دانستنی های علمی

فواید خیار

خیار: از کاهش فشارخون تا محافظت از مو و ناخن

به گفته متخصصان، خیار با سمزدایی و پیشگیری از بی‌آبی بدن به کاهش مشکلات در هوای گرم کمک می‌کند؛ با این حال تمام خواص آن به این‌ها محدود نمی‌شود.

خیار

خیار متشکل از ۹۵ درصد آب است که به حفظ آب بدن کمک کرده و با سم زدایی، موجب تازگی و طراوت آن می‌شود. میزان بالا آب موجود در خیار همچون یک دستگاه تصفیه عمل می‌کند و ضایعات بدن را خارج می‌نماید.

همچنین خیار سرشار از فیبر، پتاسیم و منیزیم است. تمامی این مواد مغذی در کاهش فشارخون مؤثر هستند. بعلاوه، خاصیت مُدّر (ادرارآوری) خفیف آن که به خاطر میزان بالا آب و پتاسیم آن است، به تنظیم فشارخون هم کمک می‌کند.

خیار موجب آرامش پوست می‌شود. برای ایجاد طراوت و شادابی فوری پوست، آب خیار را مستقیماً بر روی پوست بمالید. خیار حاوی پتاسیم بوده و برای پوست خشک ایده آل است.

خیار موجب کاهش سیاهی دور چشم می‌شود. برش‌های خیار را هر روز به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه بر روی چشم بگذارید تا سیاهی و پف دور چشم از بین برود. گذاشتن برش‌های خیار بر روی پوست موجب نرمی و طراوت آن می‌شود.

خیار دارای مقادیر خوب سیلیکا است که برای محافظت ناخن و مو خوب هستند. خیار علاوه بر محکم کردن ناخن‌های دست و پا موجب رشد مو هم می‌شود

خیار به دلیل میزان بالا آب و خواص ضدالتهابی خود به درمان آفتاب سوختگی کمک می‌کند. آب خیار را با ماست یا آبلیمو مخلوط کرده و روزانه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی پوست بمالید. این روش موجب درمان آفتاب سوختگی‌های خفیف می‌شود.

خیار به آزاد شدن گرما اضافی درون دهان که علت اصلی بوی بدن نفس است کمک می‌کند. یک برش از خیار را به مدت ۳۰ ثانیه با زبان در سقف دهانتان نگه دارید. مواد فتوشیمیایی موجود در این سبزی موجب نابودی باکتری‌های عامل بوی بدن نفس می‌شود.

دانه‌های خیار منبع پتاسیم و ویتامین E هستند که به کاهش چین و چروک، خطوط ریز، لکه‌ها و سایر علائم پیری کمک می‌کنند. راه دیگر حفظ سلامت و شادابی پوست نوشیدن منظم آب همراه با برش‌های خیار اضافه شده به آن است.

خیار دارای مقادیر خوب سیلیکا است که برای محافظت ناخن و مو خوب هستند. خیار علاوه بر محکم کردن ناخن‌های دست و پا موجب رشد مو هم می‌شود.

حواستان به اسیدیته‌ی بدنتان باشد!

۲۰ نشانه اسیدی شدن بدن و راه حل آن

هنگامی که بدن ما به وضعیت اسیدوز وارد می‌شود، مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن خواهد بود. در این حالت مواد معدنی گران‌بها از جمله کلسیم، سدیم، منیزیم، و پتاسیم از اندام و استخوان‌ها حذف می‌شوند تا اسید را خنثی کرده و از بدن خارج کنند. به همین دلیل ما شاهد افزایش پوکی استخوان خواهیم بود. تخلیه جبران ناپذیر این ذخایر معدنی، بدن را همچنان در حالت اسیدی نگه می‌دارد و این زمانی برای افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عمده‌ای مانند سرطان است.

غذاهای اسید و بازی

بیشتر غلات، محصولات لبنی، سویا، و گوشت خاصیت اسیدی دارند. قهوه، الکل، غذاهای پردازش شده، شکر تصفیه شده، جایگزین‌های شکر، و … نیز اسیدی هستند. وقتی ما غذا می‌خوریم، مواد زائد اسیدی از طریق متابولیسم این غذاها تولید می‌شوند. این مواد زائد باید خنثی یا دفع شوند.

