معیارهای ازدواج موفق آمادگی برای ازدواج در زوجین

زمانی که تصمیم به ازدواج می گیرید، باید قبل از هر چیزی خودتان باید آمادگی لازم برای ازدواج داشته باشید و معیارهای ازدواج موفق را داشته باشید. اگر نمی دانید که آیا هنوز برای ازدواج آماده هستید یا نه؟ آمادگی برای ازدواج تنها به وضعیت مالی و اقتصادی محدود نمی شود و افراد باید از لحاظ فکری و احساسی نیز برای شروع یک زندگی مشترک آماده باشند تا بتوانند ازدواج موفقی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم معیارهای ازدواج موفق و آمادگی برای ازدواج را مورد بررسی قرار دهیم.

 

زوجین

۱- تجربه و درک افراد از زندگی
از معیارهای ازدواج موفق داشتن تجربه و درک مطلوب و بالا است. هر چقدر افراد قبل از ازدواج با تجربه تر باشند به قول معروف دنیا دیده تر باشند و سختی های زندگی را بیشتر چشیده باشند، آمادگی برای ازدواج آن ها بیشتر است. از زندگی مشترک درک بالاتری دارند. از آنجایی که معمولا پختگی و استقلال افراد با سن آنان رابطه مستقیم دارد، در سنین پایین احتمال طلاق و جدایی زوج ها از یکدیگر بیشتر است. افرادی که سن پایینی دارند بهتر است تا زمانی که بتوانند یک شغل مناسب پیدا کنند، به خود فرصت دهند.

۲- داشتن عزت نفس بالا
اگر شما نتوانید خودتان را دوست داشته باشید. نمی‌توانید دیگران را هم دوست داشته باشید و به آن ها عشق بورزید. داشتن عزت نفس بالا از از معیارهای ازدواج موفق است و به شما کمک تا زندگی زناشویی موفقی داشته باشید. شما هر چقدر بیشتر بتوانید خود را دوست داشته باشید، بیشتر می تواند به دیگری عشق بورزید که داشتن این ویژگی آمادگی برای ازدواج شما را بیشتر می کند. شما باید بر روی افزایش عزت نفس خود قبل از شروع یک زندگی مشترک کار کنید.

۳- باید بتوانند در تنهایی با خودشان نیز شاد باشند
برای ایجاد روابط متعادل باید دو طرف بتوانند با تنهایی شان کنار بیایند، یعنی خود آگاهی داشته باشند و در اوقاتی که فعالیت‌های جداگانه دارند، بتوانند از زندگی لذت ببرند. زیاده روی در با هم بودن می‌تواند منجر به یکنواختی در زندگی رفتارهای کنترل کننده و قدرنشناسی طرفین از همدیگر شود.

۴- باید ثبات شغل و حرفه داشته باشند
اشتغال به کار مناسب و رضایت بخش علاوه بر ایجاد ثبات مالی باعث ثبات و امنیت ذهنی و هیجانی می شود. در واقع شادابی در شغل و حرفه در روابط صمیمانه ازدواج تاثیر مثبت می گذارد. عکس این قضیه نیز درست است و استرس و فشار کار انرژی تان را تحلیل می دهد و بر روابط تان تاثیر مخرب می گذارد.

۵- خود و طرف مقابلتان را بشناسید
زوج ها قبل از ازدواج باید ابتدا بتوانند نقاط قوت و پتانسیل خود و همچنین ضعف های خود را بشناسند. باید کاستی های خود را قبول کنند و برای بهبود آنها تلاش کنند. نهایتا دو طرف باید انتظاراتشان از یکدیگر را بدانند و اینکه چه کاری در رابطه برای برآورده کردن انتظارات دیگری انجام می دهند و چه انتظاری از او دارند. آشنایی قبل از ازدواج می تواند فرصت مناسبی برای شناخت طرفین از خواسته ها و نیاز هایتان باشد و آمادگی برای ازدواج در شما افزایش می یابد.

۶- باید بتوانید نظرات و خواسته های خود را با قاطعیت بیان کنند
توانایی گفتن خواسته ها خود به طور واضح باعث رشد صمیمیت در ازدواج می شود. افرادی که این توانایی را ندارند نقش منفعل/ پرخاشگر خواهند داشت. جسارت بیان خواسته ها با خشونت تفاوت بسیاری دارد. در حالیکه خشونت رفتار کنترل گرایانه است، این نوع جسارت برای بیان خواسته ها، اگر با صداقت،  صراحت و رعایت حق طرف مقابلمان باشد، به ایجاد روابط پایدار کمک شایانی می کند.

۷- دو طرف در برآورده ساختن خواسته‌های یکدیگر مشارکت کنند و خود خواه نباشند
قانون “جلب توجه روشن بینانه” بیان می کند اگر به نیازهای دیگری توجه کنیم، او نیز به نیازهای ما توجه خواهد کرد. هرچه خودخواهی کمتر باشد و  صلاح و منفعت خانواده بیشتر در نظر گرفته شود، برای تک تک افراد نیز  نتیجه به مراتب بهتر خواهد بود. توجه بدون حسادت و مراقبت بدون انتظار، باعث توانمندی و شکوفایی ظرفیت ها و توانایی های بالقوه درونی همسرتان می شود و برای خودتان نیز سودمند خواهد بود

سخن پایانی
زمانی می توانید فرد مناسب برای ازدواج را پیدا کنید، که خودتان به آدم درست و مناسبی تبدیل شده باشید و به آمادگی برای ازدواج دست پیدا کرده باشید. با همسرتان همانند دوست های خیلی صمیمی باشید. معشوق تان را همانگونه که هست بپذیرید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*