یک تیرو دو نشان با ورزش بومی زنگ بازی های بومی و محلی

امروز خراسان جنوبی- سمیرا قاسمی
بازی های بومی و محلی نشانه ای از فرهنگ و تمدن هر منطقه است، همگانی کردن و ارتقای این بازی ها دو هدف را نشانه می گیرد ؛ توسعه ورزش و فرهنگ، اما این طور که پیداست این رشته در بین برخی جوانان ناشناخته است و  برای افزایش استقبال باید فرهنگ سازی شود. دانشگاه پیام نور اقداماتی برای حرکت به این سمت انجام داده و حتی واحددرسی اختیار ی برای  جذب دانشجویان به این رشته ورزشی برنامه ریزی کرده است.رئیس انجمن بازی های بومی و محلی دانشگاه پیام نور استان در گفت و گوی اختصاصی با امروز خراسان جنوبی گفت: در دانشگاه ها استقبال از بازی های بومی و محلی خیلی کم است و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود. فاطمه احراری تصریح کرد: به عنوان میزبان، دو دوره برای برگزاری جشنواره بومی و محلی برنامه ریزی کردیم در یک دوره مسابقات برای  یکی از آنها دانشگاه های استان و حوزه علمیه برنامه ریزی شد ودیگری تمام دانشگاه های استان را در برمی گرفت اما استقبال کمی شد طوری که نتوانستیم این جشنواره ها را برگزار کنیم. وی افزود: یکی از دلایل مهم این استقبال کم، ناشناخته بودن ورزش های بومی و محلی در دانشگاه است.
ایجاد انگیزه در بین دانشجویان
این مقام مسئول عنوان کرد: انجمن ورزشهای بو می و محلی در دانشگاه پیام نور تشکیل شده است و از آنجایی که در این دانشگاه دانشجویان بومی بیشتری تحصیل می کنند و بیشتر با این نوع بازی ها آشنا هستند می توان برنامه ریزی مطمئن تری داشت . احراری با اشاره به اینکه باید به سمت همگانی شدن این بازی ها برویم، گفت: در سطح جامعه چون تمام افراد با هر سن و از هر نوع قشری می توانند در جشنواره های بازی های بومی و محلی شرکت کنند استقبال خیلی بهتر شده است و در دانشگاه ها هم باید به سمت آشنا سازی دانشجویان با این نوع بازی ها و فرهنگ سازی آن برویم. او تصریح کرد: دانشجویانی که در ورزش به دنبال رقابت هستند چون این بازی ها را نمی شناسند تصور می کنند که  فقط حالت بازی و تفریح دارد پس به سمت این رشته  نمی آیند. به گفتۀ وی باید برای دانشجویان انگیزه ایجاد کرد و می توان با برگزاری مسابقات استانی، منطقه ای و کشوری به این سطحی از ایجاد انگیزه و علاقه رسید.
واحد اختیاری در دانشگاه ها
رئیس انجمن بازی های بومی و محلی دانشگاه پیام نور استان بیان کرد: هنوز خیلی از افراد هستند که به دلیل نشناختن انواع بازی های بومی و محلی نمی دانند هر کدام از انها قوانین و تکنیک های خاص خود و قوانین داوری سفت و سختی هم دارد و زمانی که با این موضوع آشنا شوند مسلما استقبال و انگیزه هم ایجاد می شود. احراری با بیان اینکه در این بازی ها هیجان و تکنیک های زیادی وجود دارد، عنوان کرد: برای آشنا شدن دانشجوها از سال ۹۵ بازی های بومی و محلی به عنوان واحد اختیاری جزو واحدهای رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور اضافه شده است و هر کدام از دانشجویان که علاقه داشته باشند می توانند این واحد را انتخاب کنند . این انجمن هم بیش از یکسال و نیم پیش در دانشگاه تأسیس شده است و برنامه های لازم برای جذب جوانان به این رشته را پیش می برد وی درخواست کرد: این واحد درسی در دیگر دانشگاه ها و برای همه رشته ها مطرح شود تا دانشجویان به عنوان یک ورزش به آن نگاه کنند.
مسابقات منطقه ای و کشوری در دانشگاه ها
او گفت: انجمن برای معرفی این بازی ها برای برگزاری جشنواره های متعدد برنامه ریزی کرده است ، البته بخش دیگر  اجرای یک برنامه، مسایل مالی است ، باید حمایت شویم تا بهتر و با کیفیت تر عمل کنیم. احراری خاطر نشان کرد: در گذشته از ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی فقط به قسمت ورزش های روستایی توجه می شد ولی با برنامه ریزی های فدراسیون و هیات استان توانستیم تاکید را به سمت بازی های بومی و محلی ببریم و با برگزاری جشنواره های منطقه ای در حدود سال ۹۱ در بورنگ و جشنواره دیگری در سال ۹۲ در زیرکوه بازی های بومی را ترویج کنیم حالا این رشته اکنون در جامعه جایگاه خوبی پیدا کردهاست  و هرچند هنوز جالی کار بسیاری دارد.
عضویت دانشجویان استان در تیم ملی
رئیس انجمن بازی های بومی و محلی دانشگاه پیام نور استان عنوان کرد: تعداذی از دانشجویان ما اکنون عضو تیم ملی بازی های بومی و محلی هستند چرا که در درون هیئت مسابقات منطقه ای و کشوری برگزار می شود ولی در دانشگاه ها هنوز مسابقات نداشته ایم و در حد جشنواره پیش رفته است و همین مورد هم یکی از دلایل مهم استقبال نکردن  دانشجویان  از این رشته است. احراری افزود: برنامه اصلی ما این است که حتما در دانشگاه های کشور نیز مسابقات منطقه ای و کشوری برگزار کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*