توهم‌زایی «گل» ۴تا ۶برابر بیشتر از حشیش

 
معاون کاهش و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: ۸ نوع مرکز درمان اعتیاد در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که سالانه یک میلیون نفر را تحت پوشش خدمات درمانی قرار می‌دهند.

به گزارش ایسنا، دکتر پرویز افشار در دیدار با هیات سوئیسی- نروژی که در محل ستاد برگزار شد، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر ۳۰ سازمان و وزارت خانه عضو دارد و بیش از دو و نیم دهه است که در حوزه‌های مقابله پیشگیری، درمان و کاهش آسیب، صیانت و توانمندسازی جامعه فعالیت‌هایی را در جهت کنترل اعتیاد انجام می‌دهد.

وی افزود: در حوزه پیشگیری از اعتیاد، سالانه با ۱۸ دستگاه و وزارتخانه مربوطه، تفاهم نامه امضاء می‌کنیم تا سیاست‌های مرتبط با این حوزه را پیگیری کنند. در اکثر این تفاهم نامه‌ها بر انجام مداخلات پیشگیری از اعتیاد با تکیه بر سازمان‌های مردم نهاد تاکید شده است.

معاون دبیرکل ستاد بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران، سند جامع پیشگیری از اعتیاد وجود دارد که برنامه‌های مرتبط با پیشگیری در آن سند آمده و بر ۵ محیط “خانواده”، “محله”، “مدرسه”، “دانشگاه”، “کار (اداری، صنعتی و کارگری) ” و “فضای مجازی” متمرکز است، تلاش داریم در این محیط‌ها، مداخلات کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام دهیم.

افشار گفت: یکی از محیط‌های هدف گذاری، مدارس است و کار‌های بزرگی در آن محیط انجام شده به گونه‌ای که حجم فعالیت‌های پیشگیرانه در مدارس، ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: ستاد در محیط مدرسه با اجرای طرح توانمندسازی و خانه و مدرسه و در محیط دانشگاه با تأسیس کانون همیاران سلامت دانشجویی اقدامات پیشگیرانه خود را پیگیری می‌کند.

این مقام مسئول در ستاد گفت: ایران در کنار بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر دنیا یعنی افغانستان قرار دارد و به شدت از موضوع ترانزیت موادمخدر از افغانستان به اروپا آسیب می‌بیند.

افشار افزود: بر اساس آخرین آمار دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشورمان وجود دارد و علی رغم تغییر الگوی مصرف مواد، کماکان ۶۵ درصد معتادان از تریاک و مشتقات آن که محصول افغانستان است، استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها و سیاست‌های متعددی در حوزه درمان در قالب کمیته کاهش آسیب، درمان وحمایت‌های اجتماعی ستاد اجرا و پیگیری می‌شود و ۸ نوع مرکز درمانی اعتیاد در ایران وجود دارد، اظهار کرد: “مرکز درمان اعتیاد سرپایی” یکی از این مراکز هشتگانه است و در حال حاضر ۷ هزار از این مرکز در کشور وجود دارد که پزشک عمومی، روانکاو و کادر متخصص دارد. در این مرکز درمان سم زدایی با دارو‌های آگونیست و غیر آگونیست، متادون درمانی و درمان با بوپرونورفین و شربت تریاک انجام می‌شود.

معاون دبیرکل ستاد با بیان اینکه ۱۳۰۰ “مرکز اقامتی بدون دارو” در کشورمان وجود دارد که خدماتی با الگو‌های درمانی خاص به معتادان ارائه می‌کنند؛ گفت: تمام مراحل سم زدایی و ترک اعتیاد فرد در این مراکز به شکل طبیعی انجام می‌شود و فرد بدون مصرف هرگونه دارو اعم از مخدر یا غیر مخدر، دوره سم‌زدایی خود را سپری می‌کند.

