آخرین تحولات خاورمیانه؛ اختیار کامل پارلمان اسرائیل به نتانیاهو برای راه اندازی جنگ/اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره بر سر یک توافق هسته ای جدید با ایران/حضور یگان‌های نظامی عربستان در ترکیه

حضور یگان‌های نظامی عربستان در ترکیه، اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره بر سر یک توافق هسته ای جدید با ایران، حمایت سران روسیه و فرانسه از حفظ توافق هسته‌ای با ایران و واکنش موگرینی به نمایش نتانیاهو علیه ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اختیار کامل پارلمان اسرائیل به نتانیاهو برای راه اندازی جنگ نیز به عنوان یک تحول مهم اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، نخست‌وزیر و وزیر جنگ این رژیم می‌توانند به تنهایی در شرایط اضطراری اعلام جنگ کنند.

اختیار کامل پارلمان اسرائیل به نتانیاهو برای راه اندازی جنگ/اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره بر سر یک توافق هسته ای جدید با ایران/حضور یگان‌های نظامی عربستان در ترکیه

به گزارش پایگاه النشره، کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی قانونی تصویب کرد که به موجب آن، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و اویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم به تنهایی می‌توانند در شرایط اضطراری اعلام جنگ کنند.

طبق قانون قبلی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی باید برای اعلام جنگ یا اقدام نظامی موافقت اکثریت کابینه را به دست می آورد.

حضور یگان‌های نظامی عربستان در ترکیه

عربستان برای مشارکت در رزمایش “EFES ۲۰۱۸” یگان‌های نظامی خود را به شهر ازمیر در غرب ترکیه اعزام کرد.

نیروهای نظامی شرکت کننده در این رزمایش مورد استقبال دریادار خالد بن حسین عساف، وابسته نظامی عربستان در سفارت این کشور در آنکارا و عبدالله محمد الدریبی، ژنرال ارتش عربستان قرار گرفتند.

عساف گفت: رزمایش “EFES ۲۰۱۸” یکی از بزرگترین مانورهای نظامی از لحاظ تعداد نیروهای شرکت کننده، تنوع طبیعت محل برگزاری و میادین آن است.

این مقام سعودی افزود: تعدادی از کشورها در این رزمایش شرکت می‌کنند و نیروهای دریایی، زمینی و هوایی ارتش عربستان نیز در آن حضور دارند.

الدریبی هم گفت: هدف از این رزمایش تبادل مهارت‌های نظامی میان کشورهای مشارکت کننده، آموزش برنامه‌ریزی و هماهنگی عملیات مشترک در محیط‌های مختلف، افزایش پتانسیل نظامی و تحکیم همکاری نظامی است.

قرار است، رزمایش مذکور هفتم ماه می آغاز و تا یازدهم همین ماه ادامه داشته باشد.

اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره بر سر یک توافق هسته ای جدید با ایران

روز دوشنبه «دونالد ترامپ» با ادعای اینکه خروج واشنگتن از توافق هسته ای با ایران بر مذاکرات هسته ای آمریکا ـ کره شمالی تأثیر منفی نخواهد داشت، گفت: امکان مذاکره بر سر یک توافق جدید هسته ای با تهران را رد نمی کند.

وی در جریان یک کنفرانس خبری و در پاسخ به این پرسش که آیا خروج واشنگتن از توافق هسته ای ایران پیامی غلط به پیونگ یانگ ارسال خواهد کرد یا خیر، مدعی شد: «این اقدام واشنگتن حامل پیامی درست [به کره شمالی] خواهد بود».

ترامپ در ادامه با اشاره به انقضای توافق هسته ای ایران در هفت سال آینده، مدعی شد که «تهران پس از این دوره زمانی آزاد و مختار است که با پیشبرد برنامه خود به تولید تسلیحات هسته ای بپردازد».

اختیار کامل پارلمان اسرائیل به نتانیاهو برای راه اندازی جنگ/اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره بر سر یک توافق هسته ای جدید با ایران/حضور یگان‌های نظامی عربستان در ترکیه

با این حال ترامپ با امتناع از اظهارنظر قطعی در مورد خروج آمریکا از برجام پیش از ضرب الاجل دوازدهم ماه می (۲۲ اردیبهشت ماه) گفت: «ببینیم چه روی خواهد داد».

رئیس جمهور آمریکا با بیان مجدد نارضایتی خود از این توافق، ادعا کرد: «این وضعیت قابل قبول نیست. آنها [ایران] بیکار ننشسته اند و در حال ساخت و راه اندازی موشک ها هستند».

