرهیز کنید.

توصیه می‌شود از گیاهان ارگانیک بیشتر استفاده کرده و ساقه وسط گیاهانی مثل کاهو را استفاده نکنید، پرورش سبزی خوردن در باغچه منزل هم راهی مناسب برای داشتن سبزیجات مفید و تازه است.

نیترات خطر ابتلا به کم خونی و انواع سرطان را افزایش می‌دهد.

خوراکی های کاهنده فشار خون/ خطر مصرف ساقه کاهو / با این خوراکی نیمی از انرژی بدن تامین می‌شود/ نقش این میوه ها در سلامت کبد و کلیه

 

 

میوه‌های محافظ کبد و کلیه

کبد و کلیه به دلیل وظایف زیادی که برعهده دارند بیشتر در معرض آلودگی‌ها و بیماری‌ها قرار دارد؛ خوب است بدانید که برخی از میوه‌ها می‌توانند میزان سلامت این دو عضو حیاتی بدن را ارتقا دهند.

هندوانه یکی از این میوه هاست که مخصوصا در فصول گرم سال، بخشی از کمبود آب بدن را جبران کرده و ادرار آور است، هندوانه در پاکسازی کلیه و بهبود عملکرد آن نقش خوبی دارد.

یکی از ده‌ها خاصیت سیب هم بهبود بخشیدن به عملکرد کلیه است، علاوه بر این سیب با کاهش میزان کلسترول بد خون، کبد انسان را تصفیه می‌کند.

گریپ فروت هم از میوه‌های محافظ کبد است، این میوه حاوی آنتی اکسیدان‌های است که سلامت کبد را ارتقا می‌دهند.

خوراکی های کاهنده فشار خون/ خطر مصرف ساقه کاهو / با این خوراکی نیمی از انرژی بدن تامین می‌شود/ نقش این میوه ها در سلامت کبد و کلیه

 سیستم ایمنی بدن با شکلات تلخ تقویت کنید

پژوهشگران دانشگاه لوما لیندا در آمریکا به نتایج جالبی در خصوص اثر مصرف شکلات تلخ دست یافتند.

یکی از سلول‌های موثر در سیستم ایمنی بدن انسان، لنفوسیت تی موسوم به سلول T است، به اعتقاد این محققان مصرف شکلات تلخ در بهبود عملکرد سلول‌های T بسیار موثر است، سلول های  T در از بین بردن توده های سرطانی هم نقش ویژه‌ای دارند.

همچنین این پژوهشگران با بررسی نوار مغزی افراد دریافتند که مصرف ۴۸ گرم شکلات تلخ، فعالیت مغز و قدرت حافظه را بهبود می‌بخشد.

پیش از این اثر مصرف شکلات تلخ در کاهش استرس به اثبات رسیده بود.

حداقل فعالیت ورزشی در روز چقدر است

تاکنون نتایج تحقیقات بسیاری نشان داده است که افراد برای حفظ سلامتی باید حداقل روزی ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی نظیر نرمش و پیاده روی داشته باشند.

به تازگی محققان دانشگاه دوک آمریکا دریافتند که نداشتن حداقل فعالیت ورزشی به مدت بیست دقیقه احتمال بیماری‌های قلبی و سکته را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

این تحقیقات نشان داده است که ۱۰۰ دقیقه پیاده روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

این محققان معتقدند حتی در روز‌های پرمشغله کاری هم برای ورزش کردن می‌توان به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کرد.

بیماری هایی که بدون علامت هستند

متاسفانه بسیاری از بیماری‌ها در مراحل اولیه شکل‌گیری و رشد علائم خاصی ندارند و هنگامی علائم آن‌ها بروز پیدا می‌کند که این بیماری‌ها تا حدود زیادی در بدن رشد پیدا کرده اند.

پوکی استخوان یکی از این مشکلات است، در حالی که کاهش تدریجی سطح کلسیم و ویتامین D هیچ نشانه‌ای ندارد، تنها با شکستگی دست و پا، لگن و ستون مهره فرد از پوکی استخوان آگاه می‌شود.

مشکلات مربوط به کبد نظیر هپاتیت و کبد چرب هم تا مدت‌ها نشانه خاصی ندارد.

انجام آزمایش خون حداقل سالی یک بار برای آگاهی از میزان کلسیم و ویتامین D یا اطلاع از وضعیت آنزیم‌های کبدی فوق العاده ضروری است.

تاثیر باکتری‌های روده بر خلق و خو

باکتری روده فارن

گروهی از متخصصان طی مطالعه‌ای جدید اعلام کردند در حال پایه‌گذاری انقلابی برای استفاده از “روان بیوتیک‌ها” یا “میکروب‌های خلق و خو” به منظور بهبود سلامت روان هستند.

به گزارش ایسنا، مطالعه‌ای جدید که در دانشگاه کیوشو ژاپن صورت گرفته است نشان می‌دهد باکتری‌های روده در دگرگون کردن مغز نقش دارند.

تا مدت‌ها تاثیر باکتری‌ها بر سلامت جسمی انسان مشخص بوده اما اخیرا تاثیر آنها بر بیماری‌های مختلف همچون افسردگی، اوتیسم و بیماری‌های اعصاب و روان نیز شناخته شده است.

آزمایش روی موش‌هایی که تاکنون هرگز با هیچگونه میکروبی در تماس نبودند نشان داد این موش‌ها در شرایط استرس زا نسبت به موش‌های عادی دو برابر هورمون استرس بیشتری آزاد می‌کنند.

باکتری‌های روده از چند طریق می‌توانند بر مغز تاثیر بگذارند. اولین راه، عصب واگ، بزرگترین مسیر ارتباطی بین مغز و روده است. همچنین این باکتری‌ها با تبدیل برخی بافت‌های موجود در رژیم غذایی به مواد شیمیایی به نام اسیدهای چرب کوتاه زنجیره می‌توانند بر بدن تاثیر بگذارند. علاوه بر آن میکروبیوم‌ها با تاثیر بر سیستم ایمنی بدن بر اختلالات مغزی تاثیر می‌گذارند.

در حال حاضر محققان در حال انجام آزمایش‌های بیشتر به منظور بررسی امکان تجویز “روان بیوتیک‌ها” توسط روان‌پزشکان برای بهبود وضعیت سلامت روان در بیماران هستند

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد باکتری‌های روده با استفاده از کدهای ژنتیکی به نام میکروRNAها عملکرد DNA در سلول‌های عصبی را تغییر می‌دهند.

به طور کلی انواع مختلفی از گونه‌های میکروبیوم‌ها در سراسر بدن ما زندگی می‌کنند و اگر بدن یک فرد سالم را با یک فرد افسرده مقایسه کنیم متوجه محدودیت تنوع میکروبیوم‌ها در بدن افراد افسرده می‌شویم. اگرچه این امر تنها دلیل افسردگی نیست اما در پیدایش آن نقش مهمی دارد.

همچنین برخی از شیوه‌های زندگی مانند رژیم غذایی کم فیبر که به کم شدن باکتری‌های روده منجر می‌شود می‌تواند فرد را در برابر این گونه بیماری‌ها آسیب پذیرتر کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*