در اینجا ۲۰ نشانه اسیدی شدن بدن معرفی شده است:

* افزایش خلط
* سرفه مزمن
* درد قفسه سینه
* خستگی مزمن
* مشکلات سینوس
* پوکی استخوان
* شرایط عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و زوال عقل
* کاهش وضوح ذهنی

وضعیت عاطفی شما بر میزان اسیدیته بدن تأثیر می‌گذارد. خشم، ترس، استرس، باعث اسیدی شدن مایعات بدن می‌شود

* آسیب قلبی عروقی ناشی از پلاک اسیدی-افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی
* عفونت‌های مثانه و کلیه
* کمبود ایمنی
* مسائل پوست مانند اگزما، آکنه، بثورات و درماتیت
* مشکلات معده از جمله نفخ، سوء هاضمه، ریفلاکس معده و گاز
* عفونت‌های قارچی
* افزایش وزن و چاقی
* دیابت
* آلرژی
* سیاتیک و سفتی گردن
* حفره‌ها و لثه‌های حساس
* درد مفصلی و درد عضلات.

۱۰ راه حل سریع

* رژیم غذایی و سبک زندگی خود را برای کاهش میزان اسیدیته بدن تغییر دهید. در اینجا بهترین گام‌هایی که می‌توانید برای جلوگیری از اسیدیته بدن بردارید معرفی شده است:
* هر روز مقادیر زیادی آب تصفیه شده بنوشید. این کار باعث رفع سریع‌تر سموم از بدن می‌شود.
* غذاهای اسیدی را از رژیمتان اگر به طور کامل حذف نمی‌کنید، مصرف آن‌ها را بسیار محدود کنید. مواد غذایی مانند نوشابه‌ها، پاپ کورن، لبنیات چرب، شیرینی، قهوه، سرکه سفید، شیرین کننده‌ها، گوشت، محصولات گندم و … تولید اسید می‌کنند.
* رژیم غذایی بر پایه گیاهی داشته باشید. مطالعه‌ای در Journal of the International Society of Sports Nutrition منتشر شد که نشان داد مصرف مکمل‌های گیاهی موجب افزایش حالت قلیایی در بدن می‌شود. مصرف غذاهای مملو از میوه‌ها و سبزیجات راهکار خوبی برای خنثی کردن اسید است. سبزیجاتی مانند اسفناج، بروکلی و حبوبات یا میوه‌هایی مانند کشمش، موز و سیب گزینه‌های خوبی برای خنثی کردن اسیدیته بدن هستند. آب سبزیجات نیز اسید بدن را خنثی می‌کند.
* وضعیت عاطفی شما بر میزان اسیدیته بدن تأثیر می‌گذارد. خشم، ترس، استرس، باعث اسیدی شدن مایعات بدن می‌شود. با مدیتیشن و یوگا تنش را تا ممکن از خود دور کنید.
* از غذاهای اصلاح شده ژنتیکی اجتناب کنید.
* مصرف آجیل، دانه‌ها، لوبیا و حبوبات را فراموش نکنید.
* نوشیدن آب‌لیمو می‌تواند به تعادل سطوح اسیدی بدن کمک کند.
* به جای شیر لبنی، شیر نارگیل یا شیر بادام مصرف کنید.
* عدد پ. هاش خونتان را به طور مرتب چک کنید.

سرنخ‌هایی از سلامت بدن در دست‌های شما!

دست

در برخی مواقع با بررسی دقیق دست‌ها می‌توان به سرنخ‌هایی در مورد وضعیت سلامت بدن دست پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، کف دست‌ها، بافت پوست، ناخن‌ها، غدد تعریق و رنگدانه‌ها می‌توانند به پیش‌بینی بیماری‌ها و کمبودهای مواد معدنی کمک کنند.

سایت تخصصی “مدیکال دیلی” در مطلبی تازه آورده است از جمله مشکلات جسمی که می‌توان با بررسی و معاینه ظاهری دست‌ها به آنها پی برد شامل موارد زیر است:

عملکرد غده تیروئید: ورم کردن انگشت‌ها و سرد بودن دست‌ها می‌تواند نشانه کم کاری غده تیروئید باشد. پرکاری تیروئید هم می‌تواند با علائمی از قبیل قرمزی یا خشک شدن پوست دست‌ها ظاهر شود.

کمبود ریزمغذی‌ها: شکنندگی و سستیِ ناخن‌های دست می‌تواند نشان دهنده کمبود روی، ویتامین A ، ویتامین C یا بیوتین باشد. همچنین کمبود کلسیم هم موجب سست شدن ناخن‌ها می‌شود.

