در مجمع نمایندگان استان مطرح شد: رکوردداری استان دراختلاف مردم با منابع طبیعی

خراسان جنوبی رکورددار پرونده های اختلاف مردم با منابع طبیعی در شرق کشور است.
اولین جلسه مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷ دیروز با موضوع بررسی مشکلات مردم با منابع طبیعی به میزبانی اداره کل دیوان محاسبات خراسان جنوبی برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین عبادی رئیس مجمع نمایندگان استان هدف از برگزاری این جلسه را ارائه گزارش مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و بررسی مشکلات مردم در این حوزه عنوان کرد و با بیان اینکه باید مشکلات مربوط به حوزه اجرا و احیانا قانونگذاری با همفکری و هم اندیشی به نفع مردم مرتفع شود، گفت: برخی زمین ها از چند نسل قبل در اختیار مردم بوده که ملی اعلام شدن آنها مشکلاتی را به وجود آورده است.
حجت الاسلام والمسلمین عبادی به مشکلات در بخش اجرای قوانین اشاره کرد و افزود: در بحث ملی اعلام کردن اراضی باید نظر اعضای شوراها و معتمدین محلی برای تعیین تکلیف اراضی دریافت می شد که این اقدامات صورت نگرفته است و این مشکلات در استان ما بیشتر مشاهده می شود.
چرا پرونده ها تعیین تکلیف نشده است؟
نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه نیز با اشاره به خروج ۷۰۰ میلیون متر مکعب روان آب از استان، گفت: ما لیستی از روستاهایی که اختلاف مردم در آنها با منابع طبیعی زیاد است برای بررسی بیشتر ارائه می دهیم. فلاحتی، بومی سازی بخشنامه ها و دستورالعمل ها و ضوابط سازمانی را با توجه به شرایط استان خواستار شد و افزود: مسئولان و کارشناسان منابع طبیعی مواردی را که  با اصلاح برخی قوانین با توجه به شرایط استان مشکل ساز شده است به نمایندگان اعلام کنند تا اقدام مناسب انجام شود.وی به اقدامات خوب صورت گرفته در منابع طبیعی کشور و استان اشاره کرد و با بیان اینکه فلسفه وجود دولت و وضع قوانین، تسهیل زندگی مردم است، افزود: بیشترین پرونده های متشکله در بحث منابع طبیعی در شرق کشور به استان خراسان جنوبی مربوط است و در استان نیز بیشتر مشکلات این بخش مربوط به شهرستان های قاینات و زیرکوه می باشد و اینکه چرا با گذشت سال های سال این پرونده ها تعیین تکلیف نشده، قابل تأمل است. علاوه براین شکایت های مکرر منابع طبیعی در این پروژه ها هزینه های دولت را بالا می برد و در نهایت هم معمولا به محکومیت منابع طبیعی ختم می شود.
هرکجا زورتان برسد از مردم پول می گیرید
نماینده مردم شهرستان های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس هم با بیان اینکه منابع طبیعی در جاهایی که زورش می رسد، پول های خوبی از مردم می گیرد، گفت: پیمانکار راه و شهرسازی که از استان دیگری برای راهسازی در استان ما حضور دارد، نه تنها مطالبات خود از راه و شهرسازی را نگرفته که منابع طبیعی هم جریمه اش می کند. امیرحسنخانی با بیان اینکه این روال درستی نیست خواستار اصلاح اینگونه رویه ها شد و گفت: باید به گونه ای عمل شود که دولت قبول کند، هرچه دارد متعلق به مردم است و مردم هم بدانند هرچه دارند به دولت تعلق دارد و اراضی را به زور از ملت نگیریم تا ابتدا آن را تخریب کرده و بعد به ما تحویل دهند، این فرهنگ باید نهادنیه شود.
این نماینده فراموشکار که گاه اطلاعاتی که می دهد رد می کند، تصریح کرد: به طورقطع مضرات این قانون که سند همه اراضی استان را به نام دولت بزنیم خیلی بیشتر خواهد بود.
