در گفتگو با مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان عنوان شد: انتقال انبار قدیم تا ۲ ماه دیگر

وجود انبارهای شرکت نفت در مرکز شهر یکی از بزرگترین خطراتی بود که شهر بیرجند را تهدید می کرد. این انبارها دقیقا در قلب شهر قرار داشت و تعداد قابل توجهی از منازل مسکونی شهر  نیز در جوار این انبارها واقع شده بودند.
این خطر بالقوه مسئولان استان و وزارت نفت را بر آن داشت که برای خروج انبارها از بیرجند دست به کار شوند و سرانجام پس از سال ها تلاش و دریک بازه زمانی ۹ ساله انبار بزرگ نفت در خارج از محدوده شهری و در کیلومتر پنج جاده بیرجند- قاین در فروردین ماه سال گذشته با حضور وزیر نفت به بهره برداری رسید .
پس از گذشت بیش از یکسال از افتتاح یکی از بزرگترین انبارهای شرکت نفت در استان هم چنان شاهد فعالیت انبار قدیم و انتقال فرآورده از آن هستیم در همین راستا با مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی گفت وگویی ترتیب داده ایم که نوید بخش خبرهای جدیدی در مورد این انبار بود.
استفاده از انبار قدیم نفت بیرجند صرفا برای صادرات
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی در مورد وضعیت انبار قدیم و جدید شرکت نفت استان گفت: در حال حاضر انبار قدیم شرکت نفت صرفا برای بارهای صادراتی مورد استفاده قرار می گیرد و از این مکان توزیع فرآورده های نفتی نداریم.
انتقال عملیات صادرات سوخت
طی دو ماه آینده به انبار جدید
قربانعلی مردانی با تأکید بر اینکه این انبار به دلیل هم جواری با منازل مسکونی نیاز است بطور کامل به انبار جدید منتقل شود، افزود: برای انتقال کلیه عملیات صادرات سوخت به انبار جدید نیاز به فراهم بودن زیر ساخت ها و تاییدیه هایی است که تاکنون ۸۰ درصد کار انجام شده است و هر چند نمی توان زمان دقیقی را تعیین کرد ولی پیش بینی می شود ظرف دو ماه آینده این اتفاق بیفتد.
برنامه شرکت نفت برای انبار قدیم
وی در پاسخ به این سوال که برنامه شرکت نفت برای انبار قدیم چیست اینگونه پاسخ داد: در این حوزه باید از مرکز کسب تکلیف کنیم که اگر تصمیم به جمع آوری انبار گرفته شود ما تمامی مخازن را لایه روبی و جمع آوری خواهیم کرد و اگر تصمیم گرفته شود بنا به دلایلی مانند مرزی بودن استان هم چنان مورد استفاده قرار گیرد اینگونه عمل خواهد شد.
وی از بارگیری ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار لیتر فرآورده نفتی از انبار قدیم با هدف صادرات خبر داد و گفت: در مجموع ۷۰۰ هزار لیتر فرآورده در این انبار نگهداری می شود.
وی با بیان اینکه معمولا دو سال بعد از راه اندازی انبار تازه تأسیس شرکت نفت باید صرف امتحان و آزمایش تأسیسات بشود، افزود: انبار جدید شرکت نفت در فروردین ماه سال گذشته در زمینی به مساحت ۲۵۰ هزار متر مربع به بهره برداری رسید که متراژ فضاهای مسقف آن ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع، فضای صنعتی آن ۱۹۹ هزار متر مربع ، فضای سبز ۱۶ هزار متر مربع با ۲۰ دهنه سکوی بارگیری  و ۱۱مخزن نگهداری فرآورده می باشد .
