زعفران گران شد/کُندی عرضه زعفران علت اصلی نوسان قیمت

عضو شورای ملی زعفران از افزایش ۱۵۰ هزار تومانی نرخ طلای سرخ در بازار خبر داد.

زعفران گران شد/هشدار برای قاچاق پیاز زعفرانعلی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش ۱۵۰ هزار تومانی نرخ طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۴ میلیون و ۲۰۰ و حداکثر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه کُندی عرضه زعفران، دلیل اصلی نوسان قیمت محصول در بازار به شمار می رود، افزود: افراد در توزیع زعفران به بازار عجله‌ای ندارند، چراکه احتمال می دهند بازار به نفع آنها تمام شود که درنهایت کاهش عرضه نوسان قیمت این محصول در بازار را به همراه داشته است.

حسینی ادامه داد: هم اکنون بازار زعفران برای صادرات در یک حالت بلاتکلیفی به سر می برد که انتظار می رود دستورات جدید دولت برای کنترل بازار ارز که بخشی از آن مربوط به صادرات است، جدی تر مورد توجه قرار گیرد تا تجار از انتقال ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی مطلع شوند.

عضو شورای ملی زعفران در بخش دیگر سخنان خود نسبت به قاچاق پیاز زعفران هشدار داد و افزود: همه ساله از ابتدای کشت زعفران در اردیبهشت نگرانی هایی از حیث خروج پیاز زعفران و توسعه سطح زیر کشت محصول در کشورهای همسایه وجود دارد که متاسفانه دولت تا کنون عزم جدی برای جلوگیری از این محصول را به کار نگرفته است، در حالیکه از دولتمردان انتظار می رود که برای حفظ تولید به طور جدی وارد قضیه شوند.

وی ادامه داد: اگر عزم و اراده جدی در جهت خروج پیاز زعفران از کشور به کار گرفته نشود، مطمئنا در مواقعی که نیاز به بازسازی اراضی  داریم؛ دیگر پیازی برای مزارع کشاورزی خود نخواهیم داشت، چراکه  استمرار خروج پیاز زعفران و توسعه کشت محصول در دیگر کشورها،  ضربه مهلکی به بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا وارد می‌کند و ایران در بازارهای هدف، حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

حسینی با اشاره به اینکه تولید زعفران انحصارا متعلق به ایران است، بیان کرد: با وجود بحران منابع آبی و نیاز کم این محصول به آب، برخی کشاورزان به کشت زعفران روی آوردند که با استمرار قاچاق پیاز زعفران، آینده تولید این محصول و زعفران کاران در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*