افشار بیان کرد: مرکز اجتماع درمان مدار (TC)، مرکز گذری کاهش آسیب (DIC)، سر پناه شبانه معتادین (شلتر)، مرکز صیانت و اشتغال بهبودیافتگان از دیگر مراکز درمانی و حمایتی در کشور ایران هستند که خدمات زیادی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهند و مجموع این مراکز، سالانه یک میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه اعتیاد بیماری جسمی، روانی و اجتماعی است و میزان عود آن نیز بسیار بالا است، گفت: در بهترین شرایط و مراکز درمانی دنیا و براساس میانگین جهانی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد معتادان بهبودیافته به جامعه می‌توانند بازگردند، در جامعه ایران و با توجه به زحمات زیادی که در این بخش متحمل می‌شود، این میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

این مقام مسئول در ستاد ادامه داد: ۸۹ درصد خدمات درمانی معتادان و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در ایران توسط بخش غیر دولتی و NGO‌ها اداره می‌شود و باقی خدمات از سوی دولت ایران ارائه می‌شود.

افشار گفت: در کشورمان، طبق ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر اعتیاد، جرم است، اما اگر فردی به‌صورت خود معرف و با رضایت اقدام به ترک اعتیاد کند، از هر تعقیب کیفری مبرا است و اگر فردی برای درمان داوطلبانه به مراکز موضوع ماده ۱۵ مراجعه نکند و در منظر عمومی مواد مصرف کند باید توسط پلیس جمع‌آوری و با حکم قضایی به مدت سه ماه به مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب منتقل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص کنترل مواد مخدر در سال ۱۳۶۷ و اصلاحات بعدی آن در سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۸۹ اختیاری را به مجلس شورای اسلامی داد که بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر داشته باشد.

افشار تصریح کرد: سال گذشته یک ماده قانونی اصلاح شد که بیشتر تغییرات ماهوی داشت و میزان حمل موادی که در قانون قبل مشمول حکم اعدام می‌شد بسیار افزایش یافت و بسیاری از افرادی هم که مشمول این حکم می‌شدند تخفیف گرفتند، اما همچنان اعدام، در دانه درشت‌ها که مبادرت به حمل میزان بالای مواد کنند و درگیری مسلحانه داشته باشند، قطعیت دارد.

معاون دبیرکل ستاد گفت: در جمهوری اسلامی ایران، حدود ۴ هزار شهید در راه مبارزه با مواد مخدر جان خود را اهداء و حدود ۱۴ هزار جانباز در عرصه مبارزه با مواد مخدر در این مسیر برای نجات جان بشریت جانفشانی کردند.

افشار گفت: در سال ۱۳۸۰، سه درصد معتادان آمفتامین (شیشه) مصرف می‌کردند، سال ۹۰، این رقم به ۲۶ درصد رسید. اما با سیاست‌های کاهش آسیب، مصرف شیشه از ۲۶ درصد در سال ۹۰ به ۸.۲ درصد در سال ۹۵ رسید، ولی گرایش به سمت ماده مخدر “گل” که سرشاخه گیاه ماری جوانا است، افزایش یافته است، ماده‌ای که میزان توهم‌زایی آن ۴ تا ۶ برابر بیشتر از حشیش است.

وی بیان کرد: بیش از ۷۰۰ نوع مواد محرکه با نام اختصاری NPS در دنیا وجود دارد که معضلی جهانی است و از این بابت ما نگران هستیم، اما سختگیرانه برای مقابله با آن عمل خواهیم کرد و آگاهی‌های لازم را به مردم داده‌ایم، تاکنون نیز در حد تجارت، NPS وارد کشورمان نشده است.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ افشار با اعلام آمادگی ایران برای توسعه روابط دو جانبه در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر تجارب خود را به اشتراک بگذاریم، قطعا در مبارزه با مواد مخدر موفق خواهیم بود.

همچنین اَره هاودناک از نروژ در این دیدار گفت: ایران از موفق‌ترین کشور‌های دنیا در مبارزه با مواد مخدر است و کار‌های بزرگی در مقابله با قاچاقچیان انجام داده و متحمل ضرر‌های بسیاری شده است.

وی افزود: ما به زحمات شما در مقابله با مواد مخدر آگاهیم و میدانیم چه تلاشی برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به اروپا دارید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*