در مراسم معارفه رئیس دانشگاه بیرجند عنوان شد: کمبود ۵۰ درصدی متخصص در دانشگاه ها

کمبود نیروی متخصص در همه رشته های آموزشی احساس می شود. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه بیرجند را از نهادهای دانشگاهی پرافتخار کشور دانست و اضافه کرد: براساس آمارها ما در همه رشته های آموزشی با کمبود ۵۰ درصدی نیروهای متخصص مواجهیم. سیمائی صراف در مراسم تودیع و تکریم رئیس سابق و معارفه رئیس جدید دانشگاه بیرجند در سالن ولایت این دانشگاه افزود: نظام آموزشی کشور ما نظام نوین ۱۰۰ ساله است و گسترش مرزهای دانش و تربیت نیروهای نخبه از مأموریت های این نظام آموزشی بوده است.به گفته وی امروزه در نظام آموزشی از وجود نیروهای انسانی زیادی برخورداریم و لذا مأموریت های جدیدی از جمله کارآفرینی به مأموریت های دانشگاه اضافه شده است چون گسترش بی رویه آموزش عالی و تنوع دانشگاه ها باعث شده که دانشگاه های ما در انجام مأموریت های جدید خود به ویژه در بحث کارآفرینی موفق عمل نکنند.
تدوین سند آمایش آموزش عالی
سیمائی صراف از وجود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو، ۸۰ هزار عضو هیات علمی و ۲۰۵۰ مؤسسه آموزش عالی در کشور خبر داد و اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسایل را به خوبی شناسایی کرده و به سند آمایش آموزش عالی رسیده ایم که امیدواریم ما را به دوره کیفی بازگرداند و یا بتوانیم نظام آموزشی متناسب با نیازهای روز داشته باشیم. وی با قدردانی از زحمات ۴ ساله خلیلی رئیس سابق دانشگاه بیرجند برای خامسان رئیس جدید آرزوی موفقیت کرد.
به سوی دانشگاه کارآفرین
رئیس جدید دانشگاه بیرجند هم با قدردانی از تمامی بانیان و ارتقادهندگان این دانشگاه گفت: برنامه ما براساس اسناد بالادستی وزارتخانه و سند چشم انداز دانشگاه تدوین و پیگیری می شود.
خامسان علت بخشی از بحران های آموزش عالی را گستردگی بیش از حد این حوزه دانست و بر ضرورت حرکت از یک دانشگاه آموزش محور به سمت یک دانشگاه کارآفرین در دانشگاه بیرجند تأکید کرد.
جزو دانشگاه های چابک هستیم
در ادامه رئیس سابق دانشگاه بیرجند گزارشی از عملکرد ۴ ساله خود ارائه داد و با بیان اینکه هیچ موضوعی فراتر از قانون برایم قابل اهمیت نبوده است، گفت: نسبت کارمند به دانشجو در دانشگاه بیرجند یک به یک شده و جزو دانشگاه های چابک هستیم. البته ناوگان پژوهشی را همانند سایر دانشگاه ها نتوانستیم به لحاظ محدودیت منابع ارتقا بخشیم.
دانشجوی ستاره دار و اخراجی نداشتیم
خلیلی از افزایش بودجه عمومی دانشگاه به ۱۰۸ میلیارد تومان، افزایش بودجه اختصاصی به حدود ۹ میلیارد تومان و تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه دانشگاه طی ۲ سال متوالی به عنوان برخی اقدامات خود در ۴ سال گذشته نام برد و افزود: دانشگاه بیرجند در ردیف ۱۹ دانشگاه های سطح ۲ کشور قرار گرفته، دانشکده هنر و دانشکده ادبیات با ۲۰ میلیارد تومان احیا و ۳۸ پروژه عمرانی جدید و ناتمام اجرا شده و یا در دست اجرا می باشد و ۴ پروژه خیرساز از جمله درمانگاه، خوابگاه ۱۵ خرداد و آزمایشگاه مهندسی هم داشته ایم اما توسعه انسانی از همه این موارد مهمتر است. وی تصریح کرد: خوشبختانه در این مدت دانشجوی ستاره دار، اخراجی و تعلیقی هم نداشته ایم.
در پایان حکم انتصاب خامسان به ریاست دانشگاه بیرجند به وی تقدیم شد و از زحمات خلیلی رئیس سابق تقدیر به عمل آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*