تعریق بیش از حد: کف دست‌ها هنگام ورزش کردن یا مضطرب بودن دچار تعریق می‌شوند اما بیش فعالی غده‌های تعریق نیز می‌تواند یکی از علائم تعریق بیش از حد باشد. این مشکل اغلب زمینه ژنتیکی دارد،‌ در دوران کودکی یا جوانی شروع شده و فرد در شب دچار آن نمی‌شود.

وضعیت سلامت قلبی: قدرت دست‌ها می‌تواند نشان دهد سلامت قلب چگونه است و حتی می‌توان با کمک آن خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را اندازه‌گیری کرد. مطالعات نشان می‌دهد قدرت دست‌ها روش خوبی برای ارزیابی سن زیستی است و ضعیف‌تر بودن قدرت ماهیچه‌ای، شرایط فرد را برای جان سالم به در بردن از یک مشکل مزمن پزشکی سخت‌تر می‌سازد.

علائم پارکینسون: لرزش دست‌ها در زمانی که حرکتی ندارند می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری پارکینسون باشد. این تکان خوردن دست‌ها با لرزش‌های معمولی که افراد هنگام استرس و مصرف کافئین تجربه می‌کند متفاوت است.

سطح اکسیژن: کم‌خونی شرایطی است که به کاهش سطح گلبول‌های قرمز خون منجر می‌شود. رنگ پریدگی دست‌ها و ناخن‌ها هم نشانه کم‌خونی است.

اگزما: در صورتیکه فرد به رغم استفاده از مرطوب کننده‌ها از خشکی پوست رنج می‌برد به بیماری پوستی اگزما مبتلاست.

این‌ها را نخورید تا جوان بمانید!

۸ غذایی که پیر و بیمارتان می‌کند

شاید در حال حاضر، مصرف غذاهای سریع، راحت و خوشمزه برای شیوه زندگی شما مناسب باشد، اما ممکن است بعدها شما را در وضعیت سلامتی نامناسب و وخیمی قرار دهد. اگر رژیم غذایی‌تان به سمت غذاهای سالم تغییر ندهید، خیلی زود، به فردی جوان در یک کالبد سالخورده تبدیل خواهد شد و در بهت فرو خواهید رفت.

دونات

در این مطلب به هشت ماده غذایی اشاره خواهیم کرد که باید برای جلوگیری از پیری زودرس و ابتلا به بیماری، از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

۱٫ علی‌رغم اطلاعیه‌های سازمان جهانی غذا و دارو مبنی بر ممنوعیت استفاده از چربی‌های ترانس و روغن‌های هیدروژنه فراوری شده، این دو هنوز هم در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این روغن‌ها به منظور پخت و پز یا به عنوان سس سالادها استفاده نکنید. این روغن‌ها ارزان‌تر هستند اما عمرتان را کوتاه کرده و عمر قاب عکستان بر روی طاقچه را طولانی‌تر می‌کنند!
نکته مشابه: از کره‌ای به جز مارگارین استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید از پلاستیک ذوب شده نیز استفاده کنید! زیرا پلاستیک مذاب و کره مارگارین از نظر مولکولی مشابه هستند. بنابراین کره‌های طبیعی بهترند. فقط از روغن‌های سرد فشرده استفاده کنید، اما هرگونه روغن کانولا (کلزا) را رد کنید.

۲٫ حرف از چربی‌ها شد، از مصرف غذاهای کم چرب یا بدون چربی نیز اجتناب کنید. این تئوری که “همه چربی‌ها و کلسترول موجب چاقی و مشکلات قلبی می‌شود” جعلی است. خودتان را به خاطر این حرف‌ها نابود نکنید.

از مصرف غذاهای دارای آسپارتام و جوش شیرین اجتناب نمایید. همچنین باید مصرف هرگونه نوشابه‌ی حاوی این ماده را نیز قطع کنید. آسپارتام یک سم عصبی است که مرگ سلول‌های مغزی را تحمیل می‌کند و می‌تواند مسبب زوال عقل و یا سرطان مغز باشد

اغلب دانشمندان این نظریه را به طور کامل رها کرده‌اند. زیرا اگر افراد بخواهند مصرف چربی‌های سالم را به طور چشمگیری کاهش دهند، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و چاقی بیشتر خواهد شد زیرا این قندها و HFCS (شربت ذرت با فروکتوز بالا) است که ریشه چاقی و مشکلات مربوط به چربی‌های اشباع هستند.

