آخرین خبر :

اخبار علمی

سبوس خام مصرف نکنید

تهران – ایرنا – رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: ضرر مصرف سبوس خام بیشتر از منافع آن است بنابراین توصیه می شود که سبوس خام مصرف نشود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، هدایت حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری ششمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی در سازمان غذا و دارو اظهار داشت: سبوس حتما باید فرآوری و تخمیر شود و سپس مورد مصرف انسان قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اگر سبوس خام مصرف شود حتما باید نگران این موضوع باشیم که حاوی آلاینده هایی است که به شدت بر سلامت مصرف کننده تاثیر دارد.
وی اضافه کرد: امروز در صنایع غذایی و نانوایی ها توصیه به مصرف سبوس می شود چراکه میزان تحرک و میزان فیبر دریافتی مردم کاهش یافته است و سبوس، جایگزین خوبی برای فیبر است اما حتما باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشد.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در ادامه به مکمل ها اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف مکمل ها در کشور افزایش یافته است .
حسینی ، تغییر سبک زندگی را از جمله علل افزایش مصرف مکمل ها عنوان کرد و افزود: ۷۵ درصد، بار بیماری ها( سال های از دست رفته عمر بر اثر ناتوانی و مرگ) مربوط به بیماری های غیرواگیر است و مکمل ها می تواند در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اثربخشی داشته باشد.

رژیم غذایی پر فیبر از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می کند

تهران-ایرنا- نتایج یک مطالعه نشان می دهد که رژیم غذایی پرفیبر با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا پیشگیری می کند.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه دیلی میل، این مطالعه که توسط محققان دانشگاه موناش استرالیا انجام شد، نشان می دهد که مصرف بیشتر مواد مغذی که در جو، برنج قهوه ای و تمشک یافت می شود باعث تقویت واکنش ایمنی ضدویروسی بدن می شود.
از دیگر مزایای مصرف یک رژیم غذایی پر فیبر کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت است اما اکنون محققان امیدوارند که این رژیم غذایی بتواند به مبارزه با آنفلوانزا نیز کمک کند.
آنفلوانزا یکی از شایع ترین عفونت های ویروسی در جهان است بطوری که هر سال بیش از ۲۰ درصد جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.
به گفته محققان دانشگاه موناش، مصرف سطوح بالای فیبر غذایی اثرات آسم و آلرژی ها را بر ریه ها کاهش می دهد و بدن را در برابر ویروس ها مقاوم تر می سازد.
محققان در این مطالعه با آزمایش موش ها متوجه شدند، زمانی که موش ها فیبر بیشتری مصرف می کنند از ابتلا به آنفلوانزا محافظت می شوند.
محققان می دانستند که فیبرهای غذایی برای افراد مبتلا به بیماری های التهابی ریه مانند آسم و آلرژی مفید است اما نگران بودند که مصرف آنها باعث از فعالیت انداختن سایر واکنش های ایمنی شود.
اکنون آنها متوجه شدند درحالی که فیبرهای غذایی باعث کاهش التهاب در ریه ها می شود، گلبول های سفید خون را نیز فعال می کند که باعث تقویت سیستم ایمنی ضد ویروسی موش ها شده و از آنها در برابر ابتلا به آنفلوانزا محافظت می کند.

چه خوراکی‌هایی از کوچک شدن مغز جلوگیری می‌کند؟

غذای سالم فارن

کارشناسان در یک بررسی به چگونگی تاثیرگذاری رژیم غذایی بر سلامت مغز در طولانی مدت پرداختند.

به گزارش ایسنا، رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامتی حائز اهمیت است و کارشناسان به شواهد متعددی دست پیدا کرده‌اند که تایید کننده این تاثیرگذاری است.

با بالا رفتن سن، مغز تحلیل می‌رود و به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که پس از سن ۴۰ سالگی طی هر دهه به میزان پنج درصد مغز کوچک می‌شود. هر چه میزان تحلیل رفتن مغز بیشتر باشد تاثیر آن بر توانایی‌های شناختی فرد هم قابل‌ توجه‌تر می‌شود.

