دانستنی های علمی

درمان پوکی استخوان در سالمندان

نرمی و پوکی استخوان از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند.
برای رهایی از پوکی استخوان پزشکان قرص‌های کلسیم و مکمل‌های ویتامین D مانند فوزاماکس را تجویز می‌کنند، با این وجود محققان آمریکایی دریافتند که مصرف این گونه قرص‌ها در بهبود وضعیت سالمندان اثر چندانی ندارد.
نتایج بررسی این پژوهشگران نشان می‌دهد در افراد بالای ۶۵ سال مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی نه تنها پوکی استخوان را برطرف نمی‌کند، احتمال تشکیل سنگ کلیه را هم بالا می‌برد.
پزشکان ورزش کردن  را بهترین راه برای درمان پوکی استخوان و خطرات ناشی از آن در سالمندان می‌دانند.

تاثیر سلامت دندان بر قلب/ این علائم سکته مغزی را جدی بگیرید/ روش صحیح تشویق کودک/ تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو چیست

ارتباط بیماری‌های قلبی با دندان

به تازگی انجمن قلب آمریکا اعلام کرد که وضعیت سلامت دندان‌ها در افراد، نشان دهنده وضعیت قلب آن‌ها است.
نتایج این تحقیقات که چندین سال به طول انجامید نشان می‌دهد در افرادی که بیش از دو دندان خود را در مدت این تحقیقات از دست داده بودند خطر بیماری‌های قلبی عروقی تا ۲۳ درصد بیشتر بوده است.
محققان معتقدند مشکلاتی همچون چربی یا فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در این افراد به نسبت دیگران بالاتر می‌برد.

این علائم سکته مغزی را جدی بگیرید

اگر تاکنون در بیشتر اوقات دچار بی حسی و ضعف، گزگز کردن، سردی پوست، رشد کند ناخن و نبض ضعیف در پا‌های خود بوده‌اید، باید بدانید که این موارد از علائم گردش ضعیف خون در پا‌ها هستند.
از دلایل اصلی عدم گردش مناسب خون در پاها، تنگ شدن رگ‌های خونی یا وجود لخته خون در رگ هاست؛ همچنین دیابت و چاقی هم از مواردی هستند که موجب می‌شوند خون به خوبی در پا‌ها گردش نداشته باشد.
شاید سردی و بی حسی همیشگی پا آنچنان آزاردهنده نباشد، ولی ممکن است یک هشدار برای بروز آمبولی یا سکته مغزی باشد.

تاثیر سلامت دندان بر قلب/ این علائم سکته مغزی را جدی بگیرید/ روش صحیح تشویق کودک/ تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو چیست

به کودک وعده دروغ ندهید

یکی از شیوه‌های موثر در تربیت کودک، تشویق او هنگام انجام دادن درست کارهاست؛ با این وجود روانشناسان معتقدند برخی تشویق‌های نادرست وجود دارند که در تربیت کودک نتیجه عکس خواهند داشت.

یکی از بدترین تشویق‌ها، تشویق همراه با دادن وعده دروغین است، برای انجام کار درست توسط کودک یا به او جایزه ندهید، یا اگر وعده جایزه‌ای دادید حتما به وعده خود عمل کنید، در غیر این صورت کودک علاوه بر اینکه دروغ گفتن را از شما می‌آموزد، دیگر برای انجام کار درست رغبتی ندارد.

هیچگاه به شکلی کنایه آمیز کودک خود را تشویق نکنید؛ عبارت “چه عجب امروز اتاقت را تمیز کرده‌ای” بیش از آنکه تحسین کننده رفتار درست کودک باشد، برای وی سرخوردگی به همراه خواهد داشت.

برای تذکر دادن یا حتی تشویق کردن کودک خود، وی را با دیگران مقایسه نکنید، در غیر این صورت کودک می‌آموزد که صرف بهتر بودن از اطرافیان برای وی کافی است.

تاثیر سلامت دندان بر قلب/ این علائم سکته مغزی را جدی بگیرید/ روش صحیح تشویق کودک/ تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو چیست

احتیاط کنید

توت فرنگی در صدر فهرست میوه‌های آلوده به آفت‌کش

هرساله، سازمان زیست محیطی EWG آمریکا، فهرستی از ۱۲ میوه و سبزیجات حاوی بالاترین مقادیر باقیمانده آفت‌کش‌ها را منتشر می‌کند. برای سومین سال متوالی، توت فرنگی در صدر این فهرست قرار گرفت.

توت فرنگی

یکی از موضوعات مطرح در حوزه امنیت غذایی، وجود باقیمانده آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی است. وجود باقیمانده آفت‌کش‌ها در میوه، سبزیجات و سایر مواد غذایی، تأثیرات نامطلوبی بر سلامت انسان دارند.
در فهرست ۲۰۱۸ Dirty Dozen که توسط سازمان زیست محیطی «Environmental Working Group» (آمریکا) تهیه می‌شود، نام ۷ میوه و ۵ سبزی دیده می‌شود و برای سومین سال متوالی، توت فرنگی در صدر فهرست آلوده‌ترین میوه‌ها و سبزیجات آلوده به آفت‌کش‌ها جای گرفت.

