آخرین خبر :

طرح پژوهشی نشاط اجتماعی اجرا می شود رتبه پایین بیرجند درشادمانی

عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند گفت: طرح پژوهشی «بررسی نشاط اجتماعی و عوامل موثر بر آن» که به تصویب شورای پژوهشی استان رسیده است، در بیرجند اجرا می شود.دکتر هادی پورشافعی افزود: طرح یادشده فقط وضعیت مردم شهر بیرجند را مورد مطالعه قرار می دهد و تا ۶ ماه آینده نتیجه طرح اعلام می شود.وی اظهار کرد: سال گذشته از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی فراخوانی با چند موضوع ارائه شد که یکی از موضوع ها نشاط اجتماعی بود و طرح بنده در این خصوص مورد تایید قرار گرفت.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: نشاط اجتماعی وضعیت روانی مثبتی است که در درون خود نوعی خشنودی و رضایتمندی را به همراه دارد و قضاوت فرد از نحوه زندگی اش است.
وی افزود: وضعیت نشاط به فرهنگ و خرده فرهنگ ها بستگی دارد و این نظر غالب است که مردم ایران زیاد شاد نیستند.
پورشافعی بیان کرد: رتبه شادی ایران در ارزیابی نشاط سال ۲۰۱۶ بین ۱۵۷ کشور، ۱۰۵ است و این رتبه مناسبی نیست.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم بیرجند را که دارای خرده فرهنگ های مختلف است مبنای ارزیابی قرار دهیم این رتبه بیشتر افت می کند.
وی گفت: در این طرح جمعیت آماری ۴۰۰ نفری از افراد ۱۵ سال به بالا بررسی می شوند و سه طبقه از منطقه برخوردار، متوسط و ضعیف شهر مورد ارزیابی قرار می گیرند.
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند افزود: عوامل روانشناختی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و محیطی شهر در طرح بررسی نشاط اجتماعی و عوامل موثر بر آن ارزیابی می شود.
وی اظهار کرد: پیش فرض ما این است که سطح شادی در بیرجند از متوسط به پایین است و باید به دنبال عوامل آن باشیم که در این پژوهش میزان شادی افراد ارزیابی و عوامل آن بررسی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*