کاری با اعتبارات قطره چکانی پیش نمی رود
نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه و عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس هم با اشاره به اینکه مشکلات روستاهای استان در حوزه منابع طبیعی بسیار زیاد است، گفت: باید لیست قوانینی که در حوزه منابع طبیعی به نوعی مزاحم است به ما ارائه شود تا پیگیر اصلاح آنها شویم و با توجه به اینکه قانون جامع منابع طبیعی در کمیسیون کشاورزی مجلس در حال بازنگری می باشد، بهترین زمان برای این پیگیری هاست و می توان با توجه به شرایط استان موارد اصلاح را پیگیر شد. افضلی با بیان اینکه خراسان جنوبی نباید با استان های برخوردار مقایسه شود، تصریح کرد: با این اعتبارات قطره چکانی نمی توان در بحث آبخیزداری و آبخونداری کاری انجام داد به علاوه مقدار هدر رفت روان آب های استان با وجود بارندگی های کم قابل توجه می باشد و باید از محل منابع مختلف پیگیر اخذ اعتبارات برای جلوگیری از این هدر رفت شویم. او با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس به میزبانی استان خراسان جنوبی در روزهای چهارشنبه تا جمعه هفته آینده، این جلسه را فرصت خوبی برای پیگیری مسایل استان در حوزه منابع طبیعی دانست و گفت: در این دو روز تمامی نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به استان می آیند و با سفر به شهرستان ها در جلسه اصلی در مرکز استان حاضر خواهند شد.
اعتبارات در فصل خود تخصیص یابد
عزیزی نژاد مدیرکل دیوان محاسبات استان هم خواستار هماهنگی بین دستگاه ها و مدیریت های مختلف برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای مردم به واسطه مسایل بین دستگاه ها شد و گفت: متأسفانه بعضا اعتبارات در فصول خودش تخصیص نمی یابد و جا دارد که اعتبارات در فصل خودش که امکان جذب وجود دارد تخصیص داده شود زیرا اگر قانون به همین روال باشد ناچار به بازگرداندن اعتبارات تخصیصی هستیم.
انتظارات از نمایندگان مجلس
نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه گفت: چنانچه مردم تعهد عدم مالکیت ارائه داده و برای اجرا هماهنگ باشند، محدودیتی برای اجرای طرح ها با مشارکت مردم نداریم و مساعدت های لازم را هم خواهیم داشت. وی به اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری در سال ۹۷ برای کل کشور با پیگیری های حجت الاسلام والمسلمین عبادی اشاره کرد و سهم استان را از این محل ۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در مجموع ۵/۷ میلیون هکتار وسعت حوزه های ماست که در یک میلیون هکتار آن طرح آبخیزداری اجرا شده و ۵/۶ میلیون هکتار دیگر اجرای طرح آبخیزداری داریم که با احتساب هزینه هر هکتار ۵۰۰ هزار تومان، امیدواریم سهم استان از این اعتبارات افزایش یابد.
در ادامه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بر ضرورت بازنگری و اصلاح قانون ملی شدن جنگل های کشور مصوب سال ۴۱ تاکید کرد و گفت: محدودیتی در واگذاری زمین به بنیاد مسکن و راه و شهرسازی برای ساخت و ساز در روستاها و شهرهای استان نداریم. البته قانونگذار واگذاری لکه های داخل جنگل را ممنوع اعلام کرده است. نصرآبادی، بهبود نگاه به مجموعه منابع طبیعی و سیاست های آن و اعتماد به روند اصلاح امور و تسهیل در خدمت گزاری به مردم، پیگیری جدی در اصلاح قوانین و مقررات، پیگیری و تاکید براصلاح و به روز رسانی دستورالعمل ها و بخشنامه ها و یا تفویض اختیار به استان ها از سوی سازمان مرکزی، ارتقا جایگاه اعتباری مجموعه در سه بخش آبخیزداری و بیابانزدایی و حفاظت در برابر آفات به ویژه شپشک سفید تاغ و … را از جمله انتظارات از نمایندگان مجلس عنوان  کرد.
او از  معضلات زیست محیطی و منابع طبیعی گفت و درباره مشکل آب افزود: سرانه آب بین المللی ۶۶۶۰ متر مکعب، سرانه آب کشور ۱۳۵۰ متر مکعب و در استان این سرانه ۵۰۰ تا ۹۰۰ متر مکعب است در حالی که کشورهای دارای سرانه آب کمتر از ۱۷۰۰ متر مکعب در مرز بحران و کمتر از ۵۰۰ متر مکعب فوق بحرانی محسوب می شوند به علاوه  ۱۹ سالی خشکسالی و بادهای ۱۲۰ تا ۱۸۰ روزه سیستان را در استان شاهد هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*