علمی

 

تاثیر آب قلیایی در سلامتی انسان

طبق آمارهای سازمان های جهانی، مردم ژاپن در میان مردم دنیا از بالاترین نرخ امید به زندگی برخوردار هستند؛ یعنی مردم ژاپن به طور میانگین عمر بیشتری نسبت به دیگران دارند. صرف نظر از بالابودن کیفیت زندگی در این کشور، محققان دریافتند مردم کشور ژاپن بیش از دیگران از آب آشامیدنی قلیایی استفاده می کنند. نتایج این تحقیق باردیگر بر اهمیت مصرف آب قلیایی تاکید کرد.

رژیم های غذایی غلط و مصرف غذاهای ناسالم، نوشیدن الکل، نوشیدنی های گازدار و قهوه و استفاده از دخانیات بدن انسان را اسیدی می کند، یعنی pH خون را کاهش می دهد که عوارض زیادی برای بدن دارد. کاهش میزان اسیدیته بدن و ایجاد تعادل در اسیدی و بازی بودن بدن ضروری است و از آنجایی که حدود ۸۰ درصد بدن انسان از آب تشکیل می شود نوشیدن آب قلیایی تا حد زیادی عوارض غذاهای اسیدی را کاهش و طول عمر انسان را افزایش خواهد داد.

 

 

 

عوارض زیاده روی در مصرف خرما

خرما یکی از بهترین خوراکی ها در تامین مواد مورد نیاز و یکی از سالم ترین منابع برای تامین قند بدن است؛ با این وجود مصرف بیش از اندازه خرما می‌تواند مشکلاتی را برای بدن انسان به وجود بیاورد. متخصصان تغذیه مصرف بیش از ده عدد خرما در روز را چندان توصیه نمی کنند.

یکی از مشکلات زیاده روی در مصرف خرما افزایش میزان فیبر در بدن است؛ اگرچه فیبر یکی از مهمترین مواد لازم برای بدن و سیستم گوارشی است بالا بودن آن در بدن به سیستم گوارشی آسیب می زند و مشکلاتی همچون نفخ و یبوست را ایجاد می کند. افزایش احتمال ابتلا به حمله های آسمی٬ افزایش وزن و بروز جوش های پوستی از دیگر مضرات مصرف زیاد خرماست.

ارتباط خارش پوست با مشکل کلیوی/ خطر مصرف خوراکی‌های اسیدی/ مضرات مصرف زیاد این خوراکی شیرین

 

 

 

یکی از خوراکی‌های محبوب و معطر از دوران باستان در قاره آسیا می‌تواند درمانی بدون عارضه، اما اثربخش برای آسیب‌های کبدی و دندان درد باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مصرف جوز هندی سبب جلوگیری از بروز آسیب کبدی می‌شود، پژوهش‌ها نشان می‌دهند آنتی اکسیدان‌های موجود در این ادویه معطر سبب جلوگیری از بروز التهاب کبدی می‌شود.

این دانه همچنین با تنظیم میزان چربی دریافتی به وسیله کبد این عضو حیاتی بدن را زنده و سالم نگه می‌دارد.


از این دانه مغذی برای طعم بخشیدن به خوراک استفاده می‌شود و از قدیم در طب باستانی کشور‌های آسیایی برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله مشکل‌های گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


 


از جمله دیگر مصرف‌های دارویی دانه جوز هندی و نیز روغن آن، کاهش درد آرتروز، التهاب مفصل‌ها و از بین بردن دندان درد را می‌توان نام برد.

کارشناسان مفید بودن جوز هندی را بر سلامت کبد به دلیل اثربخشی آن بر ژنی به نام PPAR در کبد می‌دانند.


از جمله دیگر ادویه‌های مفید برای سلامت بدن، زردچوبه است که افزون بر خاصیت ضد التهابی خود سبب جلوگیری از پوکی استخوان در افراد می‌شود.

آزمایش‌ها نشان داده است، مصرف زردچوبه سبب افزایش چگالی استخوان تا هفت درصد درطول ۶ ماه می‌شود؛ در زردچوبه ماده‌ای به نام کورکومین وجود دارد که سبب زنده ماندن سلول‌های استخوانی می‌شوند.


افراد سالمند به ویژه بالای هفتاد سال در معرض پوکی استخوان و شکستگی اعضای بدن قرار دارند و آمار بالایی از مرگ و میر افراد سالمند در دنیا به دلیل پوکی استخوان و مشکل‌های ناشی از آن مانند لخته شدن خونی، معلولیت و عفونت ریوی است.


 


مصرف زردچوبه سبب تقویت استخوان‌های پاشنه پا، فک و انگشتان دست و پا در افراد می‌شود، پژوهش بر روی اثربخشی مصرف جوز هندی بر جلوگیری از بروز آسیب‌های کبدی به وسیله دانشمندان دانشگاه نانچانگ (Nanchang University) کشور چین انجام شده است و آن‌ها اثرگذاری مصرف جوز هندی را بر سلامت موش‌های آزمایشگاهی مشاهده کرده اند.

