آخرین خبر :

نمایشگاه ICT افغانستان؛ بستری برای شرکت‌های فناوری استان مشارکت فناوران استان برای تولید محتوا درافغانستان

قرار است نمایشگاه ICT در افغانستان برگزار شود و توانایی‌ها و قابلیت‌های خراسان جنوبی به ویژه در زمینه تولید محتوا و ایجاد استارت آپ ها در این حوزه به نمایش گذاشته ‌شود.
در همین راستا برای رایزنی و رفع ابهامات شرکت‌های استان جلسه‌ای با حضور شرکت‌های فعال و حمید حمیدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی دلگیر، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و محمدعلی ناصری، رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان جنوبی برگزار شد.
رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در این جلسه گفت: مشکل اصلی شرکت‌های ما این است که همیشه در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند اما بازخورد و سودی برای آنها ندارد. ناصری افزود: باید مشخص شود که این نمایشگاه افغانستان سودی مانند جذب سرمایه‌گذار و ارتباط دائمی با آنها برای استان دارد؟ نباید هزینه و تلاش ها فقط به حضور در  نمایشگاه و نمایش محصولات ختم شود. وی بیان کرد: اکنون در ۴ مرکز رشد، واحدهای فناور و پارک علم و فناوری ، ۱۴۸ شرکت فعالیت می‌کنند، که از این تعداد ۴۸ شرکت در حوزهICT فعال هستند و ۴۱ شرکت دانش‌بنیان هم راه اندازی شده که از بین آنها ۱۶ شرکت در بخش ICT فعالیت دارد
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید به بازارهای رقابتی کشورهای دیگر در افغانستان توجه شود، گفت: هم اکنون چین و ترکیه بازار مناسبی برای خود در این کشور دارند و باید با بررسی مزیت‌های رقابتی خود وارد شویم. علی دلگیر تأکید کرد: با بررسی‌های انجام شده بازار افغانستان در زمینه تولید محتوا مناسب است و می‌توان به این فرصت ورود  کرد. او افزود: مزیت رقابتی ما نرم‌افزارهای اتوماسیونی است البته در حوزه الکترونیک کشورهای دیگر هم وارد شده‌اند و اینکه ما بتوانیم در حوزه‌های زیرساختی پروژه‌ای برداریم خیلی سخت خواهد بود.
مشکلات شرکت‌های فناور خراسان جنوبی
افراد حاضر در این جلسه که شرکت‌های استارت‌آپی قوی استان بودند با معرفی خود به بیان مشکلات و نقطه نظرات در زمینه نمایشگاه افغانستان پرداختند. مشخص نبودن مجری نمایشگاه، چگونگی انتقال پول از کشور همسایه، چگونگی ارتباط مستمر بعد از نمایشگاه، بازاریابی،  زمان و مکان نمایشگاه و نحوه حمایت مالی  حمایتی از شرکت‌ها از جمله سؤالات و  مشکلات بود.مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری استان خراسان جنوبی گفت: از آنجاکه کشورهای چین و ترکیه بازار آی تی و دیجیتال افغانستان را در دست دارند ما باید نگاه دقیقی به مزیت‌های خودمان داشته باشیم. حاجی‌رضایی تصریح کرد: برای افغانستان مرز مشترک استان و امنیت حاکم در این منطقه خیلی اهمیت دارد. وی افزود: امیدواریم این نمایشگاه آغاز ارتباط فناوری با افغانستانی ها باشد همانگونه که ارتباط علمی هم داریم و هر ساله تعداد بسیار زیادی دانشجوی افغانستان در دانشگاه بیرجند تحصیل می‌کنند. به گفتۀ وی خراسان جنوبی دارای پتانسیل‌های بالایی است، اما استعدادهای  مردم این خطه همواره مغفول مانده‌است.
غافلگیر شدم
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این جلسه عنوان کرد: اولین بار است که به خراسان جنوبی آمده‌ام و از وجود برخورداری ها در این استان درهمه حوزه ها  به ویژه بهره مندی این استان از فعالان حوزه ICT غافلگیر شدم. حمید حمیدیان گفت: در راستای توسعه کسب‌وکارهای بخش فاوا برنامه‌های زیادی داریم از جمله آنها بسته حمایتی است که تصویب شده است، می توان به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در کشورهای مختلف اشاره کرد. وی درباره مجری نمایشگاه افغانستان گفت : ما فقط حمایت‌گر هستیم و مجری بخش خصوصی است، اگر گفته‌ایم تجربه داشته باشد منظور تجربه در بخش استارت‌آپ نبوده چون تاکنون چنین نمایشگاهی نداشته‌ایم بلکه تجربه در حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها در کشور افغانستان بود تا مدل کار را بداند. او تصریح کرد: برنامه‌هایی اندیشیده شده است تا بعد از اتمام نمایشگاه دفتری در آنجا تأسیس شود و از طرف اتاق ایران و افغانستان پیشنهاد شده که می‌توانند عهده‌دار این مسئولیت باشند ولی باید بررسی‌های لازم انجام تا گزینه مناسب انتخاب شود.
ایده بزرگ، کار کوچک
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری اضافه کرد: برگزاری این نمایشگاه کار کوچکی است که انجام می‌دهیم تا برای برنامه‌های بزرگ آینده آماده شویم و به دنبال آن هستیم تا فضای مناسبی در کشورهای مختلف به دست بیاوریم و  صادرات محصولات ICT را داشته باشیم. حمیدیان ادامه داد: ایده‌ای که داریم خیلی بزرگ است اما کار را از جامعه کوچک و چابک‌تر آغاز می‌کنیم تا بتوانیم برای کارهای بزرگ آماده شویم و تجربه‌های لازم را کسب کنیم. او ادامه داد : تمرکز ما در بازار افغانستان به ۵ درصد تولید محتوا است و آن را هدف قرار داده‌ایم چون می‌توانیم این بخش را در دست بگیریم. او درباره انتقال پول هم بیان کرد: کشور افغانستان با صرافی معتمد در این‌جا قرارداد می‌بندد و در آنجا به شما ضمانت‌نامه در قبال محصول می‌دهد تا بتوانید در ایران پول خود را نقدی دریافت کنید و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. این مقام عالی دولت در خصوص حمایت‌های مالی هم گفت: هنوز رقمی مشخص نشده است و من باید نظر خود را به وزیر انتقال دهم و در کلان کشور تصمیم نهایی گرفته شود حمیدیان درباره تاریخ برگزاری نمایشگاه هم عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که داشته‌ایم به احتمال زیاد نمایشگاه در شهریور برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*