احتمالا رمضان شاهد رفع حصر باشیم؛ نه حکمی برای حصر صادر شده، نه حکمی برای رفع حصر نیاز است

اوایل هفته گذشته، موضوع رفع حصر زهرا رهنورد در فضای رسانه ای کشور خبرساز شد؛ هر چند فرزندان وی و برخی دیگر از مسئولان این موضوع را تأیید نکردند، تا کنون نیز این خبر از سوی هیچ مرجع رسمی، نه تأیید شده و نه تکذیب.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، تازه موضوع رفع حصر و بحث های پیرامون آن داغ شده بود که ماجرای خروج آمریکا از برجام به وجود آمد و تمام فضای رسانه ای را متوجه خود کرد، به گونه ای که به تنها اولویت کشور تبدیل و در عین حال، باعث شد تا شکاف‌های بین دو جناح سیاسی، بیش از هر زمان دیگر، خود را نشان دهد و همین عامل باعث فراموشی ماجرای حصر شد.

اما بحثی که تقریبا هر دو جناح سیاسی بر آن تأکید دارند، موضع ایجاد وحدت و انسجام در بین قشرهای مختلف جامعه است. همگان بر این که باید در اوضاع کنونی انسجام حفظ شود، اتفاق نظر دارند؛ هرچند گاهی برخی سیاسیون، ماجرای برجام را نقطه عطفی برای انتقام گیری‌های سیاسی نیز قرار می دهند.

در این بین، برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند، باید برای ایجاد وفاق در جامعه، هرچه زودتر فضای باز سیاسی ایجاد شود و یکی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث شود تا انسجام در جامعه قابل لمس باشد، موضوع رفع حصر است.

قاسم میرزایی نکو در خصوص این موضوع به تابناک گفت: کسی در خصوص رفع حصر حرف خلافی نگفت. آن زمان ما گفتیم که رفع حصر شده، ولی به کسی حکم ندادند، ولی باید به این هم توجه داشت که در زمان حصر هم به کسی حکمی داده نشد و در واقع نه حکمی برای حصر صادر شده نه برای رفع حصر.

این نماینده مجلس در واکنش به اظهارات باهنر در خصوص رفع حصر نیز گفت: به نظر من، رفع معضلات داخلی کشور در زمره پارامترهایی است که خواست مردم است و یا بخش های عمده آن را نمایندگی می کند، و باید یکی پس از دیگری این موارد حل شود که راهکارهای مختلفی نیز برای آن وجود دارد، ولی برخی اعتقاد دارند که این مشکلات باید الان رفع شود و عده ای هم اعتقاد به این دارند که باید تدریجی حل شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه گفته می شود، برجام باعث شده تا موضوع حصر کمرنگ تر شود، گفت: نمی توان کامل گفت که این موضوع کمرنگ شده؛ اما به هر حال در شرایط فعلی، اولویت کشور مسأله برجام است و برای آن به بحث های دیپلماسی خارجی نیاز داریم و همان اندازه در داخل به انسجام و وحدت نیاز است.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در ادامه گفت: برای ایجاد این انسجام و وحدت یکی از کارهایی که می شود انجام داد، همین موضوع بود و می توانست گره گشا نیز باشد.

این نماینده در پاسخ به این که آیا امکان رفع حصر وجود دارد، گفت: احتمال دارد این اتفاق رخ دهد و من فکر می کنم در ماه رمضان بهانه خیلی خوبی برای عفو همه چیز باشد.

وی در پاسخ به این که خبر خاصی در این باره به شما رسیده، گفت: نه امیدوارم و حسی به من می گوید که این اتفاق باید رخ دهد و همه همدیگر را می بخشیم و از هم می گذریم. تا ما از هم نگذریم خدا هم از ما نخواهد گذشت. اگر این کار رخ دهد، فکر می کنم که انسجام بزرگی در کشور شاهد خواهیم بود.

این نماینده مجلس گفت: هم اکنون دو تفکر در نوع اداره کشور وجود دارد؛ عده‌ای اعتقاد دارند با فضای بسته می توان مملکت را اداره کرد و عده ای هم بر این باور هستند که مردم آنقدر بلوغ فکری دارند که با فضای باز می توان با مردم صحبت کرد و مردم هم مسائل را می فهمند.

وی ادامه داد: برای نمونه، برخی در مورد این حرکت هایی که راجع به برجام رخ داد و ترامپ نیز این اقدام نسنجیده را از خود نشان داد، می گویند، ما این موضوع را کنترل کردیم و با بستن شبکه های مجازی جامعه را از هرج و مرج نجات دادیم، اما من اعتقاد دارم که اتفاقا این گونه نیست و برعکس این موضوع درباره ما صادق است، برای اینکه عملاً همه به شبکه‌های مجازی دسترسی دارند و بعد از فیلترینگ اتفاق خاصی رخ نداده است.

این نماینده در پایان گفت: این دو تفکر همیشه با یکدیگر در تضاد هستند؛ اما بیشتر مردم طرفدار این تفکر نرم هستند و اعتقاد دارند که می توان با باز کردن فضا و آزاد گذاشتن خیلی از مسائل را جلو برد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*