افزایش ۷۵ درصدی قبرهای پیش فروش در بیرجند خانه آخرت متری چند؟

فرقی نمی کند دارا باشی یا ندار ، مسئول فلان مجموعه باشی یا کارگر ساده، مشهور باشی یا نه . عاقبت جایت همان دو متر خاکی است که ضرب المثلش را بارها شنیده ای. مرگ است دیگر هر روز جان هایی از این دنیای پرهیاهو رهسپار دیار باقی می شوند و تهیه خانه ای برای آخرت اولین گام برای این سفر پرماجراست، خانه هایی که گاه چندین میلیون قیمت می خورد و این روزها بازارش در این دنیا افزایش بها دارد.
مدیر عامل سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری بیرجند فروش قبر در بیرجند را در قالب دو نوع دفنی و آماده خاکسپاری و در قالب پیش فروش عنوان کرد و گفت: در نوع اول تمامی خدمات از فروش قبر، خاکسپاری، آمبولانس، تقسیط و تدفین میت و هزینه سالن جلسات و …. در سال جاری ۱۵ درصد رشد قیمت داشته و این در حالی است که این هزینه ها طی دو سال گذشته هیچ گونه افزایشی نداشته است. جواد بهدانی با بیان اینکه تمامی این هزینه از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بیشتر نمی شود، افزود: از این مبلغ ۲۷۶ هزارتومان هزینه خود قبر است و بقیه مبلغ مربوط به سایر خدمات می باشد .
قبرهای رایگان و با ۵۰ درصد تخفیف
وی با اشاره به اینکه هزینه دفن افراد آسیب پذیر جامعه مانند مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۵۰درصد این مبلغ می باشد، از رایگان بودن این هزینه ها برای افراد بلاصاحب و اهداکنندگان عضو خبر داد .
وی در مورد وضعیت قبرهای پیش فروش در بیرجند و افزایش بیش از حد قیمت ها در این بخش اینگونه توضیح داد: در سایر شهرهای کشور ابتدا مبلغی به عنوان علی الحساب از متقاضیان گرفته می شود به عنوان مثال ۵۰۰ هزار تومان و مابقی مبلغ را در زمان دفن به نرخ روز می گیرند که ممکن است همین رقم به ۸ تا ۹ میلیون تومان هم برسد. وی افزود: در بیرجند چنین اتفاقی نمی افتد و در همان ابتدا مبلغی از متقاضیان گرفته می شود و این مبلغ در سنوات گذشته افزایشی پیدا نمی کند. مدیر عامل سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری بیرجند به افزایش ۷۵ درصدی نرخ قبرهای پیش فروش اشاره کرد و گفت: هیچ اجباری برای خرید قبرهای پیش فروش وجود ندارد و تاکنون اعتراضی هم در مورد قیمت ها نداشته ایم چرا که خود مردم از پیش فروش قبرها استقبال می کنند و این درخواست را از شهرداری دارند.
گران ترین قبر
بهدانی با بیان اینکه بسته به مسیر دسترسی و فضا قیمت قبرهای پیش فروش متفاوت است ، ادامه داد: بطور مثال قیمت قبر حاشیه بلوار جوادیه یک میلیون و پانصد هزار تومان است که این رقم در سال ۹۰، ۳۰۰ هزار تومان بوده که این تفاوت قیمت اخذ نمی شود. وی قیمت یک قبر پیش فروشی در حاشیه میدان قتله گاه را که بیشترین قیمت قبر را در قبرستان دارد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: قیمت این قبر در سال های آتی برای کسی که خریداری کرده هیچ افزایشی ندارد .
ارائه خدمات در آرامستان نیازمند اعتبار
وی از خالی بودن تعداد زیادی قبر در قبرستان قدیم خبر داد و با بیان اینکه این قبرها در گذشته پیش فروش شده، ادامه داد: در حال حاضر مابه التفاوتی از این قبرها گرفته نمی شود و فقط ۸۰ هزار تومان هزینه خدمات می گیریم .
مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری با بیان اینکه چاره ای نداریم و باید پیش فروش قبر را داشته باشیم چون مورد درخواست مردم است، ادامه داد: ارائه خدمات در آرامستان نیازمند اعتبار زیادی است و ما فقط برای آسفالت ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر از حاشیه کمربندی جوادیه ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کرده ایم. بهدانی به هزینه کرد ۷۵۰ میلیون تومانی برای ساخت غسالخانه اشاره کرد و گفت: افزایش ۷۵ درصدی پیش فروش قبر نسبت به سال ۹۴ بوده چرا که طی سال های ۹۵ و ۹۶ هیچ افزایشی نداشته ایم. وی سازمان مدیریت آرامستان ها را یک مجموعه غیر دولتی که باید با درآمدزایی کارهای عمرانی را انجام دهد، بیان کرد و افزود: برای احداث ۸ باب سرویس بهداشتی حاشیه کمربندی ۱۲۰ میلیون تومان هزینه کرده ایم .
۲۰ هزار قبر خالی
وی به خالی بودن بیش از ۲۰ هزار قبر در قبرستان قدیم که یا قدیمی هستند یا بازسازی شده اند و هم چنین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار قبر خالی و پیش فروش شده در بلوک یک اشاره کرد و افزود : گاها از سوی برخی مورد اتهام قرار می گیریم که می گویند شهرداری کل قبرستان را فروخته ولی ما از طرفی با حجم درخواست ها مواجه هستیم.
وی به فعالیت ۳۰ نفر در آرامستان بیرجند و وجود ۵ دستگاه آمبولانس اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد از محل خدمات عمومی فقط درآمدزایی داشته باشیم حقوق پرسنلی هم پرداخت نمی شود. وی به نصب ۲۵ تا ۲۶ دستگاه آب سردکن در آرامستان بیرجند اشاره کرد و بیان داشت: قبوض اخذ شده از آرامستان هم بالاست و فقط قبض برق آرامستان ۱۷میلیون تومان اخذ می شود.
قبرستان فعلی تا ۱۰ سال آینده جا دارد
مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری با بیان اینکه قبرستان فعلی برای ۱۰ سال آینده بیرجند کفاف می کند به ایجاد آرامستان جدید در مسرجاده شوشود اشاره کرد و از اتمام فاز اول مطالعات آن خبرداد و افزود: این مکان در قالب ۷۰ هکتار تعبیه شده که در مسیر آب قرار دارد و زمین آن مسطح نیست و تپه ماهور است و از طرف دیگر زیرساخت هایی مانند آب هم در این محدوده وجود دارد که این مشکلات باید مرتفع شود.
بهدانی با بیان اینکه ۶۰ درصد دفنی های روزانه در قبرستان قدیم که پیش فروش کرده اند دفن می شوند، گفت: به لحاظ زمین قبرستان فعلی ظرفیت زیادی دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*