آخرین خبر :

فضای سبز بیرجند در معرض تهدید آفت به جان پارک بزرگ شهر افتاد

امسال آفت و کمبود آب، درختان کاج بیرجند را خشک کرده و چهره ناخوشایندی به شهر داده است.
دیدن منظره‌های زیبای درختان و طبیعت به عنوان موهبتی الهی، نه تنها دل و جان انسان را صیقل می‌دهد و آرامش را بر قلب او حاکم می‌کند، بلکه فایده‌های بی شماری را برای بشر و دیگر موجودهای زنده به همراه دارد که این امر ضرورت حفظ و نگهداری از این نعمت‌های خداوندی را دوچندان می‌کند. در شهرهایی مانند بیرجند که شرایط خشک آب و هوایی را دارد، پارک ها و فضای سبز نقش شایانی را در تزریق روحیه نشاط به مردم ایفا می‌کند.
اما آنچه که هم اکنون در برخی از پارک های بیرجند روی می‌دهد، تأسف‌بار است. حیات درختان در استانی که یک درخت هم از ارزش بالایی برخوردار است به خطر افتاده  و شاید مهم‌ترین دلیل این معضل نیز خشکسالی بوده که به طبع آن آفات رو به گسترش است. طبیعتاً در این‌چنین موقعیتی که مسئولان برای تهیه آب شرب مردم نیز دغدغه جدی دارند، کمتر به حفاظت از این درخت‌ها توجه می‌شود.
و اما بنا به گفته برخی از شهروندان، کاج‌های تنومند پارک آزادی بیرجند این بار نه در برابر خشکسالی، بلکه در برابر کسانی قرارگرفته‌اند که با بی‌توجهی به آبیاری و رسیدگی‌های نامنظم، نفس درختان به شمارش افتاده است. خشک شدن تدریجی درختان این پارک، چهره نازیبایی را در مقابل دیدگان به قاب تصویر کشیده و نیازمند بررسی است.
اکنون درختانی که قدمت آن‌ها به چندین سال گذشته بر می‌گردد و به عنوان سرمایه‌ای از گذشتگان برایمان باقی مانده است، دست‌خوش عملکردهایی هستند که روزبه‌روز روح سبز و بهاری‌شان را خزان می‌کند و باید قبل از آن که دیر شود، اقدامی موثر انجام داد.
آفت بلای جان درختان کاج پارک آزادی
به گزارش مهر یک کارشناس کشاورزی بیان کرد: درختان کاج پارک آزادی بیرجند بیش از ۵۰ سال عمر داشته و برخی از آن‌ها در حال خشک شدن هستند.
رضا ایمانی با بیان اینکه آفت بلای جان این درخت‌ها است، گفت: کم آبی نقش مستقیمی در شادابی درخت دارد، این در حالی است که بیرجند با کم آبی رو به رو است.
وی بیان کرد: خشک شدن درختان کاج، نمای ناخوشایندی را به پارک داده و باید هر چه زودتر برای حذف آن‌ها چاره‌اندیشی شود.
ایمانی پارک را محلی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت دانست و افزود: هر روزه سه ساعت از وقت خود را در پارک می گذرانم و این در روحیه من بسیار تأثیرگذار است.
آبیاری‌ها درختان منظم شود
یکی دیگر از شهروندان و کارشناس کشاورزی بیان کرد: آبیاری و کودپاشی نقش مهمی در عمر و سرسبزی درخت دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
احمد خالدی با بیان اینکه آبیاری نامنظم باعث خشک شدن درختان شده است، اظهار کرد: همچنین خاک این درختان باید غنی شود که این امر نیازمند کود است.
وی با اشاره به مقاومت درخت کاج بیان کرد: کاج گونه‌ای مقاوم در برابر خشکسالی بوده و با آب و هوای بیرجند سازگار است اما نباید تمام شهر را فراگیرد.
وی خواستار کاشت گونه‌های جدید در بیرجند شد و اظهار کرد: باید پارک ها که محلی برای استراحت و تفریح شهروندان هستند، زیباسازی و بهسازی شوند.
پارک آزادی بیرجند نیازمند بهسازی است
یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم بیان کرد: پارک آزادی بیرجند علی‌رغم اینکه در مسیر رفت‌وآمد مسافران قرارگرفته اما آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
زهرا حسینی با بیان اینکه باید روشنایی حاشیه پارک مورد توجه قرار گیرد، افزود: در حال حاضر انبوه درختان کاج که برخی در حال خشک شدن هستند، چهره خشنی را به پارک داده است.