فعالیت ژن PPAR زمانی که متوقف می‌شود، کبد سلامت خود را از دست می‌دهد و مصرف جوزهندی سبب فعالیت دوباره این ژن و تنظیم چربی کبد می‌شود.

آسیب کبدی در اثر مشکل‌های مختلف ازجمله مصرف مواد غذایی پرچرب و شیرین، اضافه وزن، ابتلا به بیماری هایی، چون هپاتیت، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، عارضه‌های جانبی مصرف برخی دارو‌ها، مصرف فست فود و انواع اسنک و نیز ضربه و تروما به وجود می‌آید.

 


نارسایی کبدی می‌تواند منجر به کبد چرب، سرطان کبد و از کار افتادن این ارگان مهم در بدن و مرگ شود؛ کارشناسان توصیه می‌کنند افراد پیش از مصرف جوز هندی درخصوص نداشتن آلرژی به آن اطمینان کسب کنند، همچنین مصرف بیش از اندازه این ماده خوراکی می‌تواند سبب مسمومیت به ویژه در کودکان، توهم و اختلال در عملکرد ذهنی شود.

 

 

 

 

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه دسر آلوئه‌ورا حاوی انواع ویتامین‌های A، E، C است، از تاثیر این دسر در کنترل دیابت خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دسر آلوئه‌ورا حاوی انواع ویتامین‌های A ، E، C ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۶، کلسیم، سلنیوم، اسید فولیک، کولین، منگنز، منیزیم، پتاسیم، سدیم، روی، قند‌های مونوساکارید (گلوکز و فروکتوز) و پلی‌ساکارید و آنزیم‌های آلیاز، الکالین‌فسفاتاز، آمیلاز، برادی‌کیناز، کربوکسی‌پپتیداز، کاتالاز، سلولاز، لیپاز و پراکسیداز است.

برای بررسی خواص دسر آلوئه‌ورا و اینکه مصرف این دسر برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص دسر آلوئه‌ورا

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مهم‌ترین خواص دسر آلوئه‌ورا اظهار کرد: این دسر نقش موثری در کنترل دیابت دارد همچنین موجب کاهش اسید معده هم می‌شود بنابراین برای مبتلایان به زخم معده مفید است.

وی درباره خواص دیگر دسر آلوئه‌ورا بیان کرد: این دسر چربی و فشار خون را کاهش می‌دهد و برای مبتلایان به سنگ کلیه هم مفید است.

 

عظمایی تاکید کرد: دسر آلوئه‌ورا نقش موثری در رفع یبوست و بواسیر (هموروئید) و بهبود عملکرد کبد دارد؛ این دسر به علت وجود کلسیم برای تقویت استخوان‌ها هم مفید است.

وی با اشاره به تاثیر دسر آلوئه‌ورا در تقویت قوای جنسی و افزایش انرژی بدن تصریح کرد: این دسر سبب پاکسازی بدن از سموم به ویژه در معتادان هم می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: دسر آلوئه‌ورا به علت داشتن ویتامین‌های A ، E و C خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از بدن در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌کند.

عظمایی یادآور شد: دسر آلوئه‌ورا برای مبتلایان به آسم، افسردگی و افرادی که فعالیت ذهنی انجام می‌دهند، مفید است؛ زنان باردار و شیرده باید از مصرف این دسر خودداری کنند، زیرا دسر آلوئه‌ورا برای خود و جنین‌شان ضرر دارد.

 

کنترل دیابت با دسر آلوئه‌ورا/دیابت را با دسر آلوئه‌ورا مهار کنید

مواد لازم برای تهیه دسر آلوئه‌ورا (چهار تا پنج نفر)

ژل آلوئه‌ورا                                                ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم
عسل                                                          چهار قاشق غذاخوری
پودر ژله آلوئه‌ورا                                       ۲ بسته
آب جوش                                                  به مقدار لازم
گلاب                                                        سه قاشق غذاخوری
زعفران                                                       به مقدار لازم
خلال پسته و بادام و پودر نارگیل           به مقدار لازم

طرز تهیه دسر آلوئه‌ورا

-نخست ژل آلوئه‌ورا را از داخل پوست آن خارج کنید.
-ژل را درون مخلوط‌کن بریزید و عسل، زعفران و گلاب را به آن اضافه کنید.
-مواد را با هم مخلوط کنید تا به شکل پوره دربیاید.
-پودر ژله آلوئه‌ورا را در آب جوش حل کنید و پس از سرد شدن با پوره به خوبی مخلوط کنید.
– مواد مخلوط‌شده را داخل قالب بریزید و روی آنها را با خلال پسته و بادام و پودر نارگیل تزئین کنید.
-دسر را به مدت چهار تا پنج ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی بسته شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*