آخرین خبر :

دانستنی های علمی

خوراکی مفید برای شادابی پوست

اگر به دنبال راهی برای حفظ شادابی پوست هستید؛ بهتر است بدانید که متخصصان تغذیه خوراکی‌هایی را برای مصرف در وعده صبحانه توصیه می‌کنند که به شادابی و جوان ماندن پوست کمک می کند.

یکی از این خوراکی‌ها بلغور جو است؛ این خوراکی علاوه بر بهبود هضم غذا، کلسترول بد خون را به میزان زیادی کاهش می‌دهند؛ اما مهم ترین خاصیت جو در شادابی پوست آن است که می تواند سرعت تشکیل چین و چروک‌های آن را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

خوراکی های مضر برای فشار خون

فشار خون بالا یکی از مشکلات شایع در افراد است که علاوه بر افزایش احتمال حملات قلبی، خطر ابتلا به دیابت و سکته مغزی را افزایش می‌دهد، برخی از خوراکی‌ها به سرعت می‌توانند فشار خون را بالا ببرند، در حقیقت می‌توان گفت برای افراد مبتلا به فشار خون بالا این خوراکی‌ها سم هستند، الکل و کوشت قرمز دو ماده غذایی مهم در این دسته از خوراکی‌ها هستند که با افزایش میزان تری گلیسیرید و فشار خون، احتمال سکته‌های قلبی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند.

چربی‌های ترانس، شیرین کننده‌های مصنوعی و غذا‌های فرآوری شده از جمله دیگر خوراکی‌هایی هستند که می‌توانند به سرعت فشار خون را بالا ببرند.

کشف پروتئین عامل متاستاز سرطان سینه

تهران – ایرنا – محققان موسسه تحقیقاتی بالینی مونترال کانادا موفق به کشف پروتئینی شدند که در صورت غیر فعال شدن، می تواند از متاستاز سرطان پیشرفته سینه جلوگیری کند.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، تومورهای سرطانی زمانی شکل می گیرند که سلول های بافت سالم رشد بی رویه و غیر طبیعی داشته باشند. برخی از این سلول ها قادر به ترک تومور شده و در بدن پخش می شوند. این حالت پیچیده ترین شکل بیماری است که درمان را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.
این سلول ها از طریق جریان خون وارد بافت های دیگر از جمله ریه، استخوان و مغز می شوند. این سلول ها سلول های متاستاسیک نامیده می شوند و معمولا نسبت به درمان بسیار مقاوم هستند. ۹۰ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان سینه به دلیل متاستاز بیماری است.
مطالعات محققان موسسه تحقیقاتی بالینی مونترال نشان می دهد پروتئینی به نام AXL در شکل تهاجمی سرطان سینه، HER2 مثبت، نقش دارد. در این حالت، سلول های حاوی سطوح بالای AXL، تمایل به ترک تومور و متاستاز دارند.
محققان معتقدند درمان با هدف کاهش پروتئین AXL می تواند از متاستاز سرطان جلوگیری کرده و بسیار موثر باشد.

لاته تایلندی را وارد رژیمتان کنید

خوردن مواد غذایی زرد رنگ راهی بسیار عالی برای محافظت از بدن و از بین بردن سموم آن است. پیشنهاد می‌کنیم زردچوبه را به رژیم غذایی روزانه‌تان وارد کنید. این ادویه جادویی خوش طعم پر از آنتی‌اکسیدان است و التهاب بدن را کاهش داده و هضم صحیح مواد غذایی می‌شود کهان را به یک سم زدای قوی تبدیل کرده است. یک روش برای وارد کردن این ادویه به رژیم روزانه‌تان درست کردن “شیر طلایی” است که گاهی “لاته تایلندی” نیز نامیده می‌شود. بهتر است از شیر نارگیل یا هر نوع دیگری از شیر مورد علاقه‌تان (غیر از نوع لبنی) استفاده نمایید. زردچوبه، دارچین، زنجبیل، فلفل و یک قاشق غذاخوری عسل را به شیر اضافه کنید و آن را حرارت دهید تا لاته تایلندی‌تان حاضر شود. این ادویه‌ها همچنین برای پاکسازی پوست بسیار مؤثر می‌باشند.

