دانستنی های علمی

زنان مضطرب بیشتر در معرض شکستگی استخوان قرار دارند

تهران – ایرنا – مطالعات محققان ایتالیایی نشان می دهد سطوح اضطراب با افزایش خطر شکستگی استخوان در زنان یائسه مرتبط است.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، این مطالعه نشان می دهد علاوه بر پوکی استخوان و شکستگی استخوان ها، اختلالات دستگاه گوارشی و بیماری های قلبی نیز در زنان مسن مضطرب بیشتر دیده می شود.
بر اساس گزارش بنیاد بین المللی پوکی استخوان، از هر سه زن بالای ۵۰ سال، یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند. از طرفی این آمار نشان می دهد بستری شدن زنان بالای ۴۵ در بیمارستان به دلیل مشکلات ناشی از پوکی استخوان، بیشتر از دیابت، سکته قلبی (انفارکتوس میوکارد) و سرطان سینه است.
مطالعات قبلی نشان داد افراد مبتلا به اختلال اضطراب، ۱٫۷۹ برابر بیشتر از افرادی که مضطرب نیستند، در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. این مطالعه نشان داد اضطراب با تراکم مواد معدنی استخوان ها رابطه مستقیم دارد.
مطالعه جدید با بررسی ۱۹۲ زن با میانگین سنی ۶۷٫۵ سال به مدت ۱۰ سال نشان می دهد اضطراب زنان را مستعد پوکی استخوان و شکستگی ناشی از آن می کند. در این بررسی ۱۴ پارامتر از قبیل تنش، ترس، کیفیت خواب، افسردگی، توان حافظه، ‌احساس بی قراری و فعالیت فیزیکی که همگی با سطح اضطراب مرتبطند، مورد بررسی قرار گرفت.
محققان دریافتند سطح اضطراب با سن،‌ سن یائسگی و علایم افسردگی ارتباط مستقیم دارد. این مطالعه نشان می دهد زنان مبتلا به اختلال اضطراب تراکم استخوان پایین تری دارند و بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند.
روان درمانی، تبعیت از رژیم غذایی صحیح و فعالیت مرتب فیزیکی در کاهش علایم اضطراب و پوکی استخوان موثر است

درمان دیابت نوع ۱ با سلول های مهندسی شده

تهران – ایرنا – محققان با استفاده از سلول پانکراس مهندسی شده انسان در آزمایشگاه موفق به درمان دیابت نوع ۱ در موش ها شدند و امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند با رشد بافت بیمار در آزمایشگاه، دیابت نوع ۱ را در انسان درمان کنند.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی با همکاری محققان دانشگاه یوکوهامای ژاپن دریافتند چگونه سلول های پانکراس انسان در آزمایشگاه قادر به رشد سیستم جریان خون و ترشح هورمون هایی مانند انسولین است.
این مطالعه نشان می دهد سیستم کشت سلولی خود تراکم دهنده، قادر به رشد عروق خونی بافت هستند. محققان در این مطالعه سلول بافت های مختلفی از جمله پانکراس، قلب و مغز را مورد بررسی قرار دارند و همچنین از سلول های بنیادی پرتوان القایی نیز استفاده کردند.
پس از پیوند سلول های مهندسی شده انسان به موش های مبتلا به دیابت، مشاهده شد که این سلول ها مانند بخشی از سیستم غدد درون ریز عمل می کند و قادر به ترشح انسولین و تثبیت قند خون است. در حال حاضر موانعی که برای استفاده از این روش در انسان وجود دارند، اعصاب و منبع خون بافت هستند.
دیابت نوع ۱، یک اختلال خود ایمنی است که تولید انسولین را در بدن متوقف می کند و در واقع در این بیماری مزمن، سیستم ایمنی بدن به سلول های بتا اجازه تولید انسولین نمی دهند.
انسولین توسط سلول های بتا در پانکراس تولید می شود و مهمترین وظیفه آن تبدیل قند خوراکی به انرژی است. در دیابت نوع ۱، سلول های ایمنی با تخریب سلول های بتا، تولید انسولین را متوقف می کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*