۳٫ برخی افراد، شکرهای تصفیه شده یا سوکروز را سم در نظر می‌گیرند. این ماده موجب افزایش قند خون و در نهایت پاسخ انسولین در بدنتان شده و در نهایت به چاقی و دیابت ختم می‌شود. سوکروز، موجب فرایند اکسیداسیون می‌گردد که به طرز عجیب و غریبی سبب پیری زودرس و همچنین موجب تولید محصولات نهایی گلیکاسیون یا گلیکوتوکسین (نوعی ماده سمی) می‌شود. پس به نفعتان است که مصرف سوکروز را کم کنید.

۴٫ شیرین کننده‌های مصنوعی از سوکروز هم بدتر هستند. از مصرف غذاهای دارای آسپارتام و جوش شیرین اجتناب نمایید. همچنین باید مصرف هرگونه نوشابه‌ی حاوی این ماده را نیز قطع کنید. آسپارتام یک سم عصبی است که مرگ سلول‌های مغزی را تحمیل می‌کند و می‌تواند مسبب زوال عقل و یا سرطان مغز باشد.

۵٫ شما همچنین باید شربت ذرت حاوی فروکتوز بالا (HFCS) را کنار بگذارید. شما می‌توانید این کار را با کنار گذاشتن مصرف نوشابه‌ها و آبمیوه انجام دهید. اما این کافی نیست. شیرینی‌ها، کوکی‌ها و آب نبات‌ها نیز معمولاً حاوی HFCS هستند، اما تولیدکنندگان اغلب با استفاده از برچسب “شربت ذرت” مسئله را حل می‌کنند.
فروکتوز، قند طبیعی موجود در میوه، به دلیل وجود ترکیبات طبیعی دیگر موجود در میوه، به آرامی متابولیزه می‌شود. اما کنسانتره شربت ذرت با فروکتوز بالا موجود در غذاها و نوشیدنی‌های فراوری شده به سرعت به منظور تبدیل به ماده انرژی‌زا مانند گلوکز، متابولیزه نمی‌شود و نیمی از آن به عنوان چربی در کبد ذخیره شده و موجب، چاقی، کبد چرب، دیابت نوع ۲ یا سرطان می‌شود.

۶٫ امروزه، گندم نیز در حال طی کردن مسیر تبدیل شدن به ماده مضر است. زیرا اکنون تبدیل به مقصر بیشتر مشکلات گوارشی شده است. اما یک مطالعه کانادایی نشان داد که بسیاری از افراد دارای حساسیت گلوتن مشکل کمتری را با نان مبتنی بر خمیرترش دارند. همان‌طور که در مورد نان گندم گفته شد، می‌توان آن را به سایر دانه‌های زراعی نیز تعمیم داد. بهتر است از مصرف هرگونه محصولات گندم فراوری شده و محصولات دانه‌ای تصفیه شده اجتناب کنید.

۷٫ سویا هم یکی دیگر از مواد غذایی بحث برانگیز است. در حالی که اغلب افراد فکر می‌کنند سویا کاملاً مفید است، تحقیقات نشان می‌دهند که چگونه سویا سبب مشکلات گوارشی شده و باعث عدم تعادل هورمونی استروژن می‌گردد.

۸٫ نمک پردازش شده یا تصفیه شده همه ویژگی‌های یک نمک بد را داراست. اما نمک دریا در واقع یک غذای سالم است! بعضی از نمک‌های فروخته شده به عنوان نمک دریا قلابی هستند زیرا تصفیه شده‌اند. فروشندگان این نمک‌ها این نکته را که نمکشان تصفیه شده است را نمی‌گویند چون اساساً همه نمک‌ها از دریا گرفته می‌شوند.
نمک دریای تصفیه نشده حاوی مواد مغذی حیاتی بدون پسماندهای سمی ناشی از فراوری نمک است. نمک دریای فراوری شده سفیدتر از نوع تصفیه نشده است. مطمئن شوید نمکی که مصرف می‌کنید نمک طبیعی غیرتصفیه بوده و در حد امکان کمی نمک با خود به همراه داشته باشید چون در رستوران‌ها از نمک تصفیه شده استفاده می‌کنند

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*