خراسان جنوبی در زاویه دید مقامات کشاورزی هیئتی برای نجات

اr
پنجشنبه گذشته اعضای کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس به خراسان جنوبی سفر کردند.کشاورزان استان پنجشنبه گذشته میزبان اعضای کمیسیونی بودند که به نام آنهاست ، تا دغدغه مندی هایشان را بشنوند و برای رهایی از مشکلاتی که به دلیل کاهش منابع آبی و تغییرات اقلیم بر سرشان هموار شده در مجلس شورای اسلامی تصمیم گیریهایی کنند.
لازمه این تصمیمات آشنایی و دیدن مشکلات کشاورزان استان از نزدیک بود، به همین دلیل این اعضا در چهار حوزه انتخابی استان تقسیم شدند و بخشی از آنچه در این ۱۸ سال خشکسالی بر سر استان آمده است را از نزدیک مشاهده کردند.آنها در مشاهدات خود قول هایی برای پیگیری داده و پیشنهاداتی ارائه دادند و البته درباره برخی تصمیمات آبی نظراتی دادند.
طبیعت ، شاهد خشکسالی
آنها در اولین برنامه کاری به دیدار نماینده ولی فقیه رفتند. به گزارش کاظمی فرد خبرنگار ما، حجت الاسلام و المسلمین عبادی نماینده ولی فقیه در استان در این دیدار گفت: آثار خشکسالی ۱۹ ساله در استان و تبعات به جای مانده از آن در مناطق روستایی این استان مشخص است و طبیعت خود به زبان بی زبانی آن را بیان می کندکه در استان چه مشکلاتی وجود دارد.
وی با بیان اینکه با اجرای برخی طرح های مهم و خوب می توان به رونق کشاورزی در منطقه کمک کرد، گفت: با جلوگیری از هدررفت آب با استفاده از روش های نوین و اجرای طرح های آبخیز و آبخوان داری و خرید تضمینی محصولات کشاورزی می توان به کشاورزان منطقه تا حدودی کمک کرد.
طرح پرهزینه
در ادامه گزارش این سفر، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک که به نهبندان و سربیشه سفرکرده بود،بحث انتقال آب را مطرح و در این باره گفت: طرح انتقال آب از دریا بسیار پرهزینه بوده و در کوتاه مدت نمی توان به آن چشم امید دوخت.
علی مراد اکبری اضافه کرد: با خشکسالی های پیاپی در کشور، علمای حوزه آب هم هشدار داده اند سیر کاهش شدید مخازن آب، آب های زیرزمینی و سطحی یقینا ما را به سمت منابع آبی جدید از جمله انتقال آب از دریا رهنمون خواهد کرد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز در این بازدید شرایط اقلیمی را مد نظر قرار داد و به موضوع سازگاری کشاورزی با شرایط اقلیمی که خشکسالی مسبب آن شده است اشاره کرد و گفت: باید طرح های تغییر الگوی کشت با سرعت بیشتری پیگیری و اجرا شود.
سید محمد مجابی افزود: مهمترین عوامل مورد بررسی در سفر به خراسان جنوبی این است که تاکنون چقدر در تغییر الگوی کشت موفق عمل کرده ایم، اینکه از محصولات آب بر به سمت محصولات کم آب حرکت کنیم و برخی گونه های گیاهی خاص سازگار با این منطقه شناسایی شوند.اما عضو کمیسیون اصل ٩٠ و کشاورزی مجلس که به شهرستان های فردوس، بشرویه وسرایان سفر کرده بود، بعد از بازدید از شرایط کشاورزی ودامپروری شهرستان فردوس با اشاره به اینکه یکی از پتانسیل‌های شهرستان فردوس دامداری است، راهکار ارائه داد و آن اینکه اگر بتوانیم دامداری را در این استان تقویت نماییم می‌توانیم محدودیت‌های کشاورزی را جبران کنیم.
هرچند علی‌محمد مردانی این پیشنهاد را با قاطعیت عنوان می کرد اما در مقابل از معضلی گفت که امروز گریبان دامداران زیادی را گرفته است و آن هم نبود بحث صادرات است، چرا که با توجه به این مشکل تولیدات دامداران روی دست دامداران باقی می‌ماند.
قنات های بی جان
هر چند در این بازدید ها تمام مشکلات آبی استان در همه شهرستان ها دیده نشد اما بحران قنات ها مهمترین هدفی بود که در آن دنبال می شد چند مورد از این قنات ها که به شکل ویژه انتخاب شده بود در روستاهای شهرستان قاین بود،از قنات ۸۰۰ ساله شاهیک که به طور غیر منتظره ای دیگر آبدهی ندارد، تا قنات های چشمه مولی، چاه حسن آباد ،عباس آباد دشت و قنات های بحران زده کهناب و دهنه اکبریه که با ایجاد چند پروژه آبخیزداری می توان آنها را نجات داد.
مسئول قنوات سازمان جهاد کشاورزی درباره این بازدید ها و هدف سفر اعضای کمیسیون مجلس به خبرنگار ما گفت: مدتی است که در بخش آب و خاک مطالعات گسترده ای روی قنوات استان انجام گرفته و حاصل این مطالعات به صورت یک فایل مرجع آماده شده است. به گفته مهندس امیرآبادی این فایل در اختیار مسئولان کشوری قرار می گیرد تا با توجه به آن در بحث کمک های فنی و اعتباری با دید بهتری به استان توجه شود.
