آخرین خبر :

سرمقاله/تهدید و تحریم ، دو لبه قیچی آمریکا و اروپا…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
این که قلم بر نقد عملکرد تمامی دولت های پس از انقلاب بر کاغذ می نهیم و تقریبا در تمامی ابعاد بر روش های منسوخ شده آنان تلخی نقادی را چاشنی نوشتارهای مان می کنیم نه از باب یک نگاه اپورتونیستی (فرصت طلبی) چپ و راست که از منظر باور نوعی آزادی نیم بند و شکننده در حیطه نوشتاری است. این درست که پس از چهار دهه کلی مشکلات و معضلات روی هم تلمبار شده اقتصادی و سیاسی و فرهنگی داریم و تمام نقدهای مان نیز از این منظر به نگارش در می آید و این درست که هزار راه نرفته داریم و در بسیاری از امور خودخواهانه و مصرانه پای در راه هایی می گذاریم که بارها خطای آن را آزموده ایم، این درست که برخی سیاست بازی ها و سیاسی کاری ها هزینه های سنگین و کمرشکنی را بر دوش مردم می گذارد، این درست که به دلیل نبود شفافیت های مالی و عملیاتی بستر فسادهای ماندگار اقتصادی و اداری آماده شده و می شود، اما این دعوا و یقه گیری درون یک خانواده بزرگی است که قرار است خودشان مشکل فی مابین را به نفع مردم حل و فصل کنند. این روزها تیتر یک تمامی بنگاه های خبری قدرت های بلامنازع جهانی مربوط به برجام و خروج آمریکا و عکس العمل اتحادیه اروپا و شرایط ایران پس از آن است، صدها ساعت تحلیل و گزارش و فیلم بر خروجی خبرگزاری ها سوار شده و می شود که تا چند روز دیگر قرار است قیامتی برپا شود …!!
رژیم صهیونیستی با بازیگر ناشی اش بنام نتانیاهو می خواهد به هر روشی اثبات کند که ایران به دنبال موشک های بالستیک هسته ای است تا ترامپ را به نتیجه دلخواهش برساند، کشورهای اروپایی نیز با توجه به رایزنی های فراوان و لابی گری های ممتد حتی درِ باغ سبز به ترامپ نشان داده اند که ایران را در بحث آزمایش های موشکی و دخالت در امور سایر کشورها و حقوق بشر وارد چالشی جدید و تحریم های بیشتری کند که آمریکا را متقاعد به ماندن در توافق هسته ای یا برجام نمایند. روی دیگر سکه یعنی خروج آمریکا از برجام و به تبع آن اتحادیه اروپا در درازمدت تر خواهد بود!! یعنی نقطه سرخط باز همان تحریم ها و همان تحدیدها و تهدیدها ، اگر واقعیت مردم مان را قبول کنیم که تقریبا به زندگی در شرایط تحریم عادتی چهل ساله کرده اند، نباید زیاد گول بازی های رسانه ای و ایجاد جو بسیار قوی تبلیغاتی را بخوریم، آنان دائم در حال تحقیر مردم مان هستند و هر اتفاقی که در هر گوشه جهان رخ می دهد را با همین ترفندها به پای مردم ایران می نویسند تا از درون شاید جرقه ای زده شود و قس علیهذا…
عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی، نقش دستاویز کشور آمریکا و اتحادیه اروپا را بازی می کنند، آنان به گفته ترامپ اگر نباشد پشتیبانی سیاسی و اقتصادی و لجستیک آمریکا در زمانی کوتاه سقوط خواهند کرد و شاید درست ترین حرف رئیس جمهور زردموی و فرتوت آمریکا در طول مدت ریاست پر از تنش اش همین جمله باشد.!! آمریکا با داشتن قدمتی دویست و پنجاه ساله و ریشه ای که مهاجرین اروپایی در آن نهادند اینک به دلیل خوی سلطه طلبی و البته قانونمندی بسیار سنگین توانسته از بزرگترین اقتصاد و سیستم نظامی جهان برخوردار باشد و مجموعه ای از انسان هایی با شناسنامه های گوناگون در جهان را گرد آورد و از نیروی تفکر و استعدادهای آنان حداکثر استفاده را برای در صدر ماندن بنماید.
کشوری که اصالت تاریخی به مفهوم قومی دارای پیشینه قوی و مستحکم نیست و همه چیزش خلاصه می شود در نابود کردن نژادهای بومی که دیگر حتی حضوری اندک هم ندارند، ریشه آنان همان مهاجرین اروپایی و انگلیسی هستند، اما توانستند با مصوب کردن قوانین و اجرایی کردن دقیق آن چهره ای از خود بسازند که ابر قدرت اش کند. این که چرا ما نتوانستیم جای بحث اش اینجا نیست. چنانچه ما آنقدر توانمند باشیم که نگذاریم منابع و ثروت مان به دست فرصت طلبان نابود شود و به یغما برود، با شفاف سازی و محکم کردن کمربندها این بار نیز از تنگه تحریم و تهدیدهای آمریکا خواهیم گذشت، اما با مشارکت مردمی که امید و اعتماد زایل شده شان دوباره به آنان بازگردانده شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*