هرچند، روش‌های مختفی برای حفظ سلامت مغز و جلوگیری از تحلیل رفتن آن حتی با افزایش سن وجود دارد. به طور مثال، توجه به عادات غذایی روزانه یکی از آن‌هاست.

به گفته کارشناسان، هر چه حجم مغز بزرگ‌تر باشد، فرد از توانایی شناختی بهتری نیز برخوردار است. بنابراین، اقداماتی که به بهبود کیفیت رژیم غذایی کمک کند، می‌تواند راهکار خوبی برای حفظ مهارت‌های فکری در افراد مسن باشد.

گروهی از محققان هلندی به مطالعه روی گروهی از افراد پرداختند تا بررسی کنند آیا بین تمایل غذایی افراد و سایز مغز و وجود هرگونه نارسایی شناختی، ارتباطی وجود دارد. یافته‌های آنان حاکی از آن است که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات در جلوگیری از تحلیل رفتن مغز موثر است.

محققان به مطالعه روی ۴۲۱۳ نفر با میانگین سنی ۶۶ سال پرداختند که پیش از این علائمی از زوال عقلی در آنان مشاهده نشده بود. همچنین از این افراد درخواست شده تا به پرسشنامه‌ای که برای ارزیابی نوع خوراکی مصرفی آنان در طول یک ماه طراحی شده بود، پاسخ دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، ارزیابی محققان حاکی از آن است که بهترین رژیم غذایی برای سلامتی سرشار از سبزیجات، میوه، غلات، لبنیات و ماهی است و میزان بسیار پایینی از نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی در آن گنجانده شده است.

عملکرد موفق “انسولین خوراکی” در آزمایش انسانی

انسولین خوراکی

ابداع انسولین خوراکی به شکل قرص، می‌تواند بهترین خبر برای افراد دیابتی باشد؛ چرا که آنها را از شر تزریق‌های مکرر روزانه می‌رهاند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، چند دهه است که محققان تلاش کرده‌اند راهی برای انتقال انسولین به بدن از طریق دهان در بیماران مبتلا به دیابت پیدا کنند. در حال حاضر این کار در حال پیشرفت است و یک گام به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

شرکت دارویی “اورامد”(Oramed) فاز دوم آزمایش بالینی اولین قرص انسولین را برای اثبات اثربخشی انسولین خوراکی خود شروع کرده است.

اگر همه چیز خوب پیش رود، پس از طی مراحل نهایی آزمایش و ثبت و تایید دارو، انسولین خوراکی می‌تواند طی چند سال آتی وارد بازار شود.

انسولین خوراکی به مدت طولانی به عنوان درمان مقدماتی برای درمان دیابت شناخته شده است و بسیاری از دانشمندان تلاش می‌کنند تا یک داروی موثر تولید کنند. چالش بزرگ این است که اسید معده، پروتئین را قبل از اینکه بتواند توسط روده جذب شود، تجزیه می‌کند.

این ابداع بزرگ از شرکت “اورامد” نه تنها کپسولی است که به پوشش حساس به pH مجهز است که از دارو تا زمانی که به روده کوچک برسد، محافظت می‌کند، بلکه همچنین توانایی انسولین در نفوذ به غشای روده و عبور بهتر از طریق جریان خون را افزایش می‌دهد.

این انسولین خوراکی آزمایشات ایمنی فاز ۱ و چندین آزمایش فاز ۲  را با موفقیت پشت سر گذاشته است که نشان‌دهنده اثر قابل ملاحظه آن در کاهش قند خون است.

این آزمایش جدید برای بررسی اثر دارو بیش از ۹۰ روز تعیین شده است. در مطالعات قبلی، اثربخشی این دارو برای بیش از ۲۸ روز مورد بررسی قرار گرفته بود.

“ناداو کیدرون”، رییس شرکت می‌گوید: این مهم‌ترین مطالعه ما تا به امروز است. یک سال است که از پتانسیل این دارو برای کنترل و نگهداری سطح قند خون اطمینان پیدا کرده‌ایم و به دنبال اثبات مزایای اثربخشی طولانی‌مدت مصرف این قرص خوراکی در عوض تزریق هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*