آخرین خبر :

چهارمین پیش رویداد استارت‌آپ ویکند درخراسان جنوبی برگزار شد ماراتن کسب و کار جدید

امروز خراسان جنوبی- سمیرا قاسمی
چهارمین پیش رویداد استارت‌آپ ویکند خراسان جنوبی ۳۱ فروردین در سالن فجر دانشگاه بیرجند برگزار شد. این پیش رویداد که بوت کمپ نامگذاری شده بود، چکیده‌ای از استارت‌آپ ویکند نهایی در اردیبهشت است.
مدیرگروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه بیرجند به برگزاری چهارمین پیش رویداد استارت‌آپ ویکند استانی به میزبانی دانشگاه بیرجند و با مشارکت پارک علم و فناوری و اداره کل فناوری اطلاعات استان اشاره کرد و گفت: این رویداد چکیده‌ای از رویداد استارت‌آپ ویکند نهایی است تا شرکت‌کنندگان مختصر تجربه‌ای در این‌باره پیدا کنند. ناصر ولی‌پورمطلق با بیان اینکه سعی کردیم اطلاع رسانی به نحو مناسبی انجام شود، ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان ۵۰ نفر است و پیش بینی می کنیم برای استارت آپ ویکند نهایی تعداد خیلی بیشتری شرکت کنند، از طرفی قول می دهیم با موافقت ریاست دانشگاه، تخفیفی در هزینه ورودی استارت‌آپ ویکند نهایی بدهیم. وی بیان کرد: در این پیش رویداد داوران، ۱۰ ایده برتر را انتخاب کردند و افراد با ایده‌های منتخب تیم‌های خودشان را از میان شرکت‌کنندگان تشکیل دادند، تیم‌ها توسط مربیان آموزش دیدند و نکته‌های لازم را برای نزدیک شدن به بازارهای فروش فرا گرفتند، انتهای روز هم تیم ها کار خود را ارائه کردند و از این بین ۳ تیم برتر انتخاب شدند.
اهدای جوایز قابل توجه به ایده‌های برتر
مدیر گروه کار آفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه بیرجند، با اشاره به اینکه سعی می‌شود علاوه بر ایجاد فضا و انگیزه لازم در دانشجویان برای حرکت به سمت کارآفرینی و پرورش ایده‌ها، آموزش لازم برای جذب سرمایه‌گذار نیز ارائه شود، خاطرنشان کرد: برگزیدگان استارت‌آپ ویکند که ۱۲، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت برگزار می شود، علاوه بر دریافت جوایز نقدی، جوایز قابل توجهی نیز در طول دوره استقرار در مرکز نوآوری دانشگاه برای راه اندازی کسب‌وکار خود خواهندگرفت و مورد حمایت‌های مادی و معنوی دانشگاه قرار می‌گیرند. ولی‌پور‌مطلق اضافه کرد: اولین گام پس از این استارت‌آپ ویکند، شرکت تیم‌های برتر در استارت‌آپ ویکند منطقه‌ای است و پس از آن گام‌های بعدی را نیز بر می داریم. او با ابراز رضایت از میزان مشارکت دانشجویان در این رویدادها، بیان کرد: به طور معمول تعداد شرکت‌کنندگان در هر حوزه‌ای به غیر از جشن‌ها، حدود ۲۰ نفر است‌، اما شرکت ۷۰۰ نفر در اولین پیش رویداد این دانشگاه واقعا کم‌نظیر و عالی بود.
راه‌اندازی مرکز نوآوری در دانشگاه بیرجند
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی هم در این بوت کمپ عنوان کرد: برگزاری چنین رویدادهایی جزو وظایف اصلی پارک است. محمدعلی ناصری تصریح کرد: رویدادهای کارآفرینی و انواع استارت‌آپ‌ها باید برگزار شود تا دانشجویان و نیروهای جدید جذب شوند و به این نحو پذیرش شرکت‌ها از این نوع رویدادها تقویت می شود. وی بیان کرد: برخی از دانشجویان نمی‌دانند ایده‌ای که دارند را می‌توانند به مرحله تجاری‌سازی برسانند و استارت‌آپ ویکندهایی لازم است تا این باور را در آنها تقویت کند. این مقام مسئول اعلام کرد: افراد برتر در استارت‌آپ ویکند و دیگر رویدادها در صورت تمایل و ایده خوب می توانند جذب مرکز نوآوری دانشگاه بیرجند شوند. ناصری درباره مرکز نوآوری دانشگاه بیرجند توضیح داد: پارک علم و فناوری استان مجوز این مرکز را گرفته ولی به دلیل کمبود زیرساخت‌ها و اینکه مکانی برای اسکان نداشتیم با دانشگاه بیرجند گفت‌وگو کردیم و آنها محل اسکان این مرکز را در دانشگاه در اختیار ما قرار دادند که از این پس شرکت‌های دانشجویی می‌توانند در آن مکان کارهای خود را انجام دهند.
