آخرین خبر :

زارش هزینه کرد اعتبار میلیاردی رونق تولید تثبیت ۲۲۰۰شغل قدیمی، ایجاد ۲۰۰ شغل جدید

امروز خراسان جنوبی – حمیدی  hamidi@birjandtoday.ir
سال ۹۶ ، ۱۵۴ میلیارد تومان تسهیلات از محل طرح رونق تولید به واحدهای صنعتی استان پرداخت شده که این رقم با تسهیلات پرداخت مستقیم بانک ها به ۲۵۶ میلیارد تومان می رسد طرحی که به اذعان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با همکاری  سازمان بازرسی استانداری عارضه یابی و بر این اساس ۷۵ درصد این تسهیلات منجر به تولید شده است. اشتغال ۲۲۰۰ نفر تثبیت و برای ۲۸۰ نفر هم شغل جدید ایجاد شده است.
داوود شهرکی در جمع خبرنگاران در تشریح عملکرد این سازمان در سال گذشته با بیان اینکه ۲۵ درصد این تسهیلات صرف پرداخت بدهی های معوقه شد، افزود: از محل تسهیلات طرح روستایی و عشایری نیز در  کارگروه اشتغال استان ۳۲ طرح با اعتبار ۴۷۰ میلیارد تومان مصوب شده که در نوبت سیستم بانکی برای پرداخت قرار گرفته است. وی به پرداخت ۲۶۲ میلیارد تومان تسهیلات از محل های مختلف به بخش صنعت استان در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: از محل تفاهم نامه ۴ جانبه  با بانک سینا ۱۲ میلیارد تومان و از محل مشاغل خانگی نیز بیش از  ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. وی از  تحقق اشتغال برای ۲۵۰۰ نفر در سال گذشته خبر داد و گفت:  ۱۹۰ جواز تأسیس صنعتی و ۳۲ فقره پروانه صنعتی با سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیارد تومانی در این مدت در استان صادر شده است.
اجرای ۱۱ طرح نظارتی در سال گذشته
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به عملکرد سازمان در حوزه بازرسی اشاره کرد و از ۱۱طرح نظارتی در سال گذشته خبر داد و افزود: در این مدت ۵۴ هزار مورد بازرسی صورت گرفته  که مبلغ برگشتی شکایات از این محل ۳۰۰ میلیون تومان بوده است. شهرکی تعداد شکایات سامانه ۱۲۴ سازمان را   ۱۷۸۰ مورد عنوان کرد که ۳۳۶ مورد منجر به تشکیل پرونده شده و در حوزه آرد و نان نیز از ۳۰۰ فقره بازرسی ۸۱ پرونده تشکیل که ۱۱ مورد منجر به اخذ جریمه شده است. وی از صدور ۲۲۹۷ فقره مجوز واحد صنفی و ابطال ۵۷۰ مجوز خبر داد و با بیان اینکه با این تعداد واحدهای صنفی استان به بیش از ۳۰ هزار واحد رسیده ، گفت: در حوزه قاچاق کالا نیز ۵۸۰۰ مورد بازرسی انجام شده که ۱۳۰ پرونده به ارزش ریالی ۷۴ میلیون تومان از این محل تشکیل شده است.
صادرات ۸۹۰ میلیون دلاری از استان  به افغانستان
وی در ادامه به عملکرد حوزه تجارت خارجی سازمان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته از مرز ماهیرود ۱۶۰ میلیون دلار کالا خارج شده که در مجموع میزان خروجی کالا از استان به افغانستان ۸۹۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل خود ۶ درصد رشد داشته است. وی میزان واردات از افغانستان به استان را ۶/۲ میلیوندلار عنوان کرد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به صدور ۵۳ فقره پروانه اکتشاف در سال گذشته اشاره کرد و میزان ذخایر مکشوفه استان را بیش از ۶۸ تن اعلام کرد و ادامه داد: ۱۴۰۰ فقره درخواست اکتشاف در سامانه کادستر ثبت شده که از این تعداد ۳۸۶ مورد در منابع طبیعی استعلام و ۷۳ طرح نیز مصوب شده و در مسیر اکتشاف قرار گرفته است .
کک طبس و فولاد قاین در مرحله افتتاح
وی از آماده بهره برداری بودن پروژه کک طبس خبر داد و علت عدم افتتاح آن را مشکل تأمین مواد اولیه یعنی زغال دانست و ادامه داد: ذخایر زغال شهرستان برای راه اندازی کارخانه کفاف نمی کند که برای تأمین زغال مورد نیاز که ۶۰۰ هزار تن می باشد با سایر نقاط کشور رایزنی ها شده که امید است با تحقق این هدف شاهد افتتاح کارخانه باشیم .
وی اظهار امیدواری کرد فاز اول  کارخانه فولاد قاین اگر در تأمین مالی مشکلی نباشد  امسال به بهره برداری برسد چرا که پیمان کاران در حال کارند .
۵ درصد مواد معدنی ۱۰۰درصد خام خارج می شود
وی از راه اندازی چند واحد فرآوری مواد معدنی در استان در مقیاس کوچک در سال جاری خبر داد و گفت: فقط ۵ درصد مواد معدنی از استان بصورت ۱۰۰ درصد خام خارج می شود چرا که بالغ بر ۳ میلیون تن سنگ آهک استان در کارخانجات سیمان مصرف می شود و تمام زغال و مس تولیدی استان به مصرف داخل می رسد و فقط در حوزه سنگ تزئینی خروج بیشتری صورت می گیرد. وی در مورد حمایت از کالای ایرانی و خرید ادارات از تولیدات داخلی استان با تأکید بر اینکه اولویت ما خرید از داخل است،  گفت: نگاه واحد تولیدی استان نباید به خرید داخل باشد بلکه باید به صادرات فکر کند.
ورود ایدرو به دو طرح توجیه دار صنعتی در سال جاری
وی به سرمایه گذاری های  ایدرو در استان در سال گذشته اشاره کرد و از سرمایه گذاری این مجموعه برای اجرای دو طرح جدید در استان در سال جدید خبر داد و افزود: از ۱۶ الی ۱۷ طرح توجیه دار صنعتی که به این شرکت معرفی شده ۲ طرح را در سال جاری انتخاب خواهند کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*