مدیرکل سابق در مراسم معارفه مدیرکل جدید: ۵ معاون اداره کل کار استان در سطح مدیرکلی هستند کنایه ظریف

مراسم معارفه مدیر کل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از چندین ماه فعالیت این اداره کل با مسئولیت سرپرست، بالاخره دیروز برگزار شد و معاون مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی مسئولیت این دستگاه حساس اجرایی را در خراسان جنوبی به عهده گرفت. جمله سنجری ، مدیر کل سابق درباره سطح بالای معاونان این اداره کل، چون کنایه ای به انتخاب غیربومی ها با وجود برخورداری از نیروی کارآمد بومی مقدمه آغاز این مراسم شد .مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به ظرفیت بالای منابع نیروی انسانی در استان اشاره کرد و با بیان اینکه سطح ۵ معاون من در استان بالاتر از مدیرکلی است، گفت: حوزه روابط کار از حوزه های اولویت دار ما بود که در طول ۴ سال شکایات این بخش از کاهش ۵۰درصدی برخوردار شد زیرا با هدف حفظ و پایداری کار، اختلافات را حل می کردیم.
۳۷ هزار فرصت شغلی در ۴ سال
سنجری با بیان اینکه در پایان سال ۹۶ توانستیم با وجود توسعه اقتصادی، حوادث ناشی از کار را ۴۹ درصد کاهش دهیم، افزود: رشد تشکل ها را از ۱۱۸ تشکل به ۲۶۴ تشکل داشتیم و ظرف ۴ سال بیش از ۳۷ هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم و تعاونی های ما با رشدی ۱۷ درصدی به ۴۱۳ تعاونی رسید و در حوزه روستایی ۲۲ تعاونی ایجاد شد.
کاهش ۵۰ درصدی شکایات بخش کار
سرپرست سابق اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ابتدای این جلسه گزارشی از عملکرد این اداره کل طی ۳ ماه سرپرستی خود ارائه داد و گفت: سفر مقام عالی وزارت، دکتر ربیعی به استان که مصوبات آن در دست پیگیری است از رخدادهای مهم سه ماه گذشته بود.
اشرفی از تدوین و ابلاغ منشور کاری سال ۹۷ به ادارات ستادی و اجرایی استان، پیگیری تحقق تعهد اشتغال استان، صدور ۲۶۶ مجوز مشاغل خانگی و … به عنوان برخی از اقدامات صورت گرفته نام برد.
نبود امنیت شغلی
کدخدا به عنوان نماینده جامعه کارگری استان بر اهمیت حفظ کرامت نیروی کار تأکید کرد و گفت: نبود امنیت شغلی و معیشتی، انگیزه و بهره وری نیروی کار را کاهش می دهد و اصلاح روح قانون کار در بحث قراردادهای کار و تسریع در ساماندهی این قراردادها ضرورت دارد.
وی تحقق حمایت از کالای ایرانی را در حمایت از کار و کارگر دانست و بر نقش محوری کارگران در تولید کالاهای با کیفیت تأکید کرد.
انتقاد از وضع قوانین یکسان
احتشام نیز به نمایندگی از کارفرمایان با اشاره به اینکه باید قدر نیروی انسانی متخصص و متعهد استان را بدانیم، گفت: در شأن این استان نیست که محرومیت داشته باشد. وی از وضع نرخ مالیات، نرخ سود تسهیلات و نرخ مالیات برارزش افزوده مشابه برای استان های برخوردار و کم برخوردار انتقاد کرد و افزود: انتظار ما وضع قوانین با کیفیت در این زمینه است.
نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به وجود مدیران توانمند و کارشناس و زحمتکش و گزارشات و آمارهای خوبی که ارائه می شود، گفت: متأسفانه در بحث اشتغال در کشور مشکلات فراوانی داریم.
سخت گیری ها مصوبه اشتغال را بی اثر کرد
فلاحتی به مصوبه مجلس مبنی بر تخصیص ۵/۱میلیارد دلار به ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری اشاره کرد و افزود: متأسفانه در عمل، برخی سخت گیری ها و قوانین زاید و دست و پاگیر باعث شده تا بیشتر روستائیان و عشایر نتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند و مصوبه مجلس بی اثر شود. نماینده مردم شهرستان های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: همه بخش ها درگیر بحث اشتغال هستند با اینحال اشتغال یک متولی می خواهد که دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مسئولیت را پذیرفته است که اقدام ارزشمندی بود و امیدوارم نواقص کار رفع شود.
امیرحسنخانی با اشاره به اینکه در بحث حوزه اشتغال، مشکلات عدیده ای داریم، گفت: رفع این همه مشکل برعهده وزارت مربوطه نیست و همه مسئولیم و مدیرانی که می آیند هم باید اعلام کنند با چه شاخصی می خواهند وضعیت را تغییر دهند.
ضرورت نگاه ویژه به استان های کم برخوردار
سرپرست معاونت هماهنگی و توسعه منابع انسانی استانداری نیز با انتقاد از نگاه و رویکرد و عمل جزیره ای، گفت: برای رسیدن به هدف مشترک باید نگاه ملی تقویت شود و این مهم نیازمند راهکار است.
حسینی تصریح کرد: استان های کمتر برخوردار برای رسیدن به استان های برخوردار باید به صورت ویژه دیده شوند.
سازگار نژاد معاون امور مجلس، حقوقی و استان های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هفته کار و کارگر را فرصتی برای دیده شدن کارگران دانست و با بیان اینکه جایگاه زحمت ، تلاش و رنج کارگران به خوبی دیده نمی شود، گفت: مقدمه حمایت از کالای ایرانی، عزیز شمردن نیروی کار و فرهنگ کار است.
در ادامه جلسه حکم انتصاب رکنی مدیرکل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قرائت و از زحمات اشرفی سرپرست و سنجری مدیرکل سابق قدردانی شد.
ضرورت ارتقای سهم تعاون در اقتصاد کشور
دیرکل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم حفظ و صیانت از نیروی کار و حفظ و پایداری مشاغل موجود را از جمله وظایف ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و با بیان اینکه در راستای اشتغالزایی که امری علمی و فرابخشی است باید از همه ظرفیت ها بهره برد، گفت: تعاون به لحاظ ارزشی و رویکرد ملی بسیار حائز اهمیت است و لذا در برنامه پنجم و ششم داریم که باید تعاون ۲۵ درصد بخش های اقتصادی کشور را شامل شود.
رکنی بابیان اینکه نزدیک به ۹۶ هزار تعاونی فعال در کشور داریم، افزود: سهم بخش تعاون ما در اقتصاد کشور ۵ یا ۶ درصد است که با انجام کارهای محتوایی و دقیق در پروسه ای ۵ ساله این سهم را حداقل به ۱۵ درصد برسانیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*