وی با اشاره به خشک شدن برخی از درختان کاج اظهار کرد: عواملی مانند کم آبی، آفت و خشکسالی های پیاپی بیش‌ترین نقش را در این امر داشته‌اند.
حسینی افزود: برگرداندن درختان خشک‌شده به حالت اولیه کاری نشدنی و دشوار است بنابراین باید با قطع و جایگزینی گونه‌ای دیگر، نمای پارک بهبود بخشیده شود.
مشاور شهردار در حوزه سیما، منظر و فضای سبز شهری بیرجند بیان کرد: کاج گونه‌ای مقاوم برای مقابله با بیماری بوده اما وقتی مریض شود، برگرداندن  آن به حالت اولیه مشکل است.
مجتبی انصاری با بیان اینکه طی چندین سال گذشته آفت از نقاطی که خارج از کنترل است، وارد می‌شود، افزود: خوشبختانه طی این چند سال توانسته‌ایم وضعیت موجود را تثبیت کنیم.
وی با اشاره به خشک شدن برخی از کاج‌های پارک آزادی بیرجند بیان کرد: درختان کاج این پارک متراکم و باریک و بلند هستند.
درختان پارک آزادی بیرجند مدت‌ها است که با آب شور آبیاری شده و خاک را هرساله شورتر می‌کند.
انصاری با بیان اینکه این درختان برای نور رقابت دارند، افزود: این امر باعث باریک و ضعیف بودن درخت شده و در برابر هجوم آفت نیز غیر مقاوم می‌شوند.
مشاور شهردار در حوزه سیما، منظر و فضای سبز شهری بیرجند  بیان کرد: درختان پارک آزادی بیرجند مدت‌ها است که با آب شور آبیاری شده و خاک را هرساله شورتر می‌کند.
وی با بیان اینکه در راستای جلوگیری از این امر، هرچند مدت خاک را با استفاده از محلول و آب چاه تقویت می‌کنیم، اظهار کرد: سال جاری  با توجه به زمستان گرم و پاییز کم باران، سال سختی را خواهیم داشت.
هجوم آفت به پارک آزادی
انصاری با اشاره به آفت سوسک خوار درخت بیان کرد: اگرچه برای مبارزه با این آفت اقداماتی انجام‌شده اما این امر نیز بسیار زمان بر است.
وی با بیان اینکه علاوه بر پارک آزادی، خیابان‌های دیگری گرفتار آفت شده‌اند، افزود: برخی از درختان در مقابل اقدامات ما، واکنش‌هایی را نشان داده اما هنوز طراوت لازم را پیدا نکرده‌اند.
انصاری با بیان اینکه اغلب گونه‌های بیرجند، کاج هستند، گفت: وقتی گونه‌ای قالب باشد، آفت به راحتی همه را فرامی‌گیرد.
مشاور شهردار در حوزه سیما، منظر و فضای سبز شهری بیرجند بیان کرد: طی ۹ سال گذشته برای کاشت گونه های جدید در بیرجند برنامه‌ریزی و اقدام کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه بر ما وظیفه است که از ثمره چندساله پیشینیان حفاظت کنیم، افزود: متأسفانه هجوم آفات کار شهرداری را سخت کرده و امید است اقدامات انجام‌شده نتیجه‌بخش باشد.
انصاری با اشاره به وضعیت آبیاری درختان پارک آزادی بیرجند بیان کرد: درخت‌های کاج در نیمه اول سال هر هفت تا ۱۰ روز و در  نیمه دوم نیز هر شش تا ۱۵ روز آبیاری می‌شوند.
اجرای پروژه بهسازی و زیباسازی در پارک آزادی
وی از اجرای پروژه بهسازی و زیباسازی در این پارک خبر داد و گفت: پارک آزادی بیرجند بیش از ۸۰ هزار متر وسعت داشته و باید به یک مرکز تفریحی تبدیل شود.
انصاری با بیان اینکه پروژه بهسازی پارک در چند فاز اجرایی می‌شود، گفت: فاز اول این پروژه شامل آب نما بوده که تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.
مشاور شهردار در حوزه سیما، منظر و فضای سبز شهری بیرجند بیان کرد: برای اجرای فاز دوم این پروژه قریب به ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.
بهسازی و زیباسازی پارک هایی مانند پارک آزادی بیرجند که در مسیر عبور و مرور مسافران قرار دارد، امری بسیار ضروری است. از سویی دیگر وجود درختانی مانند کاج که پیکره بیرجند را فراگرفته نباید در برنامه‌ریزی‌های بهسازی و نوسازی شهری پیش روی مسئولان باشد و باید گونه‌های جدید جایگزین شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*