با این حال، دونالد ترامپ در ادامه تأکید کرد: «این وضعیت بدان معنا نیست که ما [با ایران] بر سر یک توافق راستین (!) گفت وگو نخواهیم کرد».

حمایت سران روسیه و فرانسه از حفظ توافق هسته‌ای با ایران

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از حفظ توافق هسته‌ای با ایران حمایت کردند.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه‌ای که کرملین صادر کرده آمده است: پوتین و ماکرون در جریان گفت‌وگوی تلفنی ضمن حمایت از حفظ توافق هسته‌ای با ایران بر اجرای کامل آن تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است، ماکرون درباره سفرش به آمریکا و صحبت‌هایی که با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای داشته است، اطلاعاتی در اختیار پوتین گذاشت.

سران فرانسه و روسیه علاوه بر موضوع هسته‌ای ایران، درباره دیگر مسائل دو طرفه و جهانی به تبادل‌نظر پرداختند.

 موضع‌گیری مقامات فرانسوی و روس در شرایطی صورت می‌گیرد که روز گذشته «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در گفت‌وگوی تلفنی با ماکرون تأکید کرده بود، توافق هسته‌ای با ایران قابل مذاکره مجدد نیست.

واکنش موگرینی به نمایش نتانیاهو علیه ایران

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب در واکنش به نمایش تبلیغاتی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت: تل‌آویو هیچ مدرکی که نشان دهد ایران برجام را نقض کرده، ارائه نکرده است.

موگرینی که در نشستی به میزبانی اتحادیه عرب صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات نتانیاهو گفت: «پیش از هر چیز باید بگویم این یک واکنش اولیه است، چون روشن است که ما باید جزئیات بیانیه نخست‌وزیر نتانیاهو را ارزیابی کنیم و اسناد را بررسی کنیم و اولا و مهمتر از هرچیز ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مورد را دریافت کنیم، چراکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تنها سازمان بی‌طرف و بین‌المللی‌ای است که وظیفه نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران را بر عهده دارد.»

وی افزود: «آنچه من در گزارش‌های اولیه دیدم، این است که نخست‌وزیر نتانیاهو پایبندی ایران به تعهداتش در برجام، یعنی تعهدات این کشور پس از سال ۲۰۱۵ را زیر سؤال نبرده است. برجام، یا همان توافق هسته‌ای، بر اساس فرض حسن نیت یا اعتماد شکل نگرفته، بلکه بر اساس تعهدات محکم، ساز و کارهای راستی‌آزمایی و نظارت بسیار دقیق واقعیات است، که این کار توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ده گزارش منتشر و تأیید کرده که ایران کامل تعهداتش را رعایت کرده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «در هر حال، اگر هر طرفی، هر کشوری، اطلاعاتی از عدم پایبندی، هر نوعی که باشد، در اختیار دارد، می‌تواند و باید این اطلاعات را به ساز و کارهای مناسب، قانونی و رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کمیسیون مشترک نظارت بر توافق هسته‌ای که من ریاست آن را بر عهده دارم و همین دو ماه پیش جلسه آن را برگزار کردم، ارجاع دهد. ما ساز و کارهایی برای پاسخ به نگرانی‌ها داریم.»

وی در پایان گفت: «من تا این لحظه ندیده‌ام که نخست‌وزیر نتانیاهو استدلال کند که عدم پایبندی‌، یعنی نقض تعهدات هسته‌ای ذیل برجام از سوی ایران صورت گرفته است و مجددا [می‌گویم]، این توافق شکل گرفت، دقیقا به این دلیل که هیچ اعتمادی بین طرفین وجود نداشت، در غیر این صورت نیازی به رسیدن به توافق هسته‌ای نبود.»

دوشنبه شب پس از ساعت‌‌ها جنجال رسانه‌های صهیونیست درباره احتمال افشاگری بزرگ نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک نشست خبری مدعی شد که تل‌آویو به اسناد تازه‌ای درباره ایران دست یافته که نشان می‌دهد تهران به دنبال ساخت بمب اتم بوده است. ساعتی پس از این نشست مشخص شد این اسناد پیش از این هم در اختیار آژانس قرار داشته و در پرونده موسوم به ابعاد احتمالی نظامی بررسی و مختومه شده است.

نشست خبری پر سر و صدا اما فاقد محتوای نتانیاهو در حالی برگزار شد که دولت آمریکا باید دو هفته دیگر درباره ماندن در برجام یا خروج از این توافق تصمیم‌گیری کند. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در واکنش به نمایش نتانیاهو، گفت: استفاده مجدد از اسناد اطلاعاتی ادعایی قدیمی، با هدف بهانه‌تراشی برای خروج آمریکا از برجام صورت گرفته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*