با همکاری بسیج سازندگی و آستان قدس صورت می گیرد بهره برداری از ۱۰ پروژه عمرانی و خدماتی در استان

امروز خراسان جنوبی- کاظمی فرد
رئیس بسیج سازندگی استان با بیان اینکه در هفته بسیج سازندگی ۱۰ پروژه عمرانی که با همکاری آستان قدس رضوی احداث شده است به بهره برداری خواهد رسید، گفت: در طول سال گذشته ۱۴ هزار نفر در قالب ۹۲۰ گروه جهادی به مناطق محروم استان اعزام شدند.
مهندس مهدی هنری به مناسبت هفته بسیج سازندگی در جمع خبرنگاران با تشریح برنامه بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: محورهای فعالیت بسیج سازندگی بحث گروه های جهادی، پروژه های عمرانی و محرومیت زدایی و آموزش و توانمندسازی است.
وی با بیان اینکه پایه بسیج سازندگی بر فعالیت گروه‌های جهادی شکل‌گرفته و مأموریت‌های متعددی در حوزه محرومیت‌زدایی دارد، افزود:بسیج سازندگی درتمامی شهرستان های خراسان جنوبی فعال و سازمانی چابک، منعطف و جوان است‌.
وی با بیان اینکه گروه های جهادی استان سطح بندی و شناسنامه دار شدند، عنوان کرد: در حال حاضر ۲۲۷ گروه جهادی استان سطح بندی شدند که از این تعداد ۱۸۰ گروه عادی، ۴۶ گروه فعال و یک گروه ویژه هستند.
طرح اعتلای جهادی
رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به طرح اعتلای جهادی در خراسان جنوبی گفت: در این طرح مشکلات اعزام گروه‌های جهادی و آسیب‌های فعالیت گروه‌ها بررسی شده است.
به گفته وی برای هر گروه جهادی منطقه جغرافیای خاصی تعیین شده تا بر اساس آن بعد از شناسایی اطلاعات برنامه عملیاتی خود برای ۳ تا ۵ سال را تدوین کنند.
هنری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات، عدم تمرکز فعالیت‌ها در نقاط مشخص و مستمر نبودن فعالیت‌ها است، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که تا پایان اردیبهشت‌ماه مناطق هدف گروه‌های جهادی به صورت دقیق مشخص شود.هنری با اشاره به اینکه در طول سال گذشته ۱۴ هزار نفر در قالب ۹۲۰ گروه جهادی به مناطق محروم استان اعزام شدند، ادامه داد: از این تعداد ۸۸۰ نفر در قالب ۲۲ گروه جهادی مهمان سال گذشته وارد استان شدند و خدمات مختلف فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و عمرانی را به مناطق محروم خراسان جنوبی ارائه دادند.
به گفته وی همچنین در ایام نوروز امسال یک هزار و ۳۰۰ نفر در قالب ۷۳ گروه جهادی به مناطق محروم استان اعزام شدند که از این تعداد ۴۳۰ نفر در قالب ۶ گروه جهادی مهمان بودند و پیش بینی می شود در طول سال جاری حدود ۱۸ هزار نفر در قالب گروه های جهادی به مناطق محروم استان اعزام شوند.
۱۵ میلیارد تومان تفاهم نامه محرومیت زدایی
رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان تفاهم نامه محرومیت زدایی برای اجرای ۲۳۳ پروژه عمرانی داشتیم، افزود: تاکنون ۱۲۱ پروژه با اعتبار ۵ میلیارد تومان تکمیل شده و مابقی پروژه ها نیز با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال انجام است.
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعات در پروژه‌های عمرانی محرومیت‌زدایی این است که مردم پای کار بیایند افزود: در این صورت پروژه به لحاظ کمی و کیفی زودتر به نتیجه خواهد رسید. وی ادامه داد: به دنبال ایجاد مجمع خیرینی برای اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی در سال جاری هستیم که نقش مهمی در گره‌گشایی از موضوع محرومیت‌زدایی خواهد داشت.
هنری با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه اشتغال در روستاهای خراسان جنوبی بحث بازاریابی است، بیان کرد: در حوزه اشتغال یک سری برنامه‌های بلندمدت و یک سری برنامه‌های کوتاه مدت و اعتماد ساز داریم.
اولویت با پروژه های آبخیزداری است
وی با تأکید بر اینکه اولویت پروژه های بسیج سازندگی در سال جاری اجرای پروژه های آبخیزداری است چرا که مردم در این زمینه بسیار درخواست دارند، عنوان کرد: در اجرای پروژه ها تلاش می شود تا مردم پای کار بیایند؛ امسال مجمع خیرین اشتغال و محرومیت زدایی تشکیل می شود تا از ظرفیت خیران در این حوزه استفاده شود.
وی به موضوع اشتغال و توانمندسازی اشاره کرد و گفت: در این زمینه مدل بسیج سازندگی این است که از بازار شروع و به بازار ختم شود و تلاش داریم بر اساس نیاز بازار محصولات را تولید کنیم.
راه اندازی ۴۳۵ کارگاه کمک اشتغال روستایی
رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه در راستای سلامت سازی مواد غذایی و ایجاد اشتغال هر خانواده شهری به یک خانواده روستایی متصل می شود که به صورت پایلوت در حال اجرا است، افزود: در حوزه اشتغال سال گذشته با اعطای ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان ۴۳۵ کارگاه کمک اشتغال روستایی راه اندازی شده است.
هنری با تأکید بر اینکه بسیج سازندگی در حوزه اشتغال نقش تسهیل گری ایفا می کند، یادآور شد: تکمیل زنجیره ارزش شترمرغ در شهرستان سربیشه با همکاری آستان قدس رضوی در دستور کار است که ۱۲ میلیارد تومان برآورد اعتباری اجرای کامل طرح است.
وی به تشکیل صندوق های قرض الحسنه مردمی و تشویق به کارگروهی اشاره کرد و گفت: برای شش ماهه نخست امسال ۵۹ روستا برای تشکیل صندوق قرض الحسنه روستایی پیش بینی شده و در این راستا تسهیل گران دوره های آموزش را دیدند تا کار عملیاتی را آغاز کنند.
رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی ادامه داد: در بحث حاشیه شهرها و مناطق آسیب پذیر به لحاظ کاهش معضلات اجتماعی ورود پیدا کردیم و ۴ میلیارد تومان پروژه برای این مناطق استان پیش بینی شده است.
رسم هجرت
هنری با بیان اینکه در راستای آموزش نیز سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ نفر در قالب کارگاه های مهارت افزایی و توانمندسازی آموزش دیدند، افزود: همزمان با هفته بسیج سازندگی مراسم رسم هجرت با حضور ۴۰۰ جهادگر در روز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت در محل سالن غدیر برگزار می شود.
وی عنوان کرد همزمان با هفته بسیج سازندگی ۱۰ پروژه عمرانی که با همکاری آستان قدس رضوی احداث شده است به بهره برداری خواهد رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*