سه ویژگی متمایز ایده‌های این پیش رویداد
حسین شورستانی، از داوران و مربیان پیش رویداد استارت‌آپ ویکند، هدف اصلی از برگزاری این رویداد را اشاعه فرهنگ کارآفرینی دانست و افزود: قرار است به سمت ایجاد ارزش از ایده‌پردازی به اجرا حرکت کنیم و برای اینکه حرفه‌ای و اجرایی کاری پیاده شود لازم است چند پیش رویداد برگزار شود. وی با اشاره به اینکه قرار است شرکت کنندگان با فرآیندهای ایده‌پردازی، مدل کسب‌وکار و نحوه ارائه آشنا شوند، گفت: در این پیش رویداد ۲۸ ایده در حوزه های مختلف از جمله فناوری اطلاعات، گیاهان دارویی، آب، سلامت، صادرات، محصولات استراتژیک و کشاورزی داده شد. او بیان کرد: ایده های ارائه شده در این پیش رویداد دارای ۳ ویژگی متمایز نسبت به رویدادهای قبلی بود که تنوع وسیع اولین ویژگی بود و نشان داد ایده‌ها در تمام حوزه‌هایی که جامعه امروز در آن دچار مشکل است مطرح شده‌اند، طرح کلی و راه‌حل‌های به نسبت خوب دیگر ویژگی این ایده‌ها بود، همچنین غالب ایده‌ها کاربردی بودند و به راحتی می‌توان آن‌ها را تبدیل به استارت‌آپ یا کسب‌وکار نوپا کرد.
بیشترین خروجی رویدادهای کارآفرینی
داور چهارمین پیش رویداد استارت‌آپ ویکند استان از فضای کارآفرینی خوب استان سخن گفت و افزود: از معدود جوامعی هستیم که بیشترین خروجی اجرایی را از رویدادهای کارآفرینی داریم، به طور معمول ۲۰ تا ۲۵ درصد ایده‌ها اجرایی می‌شوند در حالی که در سایر استان‌ها کمتر است. شورستانی با اشاره به اینکه جزو ۱۰ استان برتر در فضای کسب‌و‌کار هستیم، بیان کرد: خراسان جنوبی دومین استارت‌آپ ویکند را بعد از تهران برگزار کرد. وی سطح استان را در مقایسه با استان های همجوار به لحاظ زیرساخت و با حمایت‌های پارک علم و فناوری، دانشگاه بیرجند و انجمن‌های کارآفرینی خوب دانست ولی گفت جای کار خیلی زیاد است.
ناآگاهی مدیران اجرایی از مفاهیم کارآفرینی
داور چهارمین پیش رویداد استارت‌آپ ویکند استان با اعتقاد بر اینکه غالب مدیران اجرایی از مفاهیم کارآفرینی آگاهی ندارند، عنوان کرد: چندین سال است که بحث اقتصاد مقاومتی و پشتکار و تلاش مطرح است و این موضوع در بستر کارآفرینی به راحتی قابل اجرا است، در این بین وظیفه رسانه‌ها و پارک علم و فناوری برای شناساندن کارآفرینی به جامعه بسیار اهمیت دارد. شورستانی گفت: اگر قرار است در جامعه ای نشاط و شادابی ایجاد شود، باید تفکرها را به سمت کارآفرینی سوق داد و هیچ جامعه‌ای به توسعه نمی‌رسد مگر اینکه در این حوزه و روی منابع انسانی خود سرمایه‌گذاری کند. وی با بیان این که سیستم آموزش باید افراد با مهارت کافی را تربیت کند تا شرکت‌های استارت‌آپی از آن‌ها بهره‌مند شوند، بیان کرد: یادگیری باید توأم با افزایش مهارت در یک حوزه و تخصصی خاص باشد.
