آخرین خبر :

با اعلام نماینده پوتین در امور سوریه؛ بازی روس ها در زمین اسرائیل و آمریکا؛ نیروهای ایران و حزب الله باید خاک سوریه را ترک کنند

پس از این اظهارات، بسیاری از طرفداران روس یا همان روسوفیل های وطنی، اعلام کردند که مقصود پوتین از نیروهای خارجی نه نیروهای تحت حمایت ایران یا حزب الله، بلکه نیروهای آمریکایی و ترکیه بوده اند. اما نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه، ساعاتی پیش ضمن اشاره به اظهارات روز پنج شنبه پوتین، ایران و حزب الله را نیز مشمول نیروهای خارجی که باید سوریه را ترک کنند دانسته است.
کد خبر: ۸۰۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ – ۱۵:۳۴ ۱۹ May 2018

پس از دیدار غیرمنتظره بشار اسد و ولادیمیر پوتین در سوچی روسیه و گفتگوهای منعکس شده از سوی طرفین و به ویژه در رابطه با درخواست پوتین از اسد برای خروج نیروهای خارجی از سوریه، گمانه زنی های زیادی در مورد سیاست جدید روس ها در سوریه مطرح شد.

به گزارش تابناک، بلافاصله پس از این دیدار تابناک در مطلبی تحت عنوان «چند هشدار به ایران پس از دیدار اخیر پوتین و بشار اسد» نسبت به نیات احتمالی پوتین در رابطه با حضور ایران در سوریه هشدار داد.

پس از این اظهارات، بسیاری از طرفداران روس یا همان روسوفیل های وطنی، اعلام کردند که مقصود پوتین از نیروهای خارجی نه نیروهای تحت حمایت ایران یا حزب الله، بلکه نیروهای آمریکایی و ترکیه بوده اند.

اما نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه، ساعاتی پیش ضمن اشاره به اظهارات روز پنج شنبه پوتین، ایران و حزب الله را نیز مشمول نیروهای خارجی که باید سوریه را ترک کنند دانسته است.

«الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه درباره اظهارات پوتین تصریح کرد: «این اظهارات درخصوص همه گروه‌های نظامی خارجی در سوریه، از جمله آمریکایی‌های، تُرک‌ها، حزب‌الله لبنان و ایرانی‌ها است.»

لاورنتیف تأکید کرد که اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه در این‌باره حاوی «پیامی سیاسی» است.

این دیپلمات روسیه خاطرنشان کرد، گروه تروریستی داعش تقریبا «سرکوب شده است» ولی «جبهه النصره» و نیز برخی گروه‌های دیگر همچنان در برخی از مناطق سوریه حضور دارند که سرکوب تمامی آنها «به زمان نیاز خواهد داشت».

بازی روس ها در زمین اسرائیل و آمریکا؛ نیروهای ایران و حزب الله باید خاک سوریه را ترک کنند

لازم به ذکر است، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، روز پنجشنبه در دیدار با همتای سوری خود «بشار اسد» در سوچی، اعلام کرد در رابطه با موفقیت‌های ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم و آغاز فرایند سیاسی، نیروهای مسلح خارجی باید کشور سوریه را ترک کنند.

شاید بتوان گفت روس ها چندان از خروج آمریکا از برجام ناخشنود نیستند و این مسئله و نیاز ایران به مسکو در دوران پساخروج آمریکا از برجام را موقعیت مناسبی می بینند تا از ایران در سوریه و سایر حوزه های دیگر امتیاز بگیرند.

کما اینکه معاون وزیر خارجه روسیه نیز چند روز پیش گفته بود که ایران برای حفظ برجام باید امتیازاتی را بدهد.

لازم به ذکر است که خروج نیروهای تحت حمایت ایران از سوریه از جمله خواسته های نتانیاهو بوده که در چند ماه اخیر نیز بارها آن را اعلام کرده است. به نظر می رسد، در دیدار چند روز پیش نتانیاهو و پوتین خروج نیروهای ایران از سوریه مورد بحث قرار گرفت و توافقاتی نیز میان آن ها حاصل شد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*