استان ها اختیار تصمیم و عمل می خواهند
استاندار خراسان جنوبی هم در دیدار با فعالان اقتصادی بخش کشاورزی، با در نظر گرفتن شرایطی که بر استان حاکم شده مشکلات به وجود آمده برای کشاورزان را مشقت بار توصیف کرد و گفت: بعد از گذشت ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی وقت آن رسیده تا در برخی از قوانین کشور تجدیدنظرهایی صورت گیرد، تا کی قرار است که عده ای خاص در تهران برای ۳۱ استان کشور تصمیم گیری کنند؟
محمد مهدی مروج الشریعه افزود: باید مسئولان استان مشکلات حوزه کشاورزی را کارشناسی شده به اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه کنند.
معطلی طولانی خبرنگاران
برای پوشش جلسه نهایی و جمع بندی این سفر خبرنگاران از ساعات ابتدایی صبح جمعه در فرمانداری بیرجند آماده شدند اما افرادی از حضور آنها به این جلسه مهم که از قبل به آن دعوت شده بودند خودداری کردند با این حال بعد از ۳ ساعت انتظار با واسطه معاون سیاسی استاندار و همچنین نامه ای که خبرنگاران در آن گلایه خود را به رئیس سازمان جهاد کشاورزی نوشته بودند اجازه حضور در جلسه را پیدا کردند.انچه در ادامه می خوانید خالی از مطالبی درباره سرنوشت قنات های استان است چرا که در زمان طرح این موارد هیچ خبرنگاری در جلسه حضور نداشه است، موضوع مهمی که تمام این آمد و شدها به خاطر آن به استان انجام شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در نشست مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با استاندار با حمایت از طرح های صنایع تبدیلی در کشور اظهار داشت: ما برای سرمایه گذار صنایع تبدیلی فرش قرمز پهن می کنیم.
مهندس محمد علی طهماسبی تولید به روش دیم را یکی دیگر از قابلیت های استان عنوان کرد و گفت: یک تیم تحقیقاتی از وزارت جهاد کشاورزی بررسی های لازم را برای قابلیت کشت دیم در خراسان جنوبی به عمل آورده اند و نتیجه این تحقیقات نشان می دهد برعکس آنچه برخی افراد می گویند ، خراسان جنوبی ۱۰۰ درصد قابلیت کشت دیم را دارد.رئیس سازمان امور اراضی کشور هم با یادآوری موضوع گرد و غبار و درگیری ۲۲ استان با این معضل گفت: طرح جامع مدیریت گرد و غبار نیز در حال تهیه است، در این راستا مبلغ ۲ میلیارد تومان به محیط زیست کشور اختصاص یافته است.
مهندس شافعی از نحوه هزینه کرد این مبلغ در شرایطی که بدون برنامه و مطالعه باشد ابراز نگرانی کرد و افزود: تقاضای ما از مسئولان استان این است که با دست پر مطالعاتی به سراغ این اعتبار رفته تا در جای مطلوب و مناسب و به جای خود هزینه شود.
مطالعات آب خراسان جنوبی انجام شد
مدیرعامل مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این جلسه خبر از تهیه طرح جامع آب شرب خراسان جنوبی داد و گفت: تا افق ۱۴۱۵ مطالعات جامع آب شرب استان طراحی شده است.
حمیدرضا جانباز افزود: البته این مطالعات در بیشتر استان ها آماده شده تا جایی که برای برخی از شهر های ساحلی مقرر کردیم آب شرب از تصفیه آب دریا برایشان تامین شود، علاوه بر این موضوع تامین آب کریدور شرق نیز در دستور کارمان قرار گرفته است که در این خصوص حدود هزار سایت آب شرب را راه اندازی کردیم.
مهندس جانباز با اشاره به اینکه دو مورد از مدرن ترین تصفیه خانه های ایران در خراسان جنوبی احداث شده است، گفت: این تصفیه خانه نیتروژن و فسفر را حذف می کند، به این ترتیب در استفاده برای صنعت قابل قبول است.
استاندار خراسان جنوبی هم با اشاره به نامه ای که برای بحران کم آبی خراسان جنوبی به مقام معظم رهبری نوشته است گفت: برای ماندگاری جمعیت موجود ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب در افق ۲۰ ساله نیاز است، از مقام معظم رهبری درخواست کردم به یک سرمایه گذار برای تسهیلات دادن از طریق صندوق توسعه ملی کمک شود چون سرمایه گذار باید از سرمایه های خودش حداقل ۴ میلیارد تومان هزینه کند تا بتوانیم به کمک او و تسهیلات صندوق توسعه ملی درصدی از مشکل کم آبی این استان را کاهش دهیم.
وی با اشاره به طرح آمایش سرزمینی اظهار کرد: با وجود اینکه جزو چهار استانی هستیم که از نظر روزهای تابش و شدت تابش و گرما بیشترین را داریم بنابراین سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی بسیار تاثیرگذار است طوری که در محدوده نهبندان و سربیشه پیشنهاد راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی انرژی خورشیدی و تجدید پذیر شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*