افراد خلاق ۹۰ درصد بیشتر احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی را دارند

اسکیزوفرنی

محققان دریافتند که افراد خلاق ۹۰ درصد بیشتر از سایرین احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی را دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس، طبق نتایج یک مطالعه در سوئد، محققان اظهار کردند که استعداد هنری با شرایط سلامت روانی مرتبط است.

از آنجایی که بسیاری از نابغه‌های خلاق دنیا از مسائل بهداشت روان رنج می‌بردند، محققان در مورد ارتباط بین خلاقیت و سلامت روان مطالعاتی انجام دادند.

آنها عنوان کردند: اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و افسردگی در این افراد نسبت به سایرین بیشتر است.

نتایج حاکی از آن بود افرادی که استعداد هنری داشتند، ۹۰ درصد بیشتر احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی را نسبت به همتایان خود با خلاقیت کمتر داشتند و این مورد در ۳۰ سالگی بیشتر مشاهده شد.

علاوه بر این، بستری شدن هنرمندان به علت اختلال دو قطبی با ۶۲ درصد و افسردگی با ۳۹ درصد بود.

البته لازم به ذکر است که این اولین مطالعه در این باره نیست و در سال ۲۰۱۰، محققان با استفاده از اسکن مغزی، ارتباط بین اسکیزوفرنی و خلاقیت را کشف کردند. در سال ۲۰۱۵ مطالعات نشان داد که افراد خلاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی قرار دارند.

همچنین نتایج  یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ حاکی از آن بود که نویسندگان در معرض خطر بیشتری هستند.

جیمز مک کیب، نویسنده ارشد این مطالعه اظهار کرد: ژنتیک ورای خلاقیت ممکن است بر سلامت روان تاثیر بگذارد.

با این حال، مهم است به یاد داشته باشید که درصد ابتلا به اسکیزوفرنی حتی در میان افراد خلاق هم بسیار پایین است، بنابراین اگر هنرمند هستید نیازی به نگرانی نیست.

“ورزش” بهترین داروست

ورزش سالمند

کارشناسان معتقدند ورزش بهترین داروست و باید به هر یک از بیماران مبتلا به سرطان توصیه شود.

به گزارش ایسنا، گروهی از کارشناسان در یک دستورالعمل پزشکی جدید توصیه کردند تمامی مبتلایان به سرطان برای کند کردن روند پیشرفت بیماری و افزایش طول عمر خود باید ورزش کنند.

در این دستورالعمل که از سوی انجمن انکولوژی بالینی استرالیا ارائه شده آمده است: خودداری از ورزش کردن پس از تشخیص بیماری یا در طول درمان احتمال زنده ماندن بیمار مبتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

بیش از ۲۰ سازمان فعال در خدمات مراقبت بیماری سرطان خواستار آن شده‌اند که فعالیت ورزشی در تمامی برنامه‌های درمانیِ این بیماران گنجانده شود.

به گفته کارشناسان اگر بتوان تمامی فوائد ورزش کردن را داخل یک قرص قرار داد تمام بیماران متقاضی مصرف آن می شوند و متخصصان مصرف آن را به تمامی بیماران توصیه می‌کنند.

شواهد نشان می‌دهند خودداری از ورزش کردن در مبتلایان به سرطان خطر زا است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، کارشناسان اظهار داشتند: بر اساس آنچه مشاهده می‌شود ورزش بهترین دارو برای مبتلایان به سرطان است که باید در کنار دیگر گزینه‌های درمانی استفاده شود تا عوارض جانبی ناشی از فرآیند درمان را کاهش داده، روند پیشرفت بیماری را کند کرده، کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشیده و طول عمر بیمار را افزایش دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*