نظرمربی بین المللی سوارکاری درباره باشگاه بیرجند اسب سواری استان زیر خط فقر

امروز خراسان جنوبی- سمیرا قاسمی
سوارکاری با وجود سابقه طولانی  از ورزش هایی است که به تازگی مورد توجه خاصی قرار گرفته ‌است و این رشته با این که نسبت به بسیاری از ورزش‌ها پرهزینه به نظر می‌رسد، هر ساله تعداد بیشتری طرفدار به سوی خود جلب می‌کند. با این حال خراسان جنوبی در حرکت رو به جلوی این رشته عقب مانده  و پیست سوارکاری به هیئت استان تعلق نگرفته است. حتی از نظر مربی بین المللی سوارکاری باشگاه موجود در استان در حد یک اصطبل است.
آموزش مربی گری با مدرس بین المللی
مهدی جمشیدخانی مدرس بین المللی سوارکاری ۷۶ ساله است و از همان ابتدا با فنونی که می گوید همه را شگفت زده می کند. او که در کارنامه ورزشی خود، مربیگری و مدرسی بین المللی، آموزش اولین سوارکار تیم ملی، مؤلف ۲۰ جلد کتاب در مورد ورزش سوارکاری، ۱۰۰۰ شاگرد تحت تعلیم و مدیریت باشگاه جم تهران را دارد در گفت و گوی اختصاصی با امروز خراسان جنوبی گفت: به استان خراسان علاقه خاصی دارم. وی افزود: حدود سال ۵۰ به مشهد آمدم و در آنجا زندگی ام شکل گرفت ولی تاکنون امکانی برای آمدن به بیرجند برایمم فراهم نشده بود. سال قبل رئیس فدراسیون گفت که اگر می توانم برای آموزش به بیرجند بیایم و من هم از این پیشنهاد خوشحال شدم و قبول کردم.
بیرجند زیرساخت ندارد
مدرس بین المللی سوارکاری با بیان اینکه مشکل اصلی این ورزش در بیرجند نبود زیرساخت ها است، عنوان کرد: امکانات، تجهیزات و زیرساخت ها در محدودیت کامل است. جمشیدخانی که برای اولین دوره کلاس های مربی گری و کمک مربی گری به استان ما سفر کرده بود، بیان کرد: از بین این ۱۳ نفر شرکت کننده ، زمانیان که دختری نوجوان می باشد و این رشته را از کودکی دنبال می کرده است دارای پتانسیل خوبی دیدم و از او خواستم برای آموزش های بیشتر به تهران بیاید. وی تأکید کرد: ذوق و علاقه در بین این جوانان زیاد دیده می شود و همین نکته خیلی مهم است و باعث پیشرفت می شود. او با بیان اینکه ورزش سوارکاری ریشه در قدمت تاریخ دارد عنوان کرد: اکنون در کشور بیش از ۷۰۰ باشگاه سوارکاری وجود دارد و نمی توان ماهیت آن را تغییر داد.
جوانان بیرجند ذوق و علاقه دارند
مربی بین المللی سوارکاری با اشاره به اینکه در بیرجند جوانان مکان تفریحی زیادی ندارند، گفت: باید ورزشی مانند سوارکاری در استان توسعه پیدا کند تا جوانان به جای تفریحاتی که سودی برایشان ندارد به این ورزش روی بیاورند. جمشیدخانی با اشاره به اینکه باشگاه سوارکاری که در بیرجند وجود دارد بیشتر در حد یک اصطبل است، بیان کرد: از نظر زیرساختی و امکانات واقعا ضعیف هستید. البته با افزایش کلاس های آموزشی و دانش افزایی می توان باعث تداوم این رشته شد و هر چه که تداوم داشته باشد علاقه را هم به وجود می آورد و جوانان را به سمت خود جذب می کند. به گفتۀ وی با افزایش و تداوم این رشته و نمود بارز آن در جامعه می توان پتانسیل های بالقوه را بالفعل کرد و در کنار ورزش مکان تفریحی مناسبی را نیز شکل داد.
شرایط مناسب برای مسابقات بین المللی
این مربی با سابقه کشوری با اشاره به اینکه سطح استان در این ورزش نسبت به کل کشور خیلی پایین است، گفت: البته  این نوع مقایسه درست نیست و باید با خود استان مقایسه شود. هرچند در کل استان خراسان جنوبی به دلیل هوای گرم و آفتاب شدید جای مناسبی برای اسب نیست ولی می توان در مکانی مناسب بعدازظهرها که هوا خنک می شود این ورزش را انجام داد. او ادامه داد: خاک و زمین این منطقه برای اسب سواری خیلی مناسب است و در فصولی که دیگر استان ها مسابقه برگزار نمی کنند می توان در این استان این کار را انجام داد. به گفتۀ وی به همین دلیل می توان در خراسان جنوبی مسابقات استقامت و پرش در حد بین المللی برگزار کرد البته در صورتی که زیرساخت های مناسب فراهم شود.
بخش خصوصی وارد شود
مدرس بین المللی سوارکاری بیان کرد: رئیس هیئت سوارکاری خراسان جنوبی برای توسعه این ورزش در استان کار را شروع کرده است ولی با این وجود نیاز به همکاری و حمایت مسئولان دارد. جمشیدخانی افزود: هر کاری که بخواهیم در هر جای دنیا شروع کنیم نیاز به ورود بخش خصوصی است. وی عنوان کرد: دولت تنها وظیفه ای که دارد این است که حمایت کند تا فدراسیون بتواند انواع مسابقات و کلاس های آموزشی را برگزار کند. او ادامه داد: اما نقش مهم و اصلی بر عهده خود هیئت می باشد تا با استفاده از بخش خصوصی کارها را ادامه دهند و تداوم داشته باشند.
اشتغال زایی در کنار ورزش
مربی باشگاه توسن گناباد هم که به عنوان کمک و همراه جمشیدخانی آمده بود، عنوان کرد: وضع سوارکاری در گناباد خیلی خوب است. نخعی با بیان اینکه اکنون در گناباد حدود ۲۰۰ رأس اسب نگهداری می کنیم، گفت: در کنار سوارکاری و مسابقات ورزشی، پرورش اسب را هم دنبال می کنیم. وی با اشاره به اینکه به دلیل مجوزهای متعدد دامپزشکی نتوانستم اسب های خودم را بیاورم، بیان کرد: باشگاه سوارکاری می تواند اشتغال زا و درآمدزا هم باشد. او تصریح کرد: سوارکاری جزو ورزش های مفرحی است که از سرگرمی های بسیار مناسب می باشد ولی نکته اشتغال زا بودن آن را نباید فراموش کرد. به گفتۀ وی با پرورش اسب و نگهداری آن می توان برای افراد زیادی کار ایجاد کرد. او ادامه داد: بیرجند از نظر زیرساختی خیلی ضعیف است و نیاز دارد که برای توسعه این ورزش حمایت های زیادی از طرف مسئولان داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*