آخرین خبر :

انتقاد رئیس هیات استان از کمبود امکانات و کم توجهی ها : خواب ۱۱ ساله ژیمناستیک

فعالیت حرفه ای رشته پایه و اصیل ژیمناستیک در استان سابقه خوبی دارد و در این سال ها تعداد ورزشکاران سازمان یافته این رشته بیشتر شده است اما با وجود تأثیر این رشته بر آمادگی بدنی برای فعالیت در رشته های دیگر بسیار مورد بی توجهی است و تنها سالن ژیمناستیک بیرجند کوچک و در مکانی دور از دسترس ساخته شده است.رکود در این ورزش به جایی رسیده که ۱۱ سال است تیمی از استان به مسابقات اعزام نشده است.
رئیس هیئت ژیمناستیک در گفت و گوی اختصاصی با امروز خراسان جنوبی عنوان کرد: با رشته ژیمناستیک هم مانند دیگر ورزش ها برخورد می شود که این اصلا درست نیست. «بیابانی» تصریح کرد: تنها رشته ای که می تواند برای رشته های ورزشی دیگر ورزشکار تأمین کند ژیمناستیک می باشد. وی توضیح داد: هیچ رشته ای نیست که از لحاط انعطاف پذیری، مقاومت و تعادل بتواند ورزشکار را برای تمام ورزش ها آماده کند در حالی که این موضوع در این رشته وجود دارد و خیلی از ژیمناستیک کاران به راحتی در انواع رشته های ورزشی توانسته اند موفق عمل کنند. به همین دلیل باید به این ورزش به طور خاص و ویژه توجه شود چون نه فقط برای رشد این ورزش بلکه ظرفیت ایجاد آمادگی بدن برای فعالیت در تمام رشته های ورزشی استان را دارد و می تواند ورزشکار تربیت  کند.
ژیمناستیک ورزش پایه است حتی کارشناسان این رشته می‌گویند یادگیری حرکات ژیمناستیک از دوومیدانی و شنا هم ضروری‌تر است. در واقع فردی که در کودکی ژیمناست‌کار بوده، در دوران بزرگسالی می‌تواند ورزشکار خوبی باشد.
سالن اختصاصی ژیمناستیک نامناسب است
این مقام مسئول با بیان اینکه مشکل اصلی، سالن اختصاصی ژیمناستیک است، عنوان کرد: بعد از سالیان سال صاحب یک سالن اختصاصی شده ایم ولی در بدترین موقعیت مکانی قرار دارد. «بیابانی» افزود: حتی ظرفیت این را ندارد که هزار ورزشکار ساماندهی شده را در این سالن جمع کنیم. وی تصریح کرد: برنامه ما این است که در سال های بعد تعداد ورزشکاران را به بیش از ۶ هزار نفر برسانیم که با این وضع امکان پذیر نیست. به گفتۀ وی رایزنی های زیادی داشتیم تا سالن دیگری در اختیار هیئت قرار گیرد که هنوز نتیجه ای نداشته است.
تجهیزات و تأسیسات فرسوده
رئیس هیئت ژیمناستیک استان گفت: رشته های ورزشی هستند که در سطح شهر سالن های ورزشی دارند و حاضر نیستند مکانی  برای تمرین به دیگر ورزش ها بدهند، هر چند در رشته ژیمناستیک به دلیل متفاوت بودن وسایل و تجهیزات سالن اختصاصی نیاز است. «بیابانی» خاطر نشان کرد: نیاز داریم که سالن ورزشی بزرگتر و مجهزتر برای تمرین در داخل شهر به ما داده شود. وی با بیان اینکه تجهیز و تعمیر سالن ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد، عنوان کرد: سال های قبل این سالن در اختیار اداره ورزش و جوانان بیرجند و هیئت ژیمناستیک شهرستان بوده که در حفظ آن چندان تلاشی نشده است. او تصریح کرد: اکنون به پیست زمین، تجهیزات و وسایل خسارت هایی وارد شده است که باید برای تعمیر و دوباره خریداری کردن آنها هزینه های گزافی پرداخت کرد. به گفتۀ وی از آنجا که اکثر تجهیزات این رشته از چوب است مدت زمان استفاده و استهلاک دارد و دوباره باید خریداری شود.
درآمد بیشتر از هزینه
این مقام مسئول با بیان اینکه هیئت شهرستان اقدامی نکرده است، گفت: حتی تأسیسات و تجهیزاتی که خودشان خراب کرده اند را هم درست نکردند. «بیابانی» خاطر نشان کرد: بیشتر سالن هایی که افتتاح می شوند از همان ابتدا از نظر زیرساختی مانند آب، برق و … مشکل دارند. وی ادامه داد: اکنون بعد از گذشت ۶ سال از افتتاح سالن ژیمناستیک و رسیدگی نکردن به این مشکلات، سالن فرسوده تر شده است. او با اشاره به اینکه بر اساس قانون می گویند باید مستأجر خسارت ها را رفع کند، بیان کرد: این در حالی است که متوسط درآمد ماهیانه هر هیئت شهرستان به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم نمی رسد ولی برای هزینه های جاری سالن، آب و برق و پول اجاره و هزینه کارمندان باید ۶ میلیون تومان بپردازیم که در این صورت حدود ۳میلیون تومان از جیب  مان می رود و پولی برای رفع خسارت باقی نمی ماند.
