تبلیغات نامتعارف و دیوارنویسی ها بیرجند را زشت کرده است خط خطی تبلیغات بر چهره شهر

تبلیغات نامتعارف، دیوارنویسی و برچسب‌های تبلیغاتی چهره و فضای شهری را مخدوش کرده است .این روزها اگر به کوچه ها و خیابان‌های شهر نگاهی بیندازیم، تبلیغات اقتصادی آژانس‌ها و بازاریان به دیوار منازل مسکونی، دکه‌ها، مغازه‌ها، مدارس، ادارات و اماکن آموزشی و ورزشی را مشاهده می‌کنیم.
تبلیغات شهری بر اساس قانون باید در محل‌های مناسب و با در نظر گرفتن حفظ زیبایی و نظم شهر انجام شود .
همواره تبلیغات یکی از ابزارهای مهم در بازار و کسب و کار است و معمولاً بسیاری از شرکت‌های خدماتی، تجارتی، عمرانی و غیره برای معرفی فعالیت‌های خود به مردم از ابزارهای تبلیغاتی چون بروشورها، کاتالوگها، بنرها، فلکسها، تیزرها و پیامک های تبلیغاتی استفاده می کنند .
اما همه این ابزارهای تبلیغاتی هزینه بر هستند، بنابراین برخی‌ها که همواره به دنبال تبلیغات همیشگی، آسان و کم هزینه هستند دست به تبلیغ‌های دیوار نویسی می‌زنند که تنها با تهیه یک اسپری رنگی و بدخط به جان دیوارهای شهر می‌افتند .
در شهر بیرجند نیز این معضل وجود دارد و دیوار نویسی‌های مختلفی در انواع سبک‌ها از جمله تبلیغات و … مشاهده می‌شود.
دیوارنویسی و اقدامات این چنینی چهره شهر را مخدوش می‌کند و یکی از عوامل نازیبایی شهر است و شعار‌نویسی و نقاشی که بر روی دیوار بدون اجازه صاحب ملک انجام شود، آسیب رساندن و تخریب است و یک عمل غیر‌اخلاقی محسوب می‌شود.
از نظر جامعه‌شناسی دیوارنویسی بیشتر محتوایی و جایگاهی است. ممکن است بهترین موقعیت یک دیوار زمانی تبدیل به بدترین موقعیت شود.
دیوار یک منبع علمی نیست، توده مردم به اعتبار حرف توجه ندارند و یک موقع ممکن است به یک کتاب ضعیف استناد کنند و تحقیق نکنند محتوای آن کتاب چقدر معتبر است.
جامعه شناسان و علمای تعلیم و تربیت و آسیب شناسان اجتماعی پدیده دیوارنویسی را نوعی تخریب اموال عمومی و یک مسئله اجتماعی می دانند.
دیوارنویسی معضلی شهری که باید
فرهنگ‌سازی شود
به گزارش ایسنا همایون شاکری مدیرعامل سابق سازمان رفاهی، تفریحی شهرداری بیرجند گفت: پدیده دیوار نویسی به استناد ماده ۱۱۰ قانون شهرداری تخلف محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در سطح شهر پاکسازی صورت می‌گیرد و دیوار غیر مجاز نداریم، افزود: دیوارنویسی معضلی شهری است که باید فرهنگ‌سازی شود.
وی تصریح کرد: بر اساس قوانین، متخلفین همراه با عکس و پرونده غیر مجاز به دادگاه فرستاده شده و براساس قانون مجازات می‌شوند.
شاکری درخصوص راهکارهای پیشگیری برای افرادی که تبلیغات کنند، گفت: برای این منظور جایگاه‌هایی درنظر گرفته شده که افراد با مراجعه به سازمان و پرداخت عوارضی، می‌توانند تبلیغات خود را درج کنند.
با این اوصاف در قانون نیز تمهیداتی برای مقابله با پدیده دیوارنویسی اندیشیده شده به طوریکه برای این معضل به عنوان یک تخلف جرایمی نیز در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*