آخرین خبر :

برنامه نویس جوان موفق استان عنوان کرد: فوت و فن شغل های نو

دنیای تکنولوژی و استارت‌آپ هر روز در حال پیشرفت و معرفی ایده های جدید است. در همه دنیا این اتفاق با سرعت خیلی بالا در حال شکل گیری بوده و در ایران و تهران هم رشد استارت‌آپ‌ها از این رقابت عقب نیفتاده است. هر روز ایده های جدیدی در ایران از طریق استارت‌آپ مطرح شده و ایده پرورانده و در نهایت تبدیل به یک بیزینس پردرآمد می شود؛ به همین دلیل یکی از موفق ترین استارت‌آپ های کشور به جوانانی که می خواهند به تازگی وارد این حوزه شوند توصیه کرد که حتما چند محصول برای ارائه داشته باشند و تک محصول نباشند و یکی از رازهای موفقیت آنها هم همین موضوع است.
صادق احمدی یکی از اعضای تیم برنامه سازان نیک مدرن است که به صورت تخصصی از سال ۸۵ کار برنامه نویسی را شروع کرد. در گفتگویی با او از فوت و فن استارتاپ ها پرسیده ایم.
درباره کارهایی که تیم تان انجام داده است توضیح می دهید؟
در سال ۸۵ برای اولین بار در ایران تیمی را برای پشتیبانی و توسعه سیستم مدیریت محتوا جوملا با نام جومفا راه اندازی کردیم و آموزش فارسی سازی سیستم مدیریت محتوای آن را هم به مخاطبان خود آموزش دادیم. حدود ۲۰ هزار برنامه نویس در تمام حوزه ها در این پلترفرم فعالیت دارند و در سال ۸۹ هم جزو ۱۰ سایت برتر معرفی شدیم. همچنین سایت بسیاری از شرکت ها و ادارات بزرگی از سیستم مدیریت محتوای جومفا بهره می برند و به مرور زمان تیم تحقیق و توسعه بر روی برسی های تکنولوژی های روز دنیا تمرکز کرد و وارد حوزه دیگری به اسم واقعیت افزوده یا پردازش تصویر شدیم. برای اولین بار در ایران واقعیت افزوده جامع را طراحی کردیم و توانستیم مدرک دانش بنیان از ریاست جمهوری دریافت کنیم. از واقعیت افزوده در حوزه های مختلفی از جمله آموزش، تبلیغات، صنایع و حتی اسکنرهای سه بعدی هم استفاده می شود. همزمان با کار بر روی پلتفرم های مختلف با توجه به احساس نیاز بازار برای یک استارت آپ در حوزه صنایع دستی و فروشگاه آنلاین با بستر های آماده استارت آپی به نام هنر یا پلتفرمی طراحی کردیم که افراد بدون نیاز به دانش فنی می توانند یک فروشگاه آنلاین با اسم و درگاه پرداخت شخصی برای خود ایجاد کنند و اکنون ۲ هزار فروشگاه صنایع دستی در ایران و چند شرکت خارجی در این فروشگاه فعالیت دارند. تیم ما موفق شده است که از بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی مدرک ایده پرداز برتر سال ۱۳۹۶ را دریافت کند.
در استان خراسان جنوبی چه حمایت هایی دریافت کردید؟
مسئولان خراسان جنوبی خوشبختانه حمایت های خوبی کردند به ویژه پارک علم و فناوری آن و مدیرکل فناوری و اطلاعات استان کمک های زیادی کردند و بزرگترین حامی ما بودند، چراکه برای ایجاد اشتغال کم هزینه ترین حوزه فناوری اطلاعات است و حوزه های دیگری مانند صنایع و معادن پر هزینه هستند ولی در بخش فناوری اطلاعات با کمترین هزینه و زمان، بیشترین سودآوری و اشتغال را داریم.در زمینه فروش محصولات به سازمان های استان به این نحو عمل می کنیم؛ محصولات ما به صورت فروش مستقیم به اشخاص است و به صورت سازمانی کمتر ورود پیدا کردیم، اکثر مشتری های خود را با بازاریابی برون استانی به دست می آوریم و در صورت امکان صادرات محصول به خارج داریم.
با افزایش استارت‌آپ ها بازار شرکت های دیگر ما خراب نمی شود؟
خوشبختانه بخش آی تی با این موضوع درگیر نیست و هر چه گروه های بیشتری وارد شوند احتیاجات مردم هم افزایش پیدا می کند و هر کس که نیاز را برطرف کند همواره آن محصول را گسترش می دهد و قوی تر می شود و حتی اگر استارت‌آپی وارد بازار شود که شکست هم بخورد باز باعث سودآوری و نیرومندتر شدن دیگر استارت‌آپ های آن حوزه می شود.
اشتغال زایی شرکت شما در خراسان جنوبی چگونه است؟
خوب همانطور که گفتم مرکز اصلی شرکت در تهران است و نمایندگی آن را دوباره در مردادماه سال جاری در خراسان جنوبی راه اندازی کردیم و در این مدت برای ۱۶ نفر مستقیم اشتغالزایی داشته ایم و با برنامه هایی که داریم می خواهیم این تعداد را تا پایان سال بعد به بیش از ۵۰ نفر برسانیم. البته نکته ای که ذکر آن ضروری می باشد این است که نیروی ماهر در استان خیلی کم است با وجود اینکه بالاترین سطح آکادمیک را دارد ولی نیروی متخصص کاری در حوزه آی تی وجود ندارد و رویکرد اصلی شرکت هم در جذب، آموزش و نگاهداشت آنان است یعنی ما نیرو را می گیریم و آموزش به شرط اشتغال در این شرکت به او ارائه می کنیم.
راز موفقیت شما چیست؟
دلیل موفقیت ما داشتن تیمی منسجم و هم پیمان است و اینکه با افراد متخصص کار می کنیم و هیچ گاه فقط به یک محصول تکیه نکرده ایم و چندین محصول را ارائه می کنیم و همیشه در حال تحقیق درباره تکنولوژی های روز بازار و دنیا هستیم.
چه توصیه هایی به عنوان یک شرکت موفق در حوزه  IT دارید؟
اولین توصیه ای که دارم این است افرادی که تازه می خواهند وارد حوزه استارت‌آپ شوند حتما چند مدت در کنار یک استارت‌آپ دیگر باشند تا با مسائل و مشکلات این حوزه کاملا آشنا شوند، همچنین هیچ گاه نیاز خود را نیاز تمام مردم ندانند و حتما در حوزه ای که می خواهند فعالیت کنند از افراد موفق آن حوزه مشاوره بگیرند و فقط به یک محصول تکیه نداشته باشند، چراکه دیده شده است در برخی مواقع از افراد غیر متخصص که هیچ شناختی با قوانین و مسائل آی تی نداشته اند مشورت گرفته اند و با مشکلات زیادی روبه رو شده اند و آن وقت مشکل را بر گردن مسئولان و کشور می اندازند که ما را حمایت نمی کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*