سالن ژیمناستیک مناسب دیگر رشته ها نیست
رئیس هیئت ژیمناستیک استان با بیان اینکه سالن اختصاصی ژیمناستیک را نمی توان به بخش خصوصی اجاره داد، گفت: از آنجایی که این سالن تخصصی و تجهیزات آن هم تخصصی است نمی توان ورزش دیگری را در آن رفعال کرد. «بیابانی» تصریح کرد: به همین دلیل سالن اختصاصی ژیمناستیک درآمد چندانی ندارد و این سالن های چندمنظوره هستند که درآمدزایی خوبی دارند. وی افزود: تجهیزات و وسایل این رشته ورزشی که در سالن وجود دارد حدود ۳۰۰ میلیون تومان می شود و به این دلیل هم نمی توان سالن را در اختیار ورزش دیگری قرار داد چون وسایل را نمی توان جابه جا کرد و آسیب می بینند. او تأکید کرد: در همان ۱۲سال گذشته که فعالیت این ورزش در استان آغاز شد باید به این فکر می کردند که سالن را در مرکز شهر افتتاح کنند.
افزایش ۲ برابری ورزشکاران
این مقام مسئول عنوان کرد: ورزشکاران سازمان یافته استان  قبلا حدود ۷۰۰ نفر بودند که با برنامه ریزی های انجام شده این تعداد به ۱۲۰۰ نفر افزایش یافت. او خاطر نشان کرد: در زمانی که هنوز منطقه به استان ارتقا نیافته بود حدود ۵۰ درصد تیم استانی خراسان را ورزشکاران بیرجندی پر کرده بودند، سطح ما خیلی بالاتر بود و مقام های خوبی داشتیم. اما از زمانی که بیرجند مرکز استان شد روز به روز با پس رفت مواجه بودیم.
رئیس هیئت ژیمناستیک استان با اشاره به اینکه ۱۵ مربی و داور با هیئت همکاری می کنند و فعال هستند، گفت: اکنون ورزشکاران و مربیان از نظر سطح کیفی پایین هستند و باید کارها و برنامه ریزی های خاصی داشت. «بیابانی» افزود: حدود ۱۱ سال است که ما تیمی برای مسابقات اعزام نکرده ایم و این جای تأسف دارد. وی بیان کرد: این ورزش فعلا فقط در مرکز استان فعال است و  در دو شهرستان قاین و طبس هم نیمه فعال است البته با پیگیری ها در  زیرکوه هم فعال شده است. او ادامه داد: با برنامه ریزی هایی که داریم به دنبال این هستیم که این ورزش را در تمام استان فعال کنیم و شاهد رشد بیمه شدگان باشیم. به گفتۀ وی اکنون نیز به دنبال این هستیم که شهرستان های بشرویه، فردوس، خوسف و سربیشه را فعال کینم و حکم رؤسای هیئت ها را زده ایم. او با بیان اینکه به دنبال ارتقای سطح مربیان هستیم، عنوان کرد: دوره های متعدد مربی گری برگزار کرده ایم و هنوز هم ادامه دارد. او افزود: در خیلی از شهرستان ها مربی نداریم و به همین دلیل ورزشکار هم نمی توانیم داشته باشیم که با برگزاری کلاس های مربی گری در سال گذشته این مشکل را تا ۸۰ درصد حل کردیم.
طرح استعدادیابی در مهدکودک ها
این مقام مسئول گفت: برای اینکه ورزشکاران بتوانند در مسابقات شرکت کنند باید آزمون فدراسیون را قبول شوند. «بیابانی» اعلام کرد: در اردیبهشت ماه امسال برای اولین بار ما این سطح بندی را خواهیم داشت. وی بیان کرد: جشنواره استعدادیابی با همکاری استانداری و اداره کل ورزش و جوانان برگزار کردیم که مخصوص مهد کودک ها بود و به دنبال این هستیم که این طرح در تمام استان اجرایی شود. او در زمینه اینکه گفته می شود ژیمناستیک قد را کوتاه می کند هم عنوان کرد: این باور اشتباه است و اگر کسی قدش کوتاه تر باشد در این رشته موفق تر است چرا که قد کوتاه باعث سرعت بالا و چابکی می شود که دو اصل مهم در این ورزش است.
آموزش و پرورش بیشتر همکاری کند
رئیس هیئت ژیمناستیک استان سن مطلوب برای شروع این ورزش را ۵ تا ۶ سال دانست و افزود: خانواده ها هم در استان چون کار هیئت در گذشته چندان مطلوب نبوده کمتر به این سمت آمده اند. «بیابانی» ادامه داد: در تابستان استقبال خیلی زیاد است ولی با شروع مدارس کمتر می شود. وی دلیل این موضوع را بعد مسافت سالن اختصاصی از مرکز شهر عنوان کرد. او به آموزش و پرورش هم انتقاد کرد و گفت: در مرکز استان چندان همکاری با ما ندارند ولی در شهرستان ها این تعامل خیلی خوب است. او اظهار امیدواری کرد : نوع نگاه به ورزش ژیمناستیک تغییر کند و بیشتر برای رشد این ورزش کمک شود و خانواده ها مطمئن باشند که با ورود فرزندانشان به این رشته آینده ورزش آنها را تأمین کرده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*