۱٫ توت فرنگی

در یک نمونه، باقیمانده ۲۲ آفت‌کش و در یک سوم تمامی نمونه توت فرنگی‌های مورد بررسی، باقیمانده ۱۰ یا بیشتر آفت‌کش گزارش شد و برای سومین سال متوالی، توت فرنگی در صدر فهرست آلوده‌ترین میوه‌ها و سبزیجات قرار گرفت.

۲٫ اسفناج

رتبه دوم در این فهرست به اسفناج اختصاص داشت. در ۹۷ درصد از نمونه‌های مورد بررسی، وجود باقیمانده آفت‌کش‌ها گزارش شد.

۳٫ شلیل

در ۹۴ درصد از نمونه شلیل‌های مورد بررسی، باقیمانده حداقل ۲ آفت‌کش گزارش شد و یک نمونه حاوی باقیمانده ۱۵ آفت‌کش بود.

در یک نمونه، باقیمانده ۲۲ آفت‌کش و در یک سوم تمامی نمونه توت فرنگی‌های مورد بررسی، باقیمانده ۱۰ یا بیشتر آفت‌کش گزارش شد و برای سومین سال متوالی، توت فرنگی در صدر فهرست آلوده‌ترین میوه‌ها و سبزیجات قرار گرفت

۴٫ سیب

در ۹۰ درصد نمونه سیب‌های مورد بررسی، وجود باقیمانده آفت‌کش‌ها گزارش شد. همچنین در یک نمونه، باقی‌مانده یک آفت‌کش ممنوع شده در اروپا که می‌تواند منجر به بروز سرطان شود، مشاهده شد.

۵٫ انگور

در ۹۶ درصد از نمونه انگورهای مورد بررسی، باقیمانده حداقل ۵ آفت‌کش گزارش شد.

۶٫ هلو

در ۹۹ درصد از نمونه‌های مورد بررسی، حداقل یک نمونه آفت‌کش قابل شناسایی گزارش شد.

۷٫ گیلاس

در نمونه‌های مورد بررسی، باقیمانده حداقل ۵ آفت‌کش گزارش شد. همچنین یک نمونه حاوی آفت‌کش ممنوع شده در اروپا بود که می‌تواند منجر به بروز سرطان شود.

۸٫ گلابی

غلظت بالای برخی از آفت‌کش‌ها مانند حشره کش و قارچ کش در نمونه‌های مورد بررسی گزارش شد. در نیمی از تمام نمونه‌ها، باقیمانده حداقل ۵ آفت‌کش مشاهده شد.

۹٫ گوجه فرنگی

در نمونه‌های مورد بررسی به طور متوسط باقیمانده حداقل ۴ آفت‌کش مشاهده شد.

۱۰٫ کرفس

در ۹۵ درصد از نمونه‌های مورد بررسی، باقیمانده حداقل ۱ آفت‌کش مشاهده شد. همچنین یک نمونه حاوی باقیمانده ۱۳ آفت‌کش بود.

۱۱٫ سیب زمینی

از لحاظ وزنی، سیب زمینی دارای بیشترین مقادیر آفت‌کش است، با این حال، نام سیب زمینی در بین ۱۰ میوه و سبزی آلوده ابتدایی دیده نمی‌شود.

۱۲٫ فلفل دلمه‌ای

تقریباً در ۹۰ درصد نمونه‌های مورد بررسی، باقیمانده آفت‌کش مشاهده شد، اما مقادیر آن بسیار کمتر از ۱۱ مورد قبلی بود.

محکم دست دادن نشانه سلامت مغز است

تهران-ایرنا- نتایج یک مطالعه نشان می دهد، افرادی که محکم دست می دهند در حل مشکلات، آزمون های حافظه و استدلال آوری بهتر عمل می کنند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه دیلی میل، این مطالعه که توسط محققان دانشگاه ماساچوست آمریکا انجام شد، نشان می دهد که میزان قدرت جسمانی افراد در میانسالی می تواند پیشگویی برای سلامت مغز آنها باشد.
این مطالعه نشان داد افرادی که قدرت دست بیشتری دارند، در حل مشکلات، آزمون های حافظه و استدلال آوری بهتر عمل می کنند و واکنش سریع تری به محرک ها دارند.
محققان در این مطالعه با بررسی داده های بیش از ۴۷۵ هزار نفر همچنین متوجه شدند که ورزش می تواند روش خوبی برای تقویت قدرت مغز باشد. پیش از این نیز مطالعات نشان دادند، افرادی که قدرت ضعیف تری در دستان خود دارند، میزان کاهش ماده سفید در مغز آنها بیشتر است؛ ماده سفید سلول هایی هستند که مانند کابل هایی مناطق مغز را بهم متصل می کنند.
مطالعه اخیر نشان داد، افرادی که قدرت دست قویتری دارند، در مدت ۲دقیقه مشکلات منطقی بیشتری را حل می کنند و اعداد بیشتری را از یک فهرست به یاد آورند؛ همچنین این افراد به یک محرک بصری سریعتر واکنش نشان می دهند.
با این حال محققان با اشاره به اینکه ارتباط واضحی که میان قدرت عضلانی و سلامت مغز مشاهده می شود، خاطر نشان کردند، اکنون لازم است مطالعات بیشتری انجام شود تا متوجه شویم آیا کارهایی که باعث تقویت عضلات می شود مانند ورزش های استقامتی می تواند موجب تقویت سلامت مغز شود یا خیر.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*