افزایش قیمت اقلام پر مصرف و کم توجهی مسئولان رصد دیرهنگام بازار رمضان

قیمت برخی اقلام خوراکی پرمصرف در سبد غذایی خانوار این روزها با نزدیک شدن به روزهای ماه مبارک رمضان در حال افزایش است ومسئولان تازه خبر از آغاز طرح های نظارت بر بازار رمضان آن هم فقط۵روز قبل از شروع این ماه می دهند.
بر اساس گزارش میدانی امروز خراسان جنوبی از بازار و پرس و جو از عمده فروشی ها نشانه های افزایش ۸ الی ۱۵ درصدی برخی کالاهای تأثیرگذار در سبد غذایی مردم پیداست. بیشتر شدن قیمت ها در آستانه ماه مبارک رمضان فشار بیشتر ی نسبت به دیگر نقاط کشور بر خانوار خراسان جنوبی وارد می کند. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران درآمد خانوار در این استان نسبت به بسیاری از نقاط کشور پایین تر و سهم خانوار شهری و روستایی استان از شاخص رفاه در مقایسه با دیگر نقاط کشور بسیار کم است. در حالی که گفتگوها با مردم از جمله عمده فروشان نشان از افزایش قیمت ها قبل از شروع ماه صیام دارد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از آغاز طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان از ۲۲ اردیبهشت تا۲۳ خرداد ماه خبر می دهد.یک عمده فروش بیرجندی اما در گفتگو با امروز خراسان جنوبی به افزایش قابل توجه قیمت برنج ایرانی اشاره می کند و ادامه می دهد: برنج ایرانی که قبل از این کیلویی ۹ هزار تومان بوده به ۱۱ هزار تومان ، برنجی که کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و برنجی که ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بوده نیز به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.
او می گوید: رب ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی از ۲۰ روز گذشته تا الان به ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت چای کیلویی ۳۲ هزار تومان به ۳۷ هزار تومان رسیده است و فقط قیمت برخی حبوبات ثابت بوده است.
مسئولان این دستگاه اجرایی که می دانند در آستانه فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان تقاضای مردم برای انواع مواد غذایی به ویژه اقلام لبنی، پروتئینی، میوه و سبزیجات، انواع خرما و شیرینی‌های مرسوم این ماه مانند زولبیا و بامیه افزایش می یابد ، قرار است ۵ روز قبل از شروع ماه رمضان طرح نظارتی این ماه را اجرا کنند.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هدف از اجرای این طرح را هم در پرتال این سازمان عنوان کرده است. «این طرح نظارتی با توجه به نیاز مردم با هدف تنظیم بازار و تشدید نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی، رسیدگی سریع و دقیق به شکایت‌ها و گزارش‌های مردمی و برخورد با تخلفات احتمالی در سطح استان برگزار می‌شود.»
شهرکی می گوید: ایجاد آرامش در بازار در ماه مبارک رمضان، ایجاد زمینه مناسب برای تامین مایحتاج عمومی، پایش مستمر بازار و برنامه‌ریزی برای نظارت بر تامین و توزیع به موقع اقلام پرمصرف و کالاهای اساسی نظیر گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، خرما، لبنیات، برنج، روغن، شکر، زولبیا و بامیه و سبزیجات از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
به علاوه به گفته او در طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان، ۴۲ بازرس و ۴۰۶ ناظر افتخاری در خراسان جنوبی بازار و واحدهای عرضه کننده کالاهای پر مصرف و اساسی مردم را رصد می‌کنند.
مسئولان این سازمان برا ی برپایی نمایشگاه ضیافت هم برنامه ریزی کرده اند . به گفته رئیس این سازمان از ۲۳ اردیبهشت به مدت ۶ روز نمایشگاه ضیافت با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی در نمایشگاه بین‌المللی خراسان جنوبی برپا می‌شودو در این نمایشگاه اقلام اساسی تنظیم بازار مانند برنج، شکر، گوشت (قرمز و مرغ) به صورت تازه و منجمد، حبوبات و خرما در ۱۰ غرفه تنظیم بازار توزیع می‌شود.
حدود ۵۰ غرفه در این نمایشگاه کالاهای مورد نیاز را در اختیار مردم قرار می‌دهند و احتمال افزایش غرفه‌ها نیز وجود دارد.
نمایشگاه ضیافت امسال از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند برای استفاده عموم برپا می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*