انبار جدید ظرفیت ۱۰۵ میلیون لیتری دارد
وی ظرفیت نگهداری این انبار را ۱۰۵ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی عنوان کرد و ادامه داد: در این انبار از جدیدترین متدها و استانداردهای روز جهان استفاده شده که از جمله می توان به ذخیره ۱۲ میلیون لیتر آب در دو مخزن برای استفاده در مواقع بحران، بهره مندی از اتاق کنترل و رصد تمام مراحل بارگیری، تعبیه حوضچه پساب صنعتی و بهداشتی و … اشاره کرد.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی به  مجهز بودن مخزن ها به باند وال اشاره کرد و گفت: معمولا مردم نگرانند که در صورت بروز مشکل در انبار نفت، شهر هم دچار مشکل شود که باید گفت با وجود این باند وال ها جای هیچ نگرانی نیست چرا که همه فرآورده نفتی را می تواند در خود جای دهد و مخازن در راستای پدافند غیرعامل طراحی شده اند. مردانی از وجود سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب، ۱۲ هزار متر مربع پارکینگ، استراحت گاه و امکانات رفاهی برای رانندگان، سیستم توزین فرآورده، دو دستگاه باسکول ۶۰ تنی در ورودی و خروجی انبار، سیستم مخابراتی پیشرفته و پست برق زمینی به عنوان دیگر تجهیزات این انبار اشاره کرد و افزود: برای احداث این انبار ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است .
حریم های اطراف انبار شرکت نفت رعایت شود
وی هم چنین از مردم و مسئولان خواست که حریم ها را در اطراف انبار شرکت نفت رعایت کنند و در ساخت و سازها استعلامات لازم را بگیرند تا شاهد هدر رفت هزینه های میلیاردی و کاهش زمان انتقال  نباشیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این حریم ها تاکنون در انبار جدید رعایت شده است، گفت: تاکنون به لحاظ حفظ حریم در این انبار  مشکلی نداشته ایم.
رونق مرز به صادرات سوخت است
وی در مورد صادرات فرآورده های نفتی از مرز ماهیرود با تأکید بر اینکه رونق مرز رونق اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در پی دارد، گفت: رونق مرز معمولا به نفت بستگی دارد که در همین راستا با همکاری سازمان همیاری شهرداری ها صادرات را از این مرز انجام می دهیم و علاوه بر این به مرزنشینان تا شعاع ۲۰ کیلومتر نیز دولت سهمیه بنزین داده تا به لحاظ معیشتی به آنها کمک شود.
راهکار جدید جلوگیری ازقاچاق سوخت در مرز
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از قاچاق سوخت کنترل باک در نقطه مرزی انجام می شود، افزود: در کارگروه قاچاق سوخت شرکت مصوب کرده ایم کنترل باک به ورودی اصلی و مرزبانی منتقل شود که برای تصویب نهایی آن را به کارگروه استانی خواهیم برد.
وی از تأمین انواع فرآورده های نفتی به عنوان یکی از وظایف این مجموعه یاد کرد و گفت: فرآورده های مورد نیاز استان از سه مبدأ شامل استان های یزد، تربت حیدریه و رفسنجان و گاهی از اصفهان و مشهد که حداقل فاصله ۷۰۰ کیلومتری با مرکز استان دارند تأمین می شود.
حمل روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر
انواع سوخت به استان
مردانی با بیان اینکه روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر انواع فرآورده نفتی از این مبادی به استان حمل می شود، افزود: ۲۲۵ نفت کش با شرکت نفت همکاری دارند که این فرآورده ها در ۵ ناحیه فردوس، قاین، نهبندان، طبس و بیرجند توزیع می شود.
وی از فعالیت ۸۳ جایگاه عرضه نفت،گاز و بنزین ،۲۴ جایگاه CNG ،۲ انبار نفت و دو مرکز سوخت گیری هواپیمایی در استان خبر داد و با اشاره به توزیع  بیش از ۲ میلیاردلیتری انواع سوخت در سال گذشته در استان ادامه داد: در این مدت مصرف CNG  بیش از ۵۰ میلیون و ۶۵۲ هزار  لیتر بوده که در مصرف بنزین نیز ۵۱ میلیون لیتر صرفه جویی به ارزش ریالی بیش از ۲۹۶ میلیارد و ۸۲۶ میلیون ریال صورت گرفته است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*