آخرین خبر :

همایش ملی نکوداشت خاندانی نخبه برگزار شد مثل راشد محصل ها

همایش ملی نکوداشت خادمان علم و فرهنگ ویژه خاندان راشد محصل روز پنج شنبه در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
مرحوم دکتر محمدعلی راشد محصل، پزشک متخصص داخلی است. برای اولین بار گاستروکوپی و آندوسکوپی را به ایران آورد و بیشتر متخصصان این رشته شاگرد او هستند. محمدرضا راشد محصل، دکترای ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و عضو قطب علمی دانشگاه فردوسی مشهد است. محمدتقی راشد محصل، دکترای فرهنگ و زبان های باستانی از دانشگاه تهران، استاد و پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی تهران و عضو فرهنگستان زبان و ادب ایران است. محمدحسن راشد محصل، دکترای کشاورزی از دانشگاه های آمریکا و استاد ممتاز دانشگاه فردوسی مشهد است. جلیل راشد محصل، دکترای برق از دانشگاه میشیگان، استاد و معاون دانشگاه فنی تهران است.
محمدرضا راشد محصل در این همایش عنوان کرد: برگزاری چنین همایش هایی از نظر اینکه همواره مورد هجوم فرهنگ های قوی تری هستیم مهم است اما نکته این است که بعد از برگزاری خروجی مناسبی داشته باشد. وی خروجی مناسب را الگوسازی عنوان کرد. او به پتانسیل دانشگاه بیرجند اشاره کرد و گفت: نیروی دانشگاهی بیرجند و خراسان جنوبی این توان را دارد که نیروی انسانی بسیاری را تربیت کند و بتوانند افراد مؤثری را تحویل جامعه دهند. به گفتۀ وی اگر امکانات و فضای مناسبی برای دانشجویان فراهم شود مسلما با فضای گسترده اطلاعات افراد برجسته ای تحویل جامعه می دهند. محمدحسن راشد محصل نیز به دانشجویان توصیه کرد: در هر شرایطی صداقت و تقوا را سرمشق خود قرار دهند و در برنامه های کاری و زندگی خود در وهله اول فکر کنند، بعد برنامه را اجرا کنند و نکات قوت و ضعف را بسنجند. وی از اساتید هم درخواست کرد: همواره تلاش کنند به عنوان الگوی شخصیتی دانشجویان باشند و همواره مراقب اعمالشان باشند.
استاندار خراسان جنوبی هم با بیان اینکه خاندان راشد محصل، وارث میراث بزرگ تاریخی با ماهیت فرهنگی هستند، گفت: مراسم نکوداشت از این افراد بزرگ جامعه باید به اشکال مختلف باشد و نوع پاسداشت‌ها به اقتضای زمان بسیار متفاوت است. محمدمهدی مروج الشریعه تصریح کرد: باید به زمان توجه شود چرا که امروزه جوانان در کمترین زمان ممکن می خواهند به اطلاعات دست پیدا کنند. وی افزود: در راستای الگوسازی برای جوانان باید به دنبال راه های دیگری که ماندگاری و پایداری آن بیشتر باشد برویم که در این زمینه تکنولوژی اطلاعات به کمک ما آمده است. به گفتۀ وی باید برای چگونگی تداوم این راه و نخبه پروری برای نسل‌های آینده برنامه ریزی و چاره اندیشی شود.
رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه مسیر پیشرفت کشور از ساخت جاده و مزرعه نیست، گفت: مسیر پیشرفت و ارتقای کشور از طریق تعلیم و تربیت و شکل گیری شخصیت انسان می‌گذرد. احمد خامسان بیان کرد: اگر استادان، مسئولان و دست اندرکاران بتوانند الگوهای خوبی باشند؛ قطعا آسیب‌های اجتماعی مهار و کشور به سمت تعالی و پیشرفت خواهد رفت. وی تأکید کرد: پاسداشت این خاندان به نوعی پاسداشت تمام فعالیت‌هایی است که در راستای پیشرفت کشور انجام داده‌اند و پاسداشت و زنده نگه داشتن امید و تلاش برای رفع مشکلات مملکت است.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه استان خراسان‌جنوبی مملو از نخبگان است، گفت: این منطقه در بسیاری از علوم جایگاه خاصی دارد که باید معرفی شوند و جوانان باید با الگوها آشنا شوند. حجت الاسلام محمدباقر عبادی عنوان کرد: معرفی الگوها در تعلیم و تربیت نسل آینده سرزمین و نسل جوان بسیار مؤثر استف چرا که با تمام مشکلات و خشکسالی‌ها در استان افرادی بودند که بیشترین خدمات را انجام دادند و به بالاترین مقام ها رسیده اند.
در این همایش از کتاب یاد یاران و سندهویتی خاندان راشد محصل رونمایی شد به علاوه  از ارگان های مختلف هدایایی تقدیم این خاندان شد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*