نقش مؤثر سرمایه‌گذار در استارت‌آپ ویکند
سیدمحمد نصرالهی، مربی رویدادهای استارت‌آپی در این پیش‌رویداد گفت: هدف از برگزاری این پیش‌رویدادها آموزش و آمادگی دانشجویان برای استارت‌آپ ویکند است و به همین دلیل چندین کارگاه در این ۴ پیش رویداد برگزار شد. وی درباره سطح برگزاری هم بیان کرد: سطح بهتر از ۳ مورد قبلی بود ولی هنوز هم جای کار دارد و می‌تواند خیلی بهتر از این باشد. مربی رویدادهای استارت‌آپی تأکید کرد: باید این نوع رویدادها ادامه‌دار باشد و به استارت‌آپ ویکند ختم نشود تا بتوان از آنها ایده‌های ناب درآورد. نصرالهی افزود: نباید انتظار داشت که به سرعت ایده‌های مطرح شده در استارت‌آپ ویکند به تجاری‌سازی برسند و همان موقع خروجی آن مشخص شود بلکه حداقل ۳ سال نیاز است تا فرد ایده خود را پخته کند و به مرحله تجاری‌سازی برساند. او درباره استارت‌آپ ویکند هم گفت: ۵ داور مطرح از تهران برای آن خواهند آمد و از سطح بالایی برخوردار است. وی عنوان کرد: نکته مهم حضور سرمایه‌گذار است که حداقل در اختتامیه استارت‌آپ ویکند حضور داشته باشند، چرا که تا وقتی سرمایه‌گذار نباشد نمی‌توان انتظار رشد ایده‌ها را داشت و به همین منظور نقش رسانه‌ها خیلی مهم است. نصرالهی که خود مؤسس اپلیکیشن یواسپس در زمینه گردشگری و بوم‌گردی است، بیان کرد: خوشبختانه سطح ایده‌ها خیلی بالا رفته است و در این ۴ پیش رویداد با فضای کسب‌وکار آشنا شده‌اند و ایده‌پردازی را یاد گرفته‌اند. به گفتۀ وی نقطه ضعف در تحقیق نکردن آنها است که باید وقتی ایده‌ای به ذهنشان رسید حتما درباره آن تحقیق کنند که این کار انجام نمی‌شود و هنوز یاد ندارند.
معرفی ۳ تیم برتر
در این پیش رویداد برای آموزش دانشجویان ۲ کارگاه درباره ایده‌پردازی و ارائه ایده و چگونگی نحوه ارائه در استارت‌آپ ویکند توسط حسین شورستانی و حسین آریان مربی‌های رویدادهای استارت‌آپی برگزار شد. در پیش رویداد حدود ۵۰ نفر شرکت‌کننده حضور داشتند و ۲۸ نفر ایده‌های خود را در تمام حوزه‌ها مطرح کردند. از ایده‌های مطرح شده ۱۰ نفر برترین شدند و  برای پردازش و بررسی ایده گروه‌های متخصص و مربوط به آن را تشکیل دادند. در مرحله نهایی از این ۱۰ تیم، ۳ تیم برنده شدند.
ایده اول به نام «تجربت» توسط سهیل صابری ارائه شد که در زمینه به اشتراک گذاشتن تجربه‌های مختلف افراد مجرب در حوزه کسب‌وکارها بود تا افرادی که تازه می‌خواهند کاری انجام دهند از تجربه آنها بهره ببرند. او به عنوان نفر اول این پیش رویداد می تواند به صورت رایگان در استارت آپ ویکند شرکت کند و از بن تخفیف نقدی دانشجو یار استفاده کند.
ایده دوم به نام «سیوینگ سینک» توسط کیمیا گنجی مطرح و درباره چگونگی تفکیک آب شیمیایی از غیرشیمیایی توسط سینک‌های ظرف‌شویی مخصوص برای تصفیه و بازگشت آب به چرخه مصرف بود.کمیا گنجی هم بن تخفیف دانشجویار و ۶۰ درصد هزینه استارت آپ ویکند را هدیه می گیرد.
ایده سوم به نام رزماری توسط محمدامین رضایی ارائه شد که درمورد کشت وسیع رزماری در کشور بود چون  تنها گیاهی است که تمام خواص دارویی گیاهان دیگر را دارد و در صنعت آرایش و بهداشتی و مواد غذایی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی با وجود موقعیت جغرافیایی خوب ایران برای کشت این گیاه کاری انجام نشده و از کشورهای دیگر وارد می‌شود. او هم ۴۰ درصد هزینه استارت آپ ویکند و بن نقدی دانشجویار را به عنوان تقدیر دریافت می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*